Gå til innhold

Angst og Sobril

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vær forsiktig

Topp dose i døgnet er 30 mg, meg bekjent. Det vil si at din mann ikke kan gå opp i dose og samtidig kjøre bil.

Du skriver ingen ting om dose på tabletten, da det finnes 10, 15 og 25 mgs tabletter. Uansett er din mann i ferd med å bli avhengig av sobril og det er en særdeles dårlig ide å gå opp ytterligere i dose. Det er veldig vanskelig å slutte når en er blitt avhengig. Tro meg. Den angstabstinensen en får da er veldig vanskelig å takle for den som allerede har et angstproblem, og en kan lett se for seg innleggelse med seponering. En kan gå på den hver dag for en kort periode over noen få uker, men ikke mer enn 30 mg om dag er anbefalt over tid. Ellers bør den brukes sporadisk.

Går en på denne medisinen over tid vil en måtte trappe opp for å få samme virkning. En begynner å få angstabstinens og mistolker dette fort som den vanlige angsten en lider av. Det er også slik at den etter hvert fyrer angsten. Går du lenge nok på sobril daglig vil den gi deg angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2738744
Del på andre sider

Gjest Kamahhe

Topp dose i døgnet er 30 mg, meg bekjent. Det vil si at din mann ikke kan gå opp i dose og samtidig kjøre bil.

Du skriver ingen ting om dose på tabletten, da det finnes 10, 15 og 25 mgs tabletter. Uansett er din mann i ferd med å bli avhengig av sobril og det er en særdeles dårlig ide å gå opp ytterligere i dose. Det er veldig vanskelig å slutte når en er blitt avhengig. Tro meg. Den angstabstinensen en får da er veldig vanskelig å takle for den som allerede har et angstproblem, og en kan lett se for seg innleggelse med seponering. En kan gå på den hver dag for en kort periode over noen få uker, men ikke mer enn 30 mg om dag er anbefalt over tid. Ellers bør den brukes sporadisk.

Går en på denne medisinen over tid vil en måtte trappe opp for å få samme virkning. En begynner å få angstabstinens og mistolker dette fort som den vanlige angsten en lider av. Det er også slik at den etter hvert fyrer angsten. Går du lenge nok på sobril daglig vil den gi deg angst.

Ja, jeg er så redd han blir avhengig. Det er "bare" 15 mg han står på nå da, han har ikke stått på den så lenge, men føler angsten bare trapper seg opp,

han kommer seg knapt på jobb, redd for å være på jobb, men vil ikke være hjemme heller fordi han er redd for å være alene...

har han med seg noen på jobb går det bra...

Det er ikke det å være alene han er redd for, men han har angst for å få angst... da han har hatt dette før... og det kommer helt plutselig og uforberedt, så han unngår en del situasjoner der han tror han kan få angst...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2738753
Del på andre sider

Ja, jeg er så redd han blir avhengig. Det er "bare" 15 mg han står på nå da, han har ikke stått på den så lenge, men føler angsten bare trapper seg opp,

han kommer seg knapt på jobb, redd for å være på jobb, men vil ikke være hjemme heller fordi han er redd for å være alene...

Det er ikke det å være alene han er redd for, men han har angst for å få angst... da han har hatt dette før... og det kommer helt plutselig og uforberedt, så han unngår en del situasjoner der han tror han kan få angst...

Ettersom han er såpass plaget med angst budre han vurdere antidepressiva en periode.

Sobril bør man være veldig forsiktig med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2738755
Del på andre sider

Gjest vær forsiktig

Jeg har selv vært avhengig av sobril og seponert. Det er en prøvelse. Jeg føler med din mann, men det er en medaljens bakside med denne medisinen, den er svært mektig denne lille pillen. Forstår jeg deg rett går han på 45 mg om dagen. Hvor lenge har han gjort det, sånn ca?

Å doble denne dosen er galskap dessverre. Å gå ytterligere opp likeså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2738757
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Får han behandling for sin angst? Han kan ikke spise Sobril og tro at alt løser seg, angsten vil fortsatt være der, det blir som å legge lokk på en kokende gryte. Han blir også nødt til å ta tak i dette ved å aktivt kjempe mot angsten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2738958
Del på andre sider

Gjest vær forsiktig

Wow hvor heldig din mann er. Jeg har sterkt angst, men har aldri fått noe sterkere enn SSRI og Truxal. Kanskje fordi jeg ikke greier å utrykke min lidelse godt nok.

Hvorfor er han heldig? Sobril bør brukes sporadisk, og greier en ikke det må en holde seg unna. For sin egen skyld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2739032
Del på andre sider

Gjest benzor

Jeg har brukt dem siden 1980. De hjelper meg fortsatt. 5-15 mg valium om dagen nå de siste 15 årene. Har jeg økt angst en periode tar jeg litt mere, for så å gå ned igjen når jeg er bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2739406
Del på andre sider

Gjest benzor

Ettersom han er såpass plaget med angst budre han vurdere antidepressiva en periode.

Sobril bør man være veldig forsiktig med.

Benzo preparater er nå heldigvis ikke farlige å gå på da, en kan bruke de hele livet. Men selvsagt er det viktig å ikke øke utover det legen foreskriver. Hvis ssri er uprøvd så ville jeg gi den et forsøk. Personlig fikk jeg mere angst av dem, mens de hjelper mange. Hadde også voldsomme abstinenser når jeg sluttet, så jeg ble veldig avhengig av dem. Men det kaller legene seponeringplager???

Lavdose på zyprexa er forresten veldig angstdempende, og går benzo en høy gang. Men så er det alle bivirkningene her da. De er også for enkelte av oss vanskelig å slutte med ved daglig bruk. Men de hjelper veldig på angst.

Jeg er glad for at benzo finnes. Tenk før i tiden hvor de ikke hadde noe som hjalp- grøss- Nei vi må være glad vi lever i en tid da slike medisiner finnes.

Da jeg fikk vival i 1980 var det helt vanlig å gi disse medisinene mot angst. Benzohetsen begynte da ssri kom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327904-angst-og-sobril/#findComment-2739410
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...