Gå til innhold

Hudblødninger og lysfarget avføring

Anbefalte innlegg

Gjest bella note

Har den siste tiden oppdaget mange små hudblødninger på bryst, mage, armer og lår. De er små, har klar rødfarge og de klør ikke. Hva kan dette skyldes? Har også oppdaget at avføringen har blitt mye lysere enn tidligere. Er lysbrun/beige i fargen. Avføringsmønsteret er varierende hard/løs avføring, men det har det vært i mange år. Kan nevne at jeg har reflux så jeg bruker av og til gaviscon eller ranitidin. Kan det være en sammenheng mellom disse to tingene eller medisinbruk? hilsen kvinne i 30 årene

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De små røde flekkene du ser er nok en form for føflekker med "mini-åreknuter". De er typisk 1-2m i diameter. De er helt ufarlige, og har ingen sammenheng med farlige typer føflekker. De har en tendens til å øke i antall med alderen. årsak vet man ikke. De kan fjærnes med laser, men dette må du eventuelt bekoste selv.

Lys eller grålig avøring er oftest tegn på at det ikke kommer tilstrekkelig galle-safter i tarmen etter måltider. Dette synes jeg du skal få undersøkt hos fastlegen din. Blodprøver kan fortelle litt om lever/galleveier. Prøv å finne ut om urinene amtidig er mørkere enn normalt, eller om du periodevis har gulskjær på det hvite i øynene.legg også merke til om du får smerter øverst i magen etter fete måltider. Kanskje er det en galleveissykdom du har, ikke bare reflux-problem. Ultralyd av lever og galleveier kan bli aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...