Gå til innhold

politiyrket og bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

Jeg leste på politihøgskolens nettsider at man ikke kunne bli politi hvis man hadde bipolar lidelse. gjelder det uansett hvilken type bipolar lidelse man har? Og hvordan kan de egentlig finne ut om man er bipolar eller har andre psykiske lidelser? Har de tilgang til journaler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327879-politiyrket-og-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolarinnen

Jeg kan godt skjønne at bipolare (eller mennesker med andre psykiske lideler) ikke skal kunne bli politi.

Du må fremvise helseattest når du søker politihøgskolen, så de vil bli informert ja, men de har ikke innsyn i journaler.

Hva om man går på medisiner og har vært stabil i flere år, hvorfor skal man da ikke få en sjanse?

Og hva om man er utdannet politi og får diagnosen bipolar, mister man jobben da?

Hva om man går på medisiner og har vært stabil i flere år, hvorfor skal man da ikke få en sjanse?

Og hva om man er utdannet politi og får diagnosen bipolar, mister man jobben da?

Fordi det er sannsynligvis en altfor stor sjanse å ta, at en politi skal blir syk i tjeneste.

Det er bare å glemme... Mange folk som aldri skulle blitt politi og du kunne sikkert gjort en god jobb, men no way om du kommer inn eller greie å skjule dette.

Annonse

Gjest doler :-) L

Fordi det er sannsynligvis en altfor stor sjanse å ta, at en politi skal blir syk i tjeneste.

Men psykiatere og kirurger kan gjerne ha bipolar lidelse?

Jeg var innlagt og hadde fått diagnosen bipolar lidelse og så litt svart på det og da fortalte overlegen meg at han hadde en legekollega med samme diagnose som meg...

Syns det bør sees på funksjonsnivå, evne til å tåle stress og stabilitet, -ikke diagnose. Jeg har diagnosen bipolar og er så og si aldri syk, har aldri vært sykmeldt og jeg har jobbet i 5 år etter at jeg var ferdig med studiene. Har en like tøff jobb som de i politiet vil jeg påstå, jobber med rusmisbrukere som stort sett har alvorlige dobbeltdiagnoser. Burde kanskje hatt en vaskejobb eller vært uføretrygdet med min diagnose, jeg da?

Gjest imzedimze

De tror alle bipolare lidelser tilsvarer det de før kalte en "manisk-depressiv sinsslidelse" der folk er helt ut av kontroll fordi det har skiftet navn, så vi får ikke en sjans. Er utrolig latterlig. Bipolare jobber som overleger,kirurger, ingeniører ansvar for liv og død, sykepleiere, og alt mulig annet, menn politi har vi ikke sjans til å bli.

Det er fordi de slår alle under samme kam og skjønner ikke at man kan være hundre prosent stabil og åndsfrisk ved diagnosen.

Henger igjen fra da manisk-depressiv sinnslidelse var omtrent like ille som schizofreni osv.

Men jeg tror ikke de ville mistet jobben om de fikk diagnosen etter de var utdannet nei. :)

Er bare det som er er ulempen med å få diagnosen ung, selv om man blir fortere stabil og frisk osv, så blir man nektet visse utdanninger...

De tror alle bipolare lidelser tilsvarer det de før kalte en "manisk-depressiv sinsslidelse" der folk er helt ut av kontroll fordi det har skiftet navn, så vi får ikke en sjans. Er utrolig latterlig. Bipolare jobber som overleger,kirurger, ingeniører ansvar for liv og død, sykepleiere, og alt mulig annet, menn politi har vi ikke sjans til å bli.

Det er fordi de slår alle under samme kam og skjønner ikke at man kan være hundre prosent stabil og åndsfrisk ved diagnosen.

Henger igjen fra da manisk-depressiv sinnslidelse var omtrent like ille som schizofreni osv.

Men jeg tror ikke de ville mistet jobben om de fikk diagnosen etter de var utdannet nei. :)

Er bare det som er er ulempen med å få diagnosen ung, selv om man blir fortere stabil og frisk osv, så blir man nektet visse utdanninger...

Det kan umulig være noe verre at mennesker med bipolar lidelse er utelukket fra politiyrket enn alle andre medisinske forhold som utelukker dette yrket.

Jeg var innlagt og hadde fått diagnosen bipolar lidelse og så litt svart på det og da fortalte overlegen meg at han hadde en legekollega med samme diagnose som meg...

Syns det bør sees på funksjonsnivå, evne til å tåle stress og stabilitet, -ikke diagnose. Jeg har diagnosen bipolar og er så og si aldri syk, har aldri vært sykmeldt og jeg har jobbet i 5 år etter at jeg var ferdig med studiene. Har en like tøff jobb som de i politiet vil jeg påstå, jobber med rusmisbrukere som stort sett har alvorlige dobbeltdiagnoser. Burde kanskje hatt en vaskejobb eller vært uføretrygdet med min diagnose, jeg da?

Hvis du leser om alle de medisinske forhold som utelukker opptak til politihøgskolen, samt alle krav til fysiske prestasjoner, så vil du se at det er svært mange som ikke har mulighet til å komme inn på det studiet. Jeg kan ikke se at det er verre at psykiske lidelser ekskluderer enn alle de andre forholdene.

Gjest xbellax

"Syns det bør sees på funksjonsnivå, evne til å tåle stress og stabilitet, -ikke diagnose"

Amen sier jeg bare. Helt enig.

Gjest doler :-) L

Hvis du leser om alle de medisinske forhold som utelukker opptak til politihøgskolen, samt alle krav til fysiske prestasjoner, så vil du se at det er svært mange som ikke har mulighet til å komme inn på det studiet. Jeg kan ikke se at det er verre at psykiske lidelser ekskluderer enn alle de andre forholdene.

"Jeg kan ikke se at det er verre at psykiske lidelser ekskluderer enn alle de andre forholdene."

Det er flere betingelser for opptak som virker diskriminerende og som kan luke ut folk som kunne gjort en bra jobb i det yrket. Men det blir kanskje for komplisert å behandle alle som individer med ulike forutsetninger?

"Jeg kan ikke se at det er verre at psykiske lidelser ekskluderer enn alle de andre forholdene."

Det er flere betingelser for opptak som virker diskriminerende og som kan luke ut folk som kunne gjort en bra jobb i det yrket. Men det blir kanskje for komplisert å behandle alle som individer med ulike forutsetninger?

Politiskolen har helt spesielle opptaksregler; de skiller seg fra de utdanningene jeg kjenner til forøvrig. Jeg har ikke forutsetninger for å vite om det vil være mulig å vurdere hver enkelt søkers helsemessige forhold individuelt, mitt poeng var bare at det ikke er mer diskriminerende at psykisk helse tillegges vekt enn f.eks. fargeblindhet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...