Gå til innhold

Jeg ber på mine knær om råd

Anbefalte innlegg

Gjest hater psykdommen

Hei NHD!

Jeg ber på mine knær om du kan være så snill å hjelpe meg.

Jeg skrev et innlegg tidligere ang å tilføre en halv dose litium til min Lamictal 400 mg hovedmedisinering. Jeg er bipolar.

Psykiateren min tok da blodprøver for å sjekke nivået av Lamictal, og den lå på 5. Det ble både hun og jeg sjokkert over pga at anbefalt dose er 200 mg. Det må sies at blodverdiene ikke har vært sjekket på en lang stund, sannsynligvis flere år. Jeg har jo lest at verdien skal ligge et sted mellom 10-40.

Konklusjonen til psykiateren min ble dermed at jeg har høy metabolisme i leveren, slik at Lamictal ikke blir tatt opp særlig godt. At enzymer i leveren ikke fungerer som de skal.

For en del år siden gikk jeg på Nafadar (da den fremdeles var på markedet), og ved en blodprøvesjekk hadde jeg fem ganger så høy dose i blodet, til tross for riktig dosering. Furst trodde jeg hadde tatt en overdose før jeg tok prøvene. Denne psykiateren konkluderte også med at leveren hadde problemer med et enzym. Men det ble ikke gjort noen videre undersøkelse, og den ble seponert.

Min nåværende psykiater snakket nå om evt gentesting.

1.Hva ville du anbefalt videre nå? Skulle jeg blitt henvist til en spesialist på dette? I såfall hva slags hadde hatt peiling på dette problemet? Psykiateren min innrømmet at dette var ikke hennes felt og hun skulle ”lese seg opp” inntil jeg kom tilbake neste gang. Føler ikke helt at jeg er i de beste hender lenger.

2.Hvor høy dose Lamictal må jeg evt opp i nå? Hvor høyt er forsvarlig? Og kan en høyere dose påvirke andre organsystemer på en risikabel måte? Hun sa når jeg gikk at jeg måtte være veldig på vakt ift utslett. Det vet jeg fra før er en kjent bivirkning.

3.Er egentlig ganske deppa nå som jeg skjønner at jeg kanskje har gått så og si umedisinert i flere år (har tatt Seroquel i perioder), men at jeg kanskje kunne vært langt bedre og nå kanskje vært ferdig med utdannelsen jeg har strevd med og vært i jobb. Har svingt mye og jeg har bare trodd at jeg har vært vanskelig å behandle.. Hva tror du om det?

Som et tillegg må jeg nevne at jeg har fått gjort en gastric bypass for to år siden og lurer også på om dette kan ha noe å si for opptak av Lamictal. Jeg har koblet ut 1 m og 30 cm av tynntarmen. Men samtidig skjedde Nefadar episoden før det.

Håper inderlig at du kan gi meg noen råd, da jeg ikke har noen andre å spørre. Fastlegen regner jeg ikke med at er noe mer spesialist på området. Eller tar jeg feil der?

Jeg vil være deg evig takknemlig for alt du kan si meg om hva jeg skal gjøre, og jeg beklager nok en gang at dette ble langt og ikke er av nytte for noen andre her på forumet.

Fortsetter under...

hvorfor skjer dette??

Hei!

Jeg er ikke lege (ennå), men en tanke slo meg da jeg leste innlegget ditt. Du skriver at du vet ikke lengre om du føler deg i de beste hender, i og med at psykiateren måtte lese seg opp på problemstillingen.

En lege er best på det den ser ofte. Her har du tydeligvis en problemstilling som ikke er dagligdags. Og siden leger - som resten av befolkningen - også bare er mennesker, kan en ikke forvente at de kan alt. Jeg mener derfor at når en lege får en problemstilling hun ikke kan svare på, så er det ingen ting som inngir mer tillit enn at hun er ærlig på det, for deretter undersøke / lese seg opp til neste time. Skeptisk hadde jeg først blitt om hun ikke fulgte opp det hun sa hun skulle.

Gjest hater psykdommen

Hei!

Glemte å tilføye at når jeg fikk ECT for noen år siden, virket det som narkosen ikke virket som den skulle. Jeg våknet opp èn gang mens jeg hadde kramper. En av de andre gangene var jeg ikke "helt borte" da de plasserte elektrodene på hodet mitt og var klar for å gi "sjokket". Jeg var kjemperedd, men ble ikke trodd da jeg fortalte det etterpå at jeg kanskje ikke hadde fått nok narkose siden jeg våknet. En av psykepleierene sa til meg: "Men det er ikke noe farlig. Husk at før i tiden gjorde man ECT uten narkose i det hele tatt". Jeg tror ikke jeg kommer til å takke ja til den behandlingen ved en senere anledning.

Jeg har også ved andre anledninger (ved fjerning av føflekker og tannbehandling) fått flere doser med lokalbedøvelse enn normalt. Legen har da sagt: "Nå kan jeg dessverre ikke gi deg mer".

Spørsmålet mitt blir derfor:

Kan det være at de enzymene som bryter ned narkosen/lokalbedøvelse også har høy metabolisme?

Nils Håvard Dahl, psykiater

1.Hva ville du anbefalt videre nå? Skulle jeg blitt henvist til en spesialist på dette? I såfall hva slags hadde hatt peiling på dette problemet? Psykiateren min innrømmet at dette var ikke hennes felt og hun skulle ”lese seg opp” inntil jeg kom tilbake neste gang. Føler ikke helt at jeg er i de beste hender lenger.

S: Fortutsatt at det var 12 t mellom inntak og prøve, bør du øke til 4-500 mg. Det er ingen uvanlig dose. Gentesting er unødvendig her.

Psykiatren er (burde være) en spesialist på dette.

2.Hvor høy dose Lamictal må jeg evt opp i nå? Hvor høyt er forsvarlig? Og kan en høyere dose påvirke andre organsystemer på en risikabel måte? Hun sa når jeg gikk at jeg måtte være veldig på vakt ift utslett. Det vet jeg fra før er en kjent bivirkning.

S: Se pkt 1. Det er ingen maksdose, kun en makskonsentrasjon på 40 mikromol/liter. Jeg har en pasient på 1400 mg som har korrekt serumnivå.

3.Er egentlig ganske deppa nå som jeg skjønner at jeg kanskje har gått så og si umedisinert i flere år (har tatt Seroquel i perioder), men at jeg kanskje kunne vært langt bedre og nå kanskje vært ferdig med utdannelsen jeg har strevd med og vært i jobb. Har svingt mye og jeg har bare trodd at jeg har vært vanskelig å behandle.. Hva tror du om det?

S: Jeg deler dine tanker her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...