Gå til innhold

får dårlig samvittighet av å gå på piller

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

Er det flere som kjenner seg igjen? Uten pillene så fungerer jeg ikke. likevel får jeg den følelsen av at jeg først blir frisk når jeg klarer å kaste pillene. Ukebladene er fulle av folk som har slitt med psykiske lidelser men som nå lever livet uten "lykkepiller". Da føler jeg meg mislykket som har blitt avhengig av dem.

dette ble vel bare tull det jeg skulle skrive, men Har jeg grunn til å føle meg mislykket? jeg har virkelig prøvd å utfordre angsten og depresjonen min, men uten medisinen så er jeg sjanseløs.

Fortsetter under...

sort som natta

er man syk,fusisk eller psykisk,er det helt naturlig at man trenger medisin!

jeg synes du heller bør være glad for at noe hjelper:)

jeg ville ikke skammet meg!!

og et lite PS;hadde du VISST hvor mange som trenger medisiner for psykdom,så tror jeg nok du ville sett at det er mange som sliter psykisk!!

for min del hjalp ikke AD,men er likevel frisk i dag. vær glad du har funnet noe som faktisk utgjør en forskjell:)

Gjest Ellipse

Hei:)

Du må ikke stole på det som ukebladene skriver. De skriver så mye rart, og omtaler til stadighet nye "vidunderkurer" uten noen dokumentert virkning. De som jobber i bladene har sjelden noe helsefaglig utdannelse. Så jeg tror du gjør lurest i å å sette din lit til fagfolk som baserer rådene sine på seriøs forskning + din egen erfaring såklart:)

Hvis du hadde en fysisk sykdom, for eksempel diabetes, ville du fått dårlig samvittighet av å ta insulin da?

Gjest lithium

er man syk,fusisk eller psykisk,er det helt naturlig at man trenger medisin!

jeg synes du heller bør være glad for at noe hjelper:)

jeg ville ikke skammet meg!!

og et lite PS;hadde du VISST hvor mange som trenger medisiner for psykdom,så tror jeg nok du ville sett at det er mange som sliter psykisk!!

for min del hjalp ikke AD,men er likevel frisk i dag. vær glad du har funnet noe som faktisk utgjør en forskjell:)

Snu på det heller. Du er ansvarlig og voksen ved å ta medisiner som holder deg frisk. Jeg likte ikke kommentaren om umodenhet over her for jeg skjønner kvalene dine.

Men du gjør deg selv en stor tjeneste og sparer dine nærmeste for mye bekymring ved å ta medisiner som fungerer. Og du sparer samfunnet for dyr behandling.

Hilsen enda en som ikke klarer seg uten medisiner :)

Annonse

Gjest xbellax

Noen tar insulin, andre sovemedisin, noen blodtrykkssenkende, andre må ha jerntbl., du tar det du tregner for å holde kropp og sjel i balanse. Finnes absolutt ingenting å ha dårlig samvittighet for, du gjør det for å overleve.

Gjest bipolarinnen

Nei, får ikke dårlig samvittighet for å bruke medisin mot bipolar, det synes jeg virker noe umodent...no offence.

(ville heller fått dårlig samvittighet om jeg skulle droppe dem og blitt syk)

jeg har forsonet meg med at jeg må bruke medisiner mot bipolar lidelse. det er ikke et så stort problem.

Det verste er angsten min. jeg har forsøkt virkelig hardt i psykoterapi og gruppeterapi å få kontroll over angsten min. Jeg har fremdeles angst når jeg bruker medisiner, men kutter jeg dem ut så er jeg helt på tur. da fungerer jeg ikke i det hele tatt. Får bare en følelse av at jeg ikke har jobbet bra nok i psykoterapi som ikke har blitt kvitt angsten.

Hvorfor skal er det sånn at det er så mye mere vanskelig å ta piller for psykiske lidelser enn fysiske? Er sånn selv jeg. Tar glatt 2 typer medisiner for fysisk sykdom, skjønner jeg må ha dem og stiller aldri spørsmålstegn ved dette.

Når det kommer til det psykiske, så synes jeg det er okey å ta medisiner ei stund. Så blir jeg bedre og får det for meg at jeg er frisk. Tror også at medisinene gjør noe med hjernen min som ikke er så bra, jeg er redd jeg skal bli en helt annen person, miste kontroll.

Vet ikke hvorfor det er slik, all fornuft (og forskning) tilsier jo at man bør ta medisiner livslangt mot bipolare lidelser og andre lidelser her også.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dårlig samvittighet kan en ha når en har gjort noe dumt.

Du har en lidelse hvor arv og biokjemi er det viktigste. Du kan ikke greie deg uten medisiner. Du bør være stolt over at du tar fornuftige valg og derme ansvar for deg og din families nåtid og fremtid.

De som bør ha dårlig samvittighet, er de som tross stadige tilbakefall og advarsler fra leger likevel slutter med medisin. De påfører sine pårørende mye vondt, de koster samfunnet utrolig mye penger, og de opptar behandlingsplasser unødig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...