Gå til innhold

Dårlig matlyst ved depresjon - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest deprimessa

Hva er ditt syn på bruk av næringsdrikker ved alvorlige depresjoner, NHD?

Jeg sliter med en ganske alvorlig depresjon og får veldig nedsatt matlyst. Er normalvektig (168 cm og 62 kg), men har gått ned endel i vekt de siste ukene fordi jeg ikke klarer å få i meg mat når jeg er så deprimert.

Ved forrige sted jeg var innlagt fikk jeg tilbud om næringsdrikker fordi jeg sluttet å spise totalt, men der jeg er innlagt nå mener de at det kun er anorektikere som skal ha næringsdrikker... Hva mener du? Bør man vente til jeg har gått ned 20 kg og ser anorektisk ut eller bør man få næringsdrikker ved alvorlige depresjoner?

(De siste ukene har jeg ca. spist et eple og drukket et glass juice om dagen. Noen dager får jeg i meg en youghurt i tillegg.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327884-d%C3%A5rlig-matlyst-ved-depresjon-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder å få ned den næringen som en kan. Har lyst til å spørre deg, siden jeg har lang efaring med depresjon. Når du sier dårlig matlyst, mener du da : 1. Du kjenner ingen sultfølelse, derfor orker du ikke å tenke på mat ? eller 2 . Du kjenner en hvis følelse av sult, men maten smaker ikke noe ? eller 3. Får du lyst til å spise når du kjenner en god matlukt ?

Gjest deprimessa

Det gjelder å få ned den næringen som en kan. Har lyst til å spørre deg, siden jeg har lang efaring med depresjon. Når du sier dårlig matlyst, mener du da : 1. Du kjenner ingen sultfølelse, derfor orker du ikke å tenke på mat ? eller 2 . Du kjenner en hvis følelse av sult, men maten smaker ikke noe ? eller 3. Får du lyst til å spise når du kjenner en god matlukt ?

Jeg er nok mest enig i utsagn nr. 2 for jeg kan kjenne at jeg er sulten noen ganger...

Annonse

Gjest xbellax

Nei, jeg synes ikke du trenger næringsdrikker i det hele tatt, jeg skal forklare hvorfor. Her må personalet være kreative og bruke sin kunnskap om ernæring, servering, i forhold til din sykdom. Du skriver du kjenner deg sulten i blant, naturligvis gjør du det; trolig er det maten som er kjedelig/noe du ikke har lyst på/ for varm eller for kald/ for sterk lukt/ konsistens og farge spiller inn/ for stor porsjon -altså at du mister matlysten fordi det blir for overveldende. Dessuten har serveringen mye å si; lys på brettet, servietter, det skal se innbydende ut. Deretter; er du klar for å spise? Måltidet skal nytes, ikke tvinges ned - slapp av før du spiser. Apetitt har selvsagt også mye med atmosfære-bråk, lys, rot, -dette er personalets ansvar. Ditt ansvar er å komme med en ønske kost -ikke for hele uken, men for den dagen, en dag av gangen. Å få i seg et lite bra måltid, er èn måte å kjempe tilbake mot depresjonen, det er viktig. Et annet argument er at du skal dras inn i behandlingen, være en del av den, ved å gi deg næringsdrikker fritas du for det ansvaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...