Gå til innhold

Hvite hår...?

Anbefalte innlegg

Gjest versjon-77

Hei, Jeg har forstått et det ikke er uvanlig å kunne få hvite hår når man er 31 eller yngre.. men en ting jeg lurer veldig på er om de "nye" hvite hårene kommer som nye hårstrå eller om de fortsetter på det du har fra før...? Jeg får nemmelig alltid noen få tykke hvite hår som står rett opp litt bak på hodet, disse napper jeg så fort jeg ser de, da de skiller seg kraftig ut fra mitt ellers så mørke hår. men når endel lange hår strå får hvite flekker er jeg nødt til å farge håret med en gang. Har lest et sted at hvite flekker, kan ha noe med tarmbakterie å gjøre.. er det grunn til å reagere eller vil legen le oppgitt over meg å bare si at dette er helt normalt... Hvorfor er er det bare på høyre side og bak på  på hodet jeg får hvite hår?? ..syns også det er litt rart at de hvite hårene begynnte å komme rundt ett år etter at jeg sluttet å røyke.. Det er ikke så veldig mange av mine veninner som har hvite hår, kan det være noe kroppen min mangler, noen vitaminer eller noe sånn ? kan det være en reaksjon på at jeg har vært mentalt sliten de siste årene? Ikke så veldig stilig med hvite hår i 30-års alderen : (

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327780-hvite-h%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er tildels genetisk betinget hvor tidlig man mister hårfargen. Erfaringsmessig kan stress over tid også fremme utvikling av grå hår, uten at man helt sikkert kjenner mekanismen. Grå har er striere, og ofte mer bølget enn et normalt/ungt hårstrå. Derfor kan det virke som om det står mer opp. De grå hårene blir bløtere med årene. Det er ikke uvanlig at gråningen starter tidligere i deler av hodebunnen. En sjelden gang kan flekkvis depigmentering ( alopeci) være årsak, men det er ingen behandling for dette heller. Du har sikkert sett folk som har mistet pigmentene på deler av huden.

En enda sjeldnere årsak er visse eksemformer. Lite sannsynlig i og med at du ikke har betydelig kløe eller flassing.

Er du heldig, vil gråningen holde seg kun på deler av hodet i flere år fremover. Tror nok du må lære å leve med dette på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327780-hvite-h%C3%A5r/#findComment-2739484
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...