Gjest Mr. Pollen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg er en mann på 54 år, som trener løping 3-4 ganger i uka. Årets mål: Under 40 min på 10 km. Jeg er allergisk mot bjørkepollen. Har anstrengelsesutløst astma i tillegg og bruker Oxis før trening. Tok en kortisonsprøyte tidlig i mars og bruker Ceterisin nå daglig da bjørkepollen er her. Nytter i tillegg nasonex og opatanol. Har trent godt i vinter, vært skadefri og er påmeldt til Sentrumsløpet 3 mai. Jeg har 15 min gåvei til jobb, og beskytter meg da som best jeg kan med lue, Buff-halstørkle over nese og munn og solbriller. Er ellers inne med lukka vindu. Var ute og løp i går, rolig halvtimes tur kl 20.30 med tanke på at pollenet kanskje var mindre aktivt, men merker i dag klare reaskjoner, slapphet, hodepine, utmattethet. Ergrer meg fælt over at det kan se ut som vårsesongen går fløyten. Tenker at målet får være at om jeg ikke får løpt konkurranser i vår, så blir det viktig å holde formen vedlike sånn noenlunde. Kan jeg gjennom å trene når jeg kjenner jeg reagerer blir verre av allergien og vil det på noen måte kunne være farlig å delta i konkurranse, når en er polleninfisert? Vurderer tredemølle og svømming som erstatning. Ifht til denne infoen, er det annen medisinering du tenker kan være tilrådelig? Vurderer vaksinering fra høsten av. Hvilken erfaring vet du evt om ifht å gjøre bruk av akupunkter el annen alternativ medisin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327821-l%C3%B8ping-i-pollensesongen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 En kraftig pollenallergi er ofte problematisk når man er fysisk aktiv utendørs i pollensesongen. Ved hard trening øker pustefrekvensen tilsvarende og mengde pollen man får i seg kan øke både 10 og 15 ganger i forhold til det man får i seg ved fullstendig ro. Ikke så rart at astmatendensene kan bli skikkelig problematiske. Mange erfarer at f.eks. løping tidlig morgen eller sen kveld går noe bedre enn mitt på dagen med stor pollenspredning. Den vanlige pollenallergi-behandlingen med antihistamin og nesespray (kortison) pleier ikke være tilstrekkelig når astmaen kompliserer det hele. I tillegg til det du får må vi ofte supplere med inhalasjonskortison som Pulmicort eller Flutide og/eller Singulair. Disse medikamentene demper ned inflamasjonen i bronkiene dine. Duger ikke dette bør du gjenta kortison sprøyten slik at mai med mosjonsløp osv. kan bli til glede for deg.Du spør om astmatendenser kan være farlig hvis du likevel presser deg til å løpe.Jeg har sett at enkelte kan bli skikkelig dårlig av det, så vær forsiktig inntil du begynner å få kontroll. Det kan klart være en ide å ta kontakt med ØNH- eller lunge-lege til høsten for å planlegge allergivaksinasjon. De nye vaksinene som vi har brukt de siste årene synes å fungere bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327821-l%C3%B8ping-i-pollensesongen/#findComment-2738542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.