Gjest Snegovik Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Hei! Jeg er 33 år (mann) og har slitt med rosacea siden slutten av tenårene. Jeg har nok innslag av seborre også. Dvs, fet hud og noe rødhet i visse områder. De første 10 årene klarte jeg meg med salver, og i perioder uten noen behandling. I senere tid har jeg fått øyeplager som legen antar er relatert til ocular rosacea. Kan ellers nevne at jeg sliter med flushing i ansikt og på ørene, varmefølelse i ansikt og noen ganger blir jeg nummen i kinn og tinning. Kviser kommer og går i perioder, men er ikke noe stort problem. Jeg har lest om en studie gjort i Italia, hvor man brukte antibiotika ved navn Rifaximin på pasienter med Rosacea. Link til omtale av studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18456568?dopt=AbstractPlus Rifaximin: http://www.rxlist.com/xifaxan-drug.htm Disse medesinene selges ikke i Norge, så jeg kjøpte dem i utlandet. Bedriftslegen gav meg resept på dem, og de er kjøpt på apotek i Ungarn. Ønsket dosering: 1200mg pr dag i 10 dager, som i studien. Jeg har gått på Tetracyklin i 6 mnd nå (hadde 2-3 uker opphold etter 3 mnd). Dosering:300 mg pr dag. Tetracyklin har hatt meget god effekt på øyene mine, og når jeg går på dem er problemet nesten fraværende. Få dager etter at jeg slutter med dem kommer problemene tilbake. Øyene blir tørre og røde. Øyelokkene kan svi noe, men ser ok ut. Muligens burde jeg øke doseringen? Mine spørsmål: Kan jeg bruke Tetracyklin de 10 dagene jeg prøver Rifaximin? Hvis ikke, hvor lenge må jeg vente før jeg prøver Rixafimin, etter at jeg har kuttet ut Tetracyklin? Jeg antar at jeg vil slite med ocular rosacea i årevis. Min hud har bare gradvis blitt verre etter som årene har gått. Hvor lenge kan jeg gå på Tetracyklin? Noen leger sier maks 6 mnd. Andre sier kjør på så lenge du føler behov. Er det noen intervall og mengder jeg kan forholde meg til? 6 mnd, 1 mnd pause etc? Bør jeg kanskje øke dosen for å slå problemene mer tilbake? Roaccutane er ett alternativ, men jeg har ikke noen tro på at en slik medesin vil gi meg annet enn ett midlertidig avbrekk, så jeg har takket nei foreløpig. Hadde det vært en kur mot fet hud ville jeg tatt dem med glede. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327926-rosacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Hei! Rosacea kan være vanskelig å behandle., spesielt den oculære delen, men antibiotika har gjerne effekt på den også. Utslag i huden kan også være svært godt synlig og sjenerende i sosiale sammenhenger. Heldigvis har tetracyclin eller lymecyclin svært god effekt hos de fleste og gir som regel tilbakegang av betennelsene i talgkjertlene. Denne effekten har en veldig sterk tendens til å holde seg selv om langvarig og gjentatt bruk. For å oppnå best mulig effekt anbefaler vi gjerne at kuren varer en 2-4 mnd stund når den først er igangsatt evt med gradvis nedtrapping til en lav vedliikeholdsdose med mulighet for å øke ved behov. Det er ingen tradisjon for å benytte Rifamixiin eller liknende preperater mot rosacea i Norge eller i dermatologiske muljøer i utlandet. Derimot benytter vi Roaccutane av og til dersom tetracyclin ikke virker, særlig ved såkalte overgangsformer som har komponenter av acne kombinert med rosacea. Jeg har sett langvarig edffekt på huden etter Roaccutanekur. Vil også kunne gi forbigående effekt på Karlaser kan også hjelpe mot utbrudd og synlige blodkar/ rødhet i huden. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327926-rosacea/#findComment-2741802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chance1365380587 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har vært plaget med kraftig rosacea i mange år. Har brukt tetracyclin-kurer 2-3 ganger i året, og har blitt helt ødelagt i magen (flere magekatarrer) og kronisk soppinfeksjoner i underlivet pga denne medisinen, så det er absolutt ikke bra å bruke over lang tid! Fant opplysninger på rosacea.no og begynte med serumet og solkremen (Rosaceacare) derifra. Fikk også en kostholdsveiledning og masse tips om hva som forverrer og provoserer frem rosacea utbrudd. Har siste tre år ikke hatt utbrudd, og har jeg kjent tendenser, har jeg brukt serumet og stoppet hele utbruddet. Det er ingen tvil om at dette er en mye sunnere måte å få bukt med problemet, og hele kroppen kommer i mer balanse. I Norge er det forsket veldig lite på rosacea og det eneste rådet hudleger har, er peniciliner som alle vet at vi helst ikke skal bruke for mye. I USA er det forsket mye på dette, da det er mye mer utberedt der. Der bruker de bare denne typen veiledning og spesialprodukter, og bannlyser Tetracycliner. Skulle ønske dr Langeland og andre norske hudleger kunne være litt mer åpen for denne typen behandling som hjelper vendlig mange mennesker. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327926-rosacea/#findComment-2742943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Jeg har vært plaget med kraftig rosacea i mange år. Har brukt tetracyclin-kurer 2-3 ganger i året, og har blitt helt ødelagt i magen (flere magekatarrer) og kronisk soppinfeksjoner i underlivet pga denne medisinen, så det er absolutt ikke bra å bruke over lang tid! Fant opplysninger på rosacea.no og begynte med serumet og solkremen (Rosaceacare) derifra. Fikk også en kostholdsveiledning og masse tips om hva som forverrer og provoserer frem rosacea utbrudd. Har siste tre år ikke hatt utbrudd, og har jeg kjent tendenser, har jeg brukt serumet og stoppet hele utbruddet. Det er ingen tvil om at dette er en mye sunnere måte å få bukt med problemet, og hele kroppen kommer i mer balanse. I Norge er det forsket veldig lite på rosacea og det eneste rådet hudleger har, er peniciliner som alle vet at vi helst ikke skal bruke for mye. I USA er det forsket mye på dette, da det er mye mer utberedt der. Der bruker de bare denne typen veiledning og spesialprodukter, og bannlyser Tetracycliner. Skulle ønske dr Langeland og andre norske hudleger kunne være litt mer åpen for denne typen behandling som hjelper vendlig mange mennesker. Lykke til! Jeg er ikke trådstarter, men må takke deg for et godt svar. Jeg er veldig glad for linken til rosacea.no Den er allerede lagt til favoritter. Jeg er ikke fornøyd med hudlegen, og synes det kan være bedre å diskutere erfaringer med andre som har samme problem. Hvis du vil kan du sende meg mail på [email protected] Jeg er interresert i å vite litt mer om kostholdet ditt, hvis du vil dele dine erfaringer med meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327926-rosacea/#findComment-2742959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snegovik Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Chance og Tonette, takk for svar. Jeg har lest på rosacea.no før, men følte ikke at det var noe revolusjonerende der. At Chance har fått hjelp fra siden er selvsagt flott. På http://rosaceagroup.org/The_Rosacea_Forum/ kan dere også finne svært mye informasjon om Rosacea, dietter, og annen behandling. Jeg er helt enig i at tetracyklin ikke er bra for kroppen. Dr.Langeland hoppet glatt bukk over spørsmålet mitt om Rifaximin, som kun skal tas i 10 dager, og som har gitt svært gode resultater i en italiensk studie. Han svarte bare at det ikke er tradisjon for å bruke dette i Norge. Noe jeg selvfølgelig var klar over når jeg måtte kjøpe medesinen i utlandet. Noen forskere lurer på om rosacea skyldes bakterier i tarmen, og at vi reagerer dårlig på karbohydrater og annen mat. Mange mener de blir bedre ved å endre kosthold. Jeg har prøvd å unngå karbohydrater, sukker og salt, og huden blir klart bedre, men det er umenneskelig å leve på en slik diett over lang tid. Hilsen Snegovik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327926-rosacea/#findComment-2743353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.