Gjest hormondamen 32 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hei! Jeg er en dame på 32 år, normalvektig og i grei form, som sliter med lange mensblødninger. Jeg har alltid blødd mye (6-7 dager), men hatt samtidig hatt lang syklus på 31-33 dager. Etter 2 barnefødsler er syklusen min helt forandret, nå kan jeg blø i 15-16 dager, og ha opphold i så lite som 11 dager, før det begynner på igjen. Selve mensen er egentlig uforandret, problemet er at jeg har "forblødninger", som jeg kaller det, i opptil 10 dager før mensen setter skikkelig i gang. Det er en slik mengde at jeg må bruke det største truseinnlegget, og iblant den minste tampongen. (Må i så fall kombineres med Canesten krem, ellers får jeg sopp) Slik har det holdt på i 1,5 år nå, og det begynte brått etter at det ble satt inn hormonspiral. Imidlertid satt denne i kun en ukes tid før jeg fikk feber, det ble konstatert livmorbetennelse, og spiralen måtte ut. Jeg har ikke brukt annen hormonell prevensjon etter dette. Prøvde for mange år tilbake Trinordiol p-piller, men fikk så sterke bivirkninger (depresjon) at jeg ikke kunne fortsette. Har derfor unngått hormonell prevensjon totalt, med unntak av forsøket med spiralen. Også med den merket jeg bivirkninger allerede etter 4-5 dager. Jeg er kanskje ekstra følsom for hormoner?? Jeg er også svært varm av meg, særlig i dagene når mensen setter skikkelig inn. Men også ellers, jeg kan f.eks sitte på bussen og være fuktig i panna, på ryggen og under brystene også når jakka er tatt av, mens ingen andre ser ut til å plages der de sitter med både jakke og skjerf. Jeg trives generelt best i skyggen. (Slik har det vært hele mitt voksne liv, ikke bare etter homonspiralen) Jeg mener alt dette skyldes en hormonell ubalanse siden jeg har hatt én sommer der jeg følte meg fantastisk normal, og det ironisk nok da jeg gikk gravid med mitt andre barn. Var t.o.m. på Syden-ferie uten å føle det var for varmt. Humøret er svingende, jeg kan være veldig sint rett før mensen. Puppene mine er også svært ømme, stort sett hele blødningsperioden, men ekstra mye når mensen setter inn. Vet dette er normalt, men når jeg blør i opptil 15 dager, svetter over hele kroppen og har vonde pupper i så å si hele denne perioden (som jo faktisk utgjør nesten 50% av tiden) begynner det å føles uholdbart. Jeg har vært hos fastlege og ble henvist til gynekolog (spesialist) som tok ul av eggstokker, dette viste ingen unormaliteter, det ble tatt blodprøve for hormonnivå, og alt skulle være normalt. Han mente også at så lenge det faktisk går ca 21 dager imellom hver gang jeg får "skikkelig" mens, er det ikke noe galt med syklusen min. Dette begynner altså å bli uholdbart for meg. Har du noen idé om årsak/løsning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327790-lange-bl%C3%B8dninger-hormonell-ubalanse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hormondamen 32 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det går 25-30 dager mellom hver gang mensen starter skikkelig. Ikke 21, som jeg skrev sist i innlegget mitt. Forøvrig, jeg lagde avsnitt da jeg skrev spørsmålet, men disse forsvant sa jeg postet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327790-lange-bl%C3%B8dninger-hormonell-ubalanse/#findComment-2737150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Har du fått sjekket ditt stoffskifte? Hvis det er normalt, vil jeg anbefale en lavdosert p-pille som for eksempel yasminelle som har annen sammensetting enn Trinordiol. Den kan hjelpe mot PMS-plager. Hvis du ikke skal flere barn, kan man fjerne livmorslimhinnen. Det reduserer eller fjerner blødningene men hjelper ikke på dine andre plager. Etter så lang tid etter betennelsen skulle det også være mulig igjen å prøve hormonspiralen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327790-lange-bl%C3%B8dninger-hormonell-ubalanse/#findComment-2737426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.