namono Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har en sønn på 6 år. For to år siden var han veldig plaget av dovegring og (delvis) hard mage i lang tid. Ble behandlet hos spesialist/barnelege for dette og det ble da påvist lett forhøyet IgE og svak positiv reaksjon på matvarepanel med grenseverdi for IgE mot melk. Cøliakiscreening negativ. Ettersom behandlingen hjalp for mageproblemene og det ikke var noen kliniske funn, mente spesialisten at det ikke var nødvendig å forsøke melkefri diett. Vi har fulgt dette rådet og gir ham melkeprodukter. I løpet av de siste to årene har han i lengre perioder hatt eksem i knehaser og albuer, ofte snørrete. Nesten alltid hard,lysfarget avføring. Ser i midlertid ikke ut til å være noe plaget av dette. Vi vil nødig sette ham på melkefri diett uten god grunn. Kan vi fortsette å gi ham melkeprodukter eller bør vi forsøke en melkefri periode? Ny allergitest? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327935-melkefri-diett-n%C3%B8dvendig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 En lett forhøyet IgE er ikke alene grunnfor å tro at din sønns mageproblemer hadde noe med allergi å gjøre selv om matvarepanelet var svakt posivt. Det er bare halvparten av dem som har positive utslag på matvarer som virkelig har en matallergi som krever kostomlegging. Gutten din er sannsynligvis atopiker med tendens til eksem, men med så lite plager ville det være helt unødvendig å sette ham på en melkefri kost. Hadde han hatt et meget alvorlig eksem kunne dere prøvet en periode (noen uker) uten melk for å se om det hadde stor betydning for eksemet, men selv da var det slett ikke sikkert at melkefri kost ville hatt noen effekt. En ny allergitest har heller ikke noe for seg så lenge plagene er beskjedne, vi behandler jo ikke allergitester, men symptomer som sannsynligvis har noe med allergien å gjøre. Mitt råd til dere er derfor å fortsette med vanlig kost inkludert melkeprodukter. Det er tross alt et alvorlig inngrep å fjerne basismatvarer som melk fra kosten til små barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327935-melkefri-diett-n%C3%B8dvendig/#findComment-2739287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 En lett forhøyet IgE er ikke alene grunnfor å tro at din sønns mageproblemer hadde noe med allergi å gjøre selv om matvarepanelet var svakt posivt. Det er bare halvparten av dem som har positive utslag på matvarer som virkelig har en matallergi som krever kostomlegging. Gutten din er sannsynligvis atopiker med tendens til eksem, men med så lite plager ville det være helt unødvendig å sette ham på en melkefri kost. Hadde han hatt et meget alvorlig eksem kunne dere prøvet en periode (noen uker) uten melk for å se om det hadde stor betydning for eksemet, men selv da var det slett ikke sikkert at melkefri kost ville hatt noen effekt. En ny allergitest har heller ikke noe for seg så lenge plagene er beskjedne, vi behandler jo ikke allergitester, men symptomer som sannsynligvis har noe med allergien å gjøre. Mitt råd til dere er derfor å fortsette med vanlig kost inkludert melkeprodukter. Det er tross alt et alvorlig inngrep å fjerne basismatvarer som melk fra kosten til små barn. Jeg og det ene barnet mitt går på gluten- og melkefri diett. Selv om det er litt styrete, er det slett ikke så ille som man skulle tro. Å kutte ut melk for en periode, ser jeg på som helt problematisk rent praktisk og så lenge man erstatter næringsstoffene i melken med noe annet(det er selvfølgelig viktig), kan jeg ikke skjønne at det skal være så alvorlig å ta bort melken fra kosten uansett om det er barn eller voksne. _Jeg_ ville ha forsøkt! Hvis det ikke hjelper, har det ikke skjedd noen skade heller, og jeg vet om flere, oss inkludert, som har fått mye bedre hud etter å ha lagt om kosten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327935-melkefri-diett-n%C3%B8dvendig/#findComment-2739835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kikki35 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Jeg og det ene barnet mitt går på gluten- og melkefri diett. Selv om det er litt styrete, er det slett ikke så ille som man skulle tro. Å kutte ut melk for en periode, ser jeg på som helt problematisk rent praktisk og så lenge man erstatter næringsstoffene i melken med noe annet(det er selvfølgelig viktig), kan jeg ikke skjønne at det skal være så alvorlig å ta bort melken fra kosten uansett om det er barn eller voksne. _Jeg_ ville ha forsøkt! Hvis det ikke hjelper, har det ikke skjedd noen skade heller, og jeg vet om flere, oss inkludert, som har fått mye bedre hud etter å ha lagt om kosten. Jeg hadde prøvd å sette barnet på melkefritt i noen måneder, for å se forskjell. Melk i dag tåles av forsvinnende få mennesker, og symptomer kan være: eksem, hard avføring, kløe m.m. I melk og melkeprodukter er det næringsstoffer som bør erstattes,men dette er ikke noe problem å få til. Du skriver at symptomene er små på allergien, men det er kun de dere ser. Han kan ha indirekte reaksjoner på allergien sin, i form av astma, søvnighet, andre former for allergier m.m. Her i huset bruker vi ikke melk i det hele tatt, og det er ikke noe savn heller. Vi har isteden fått mer energi, mindre eksem og bedring i astmaen vår. Jeg er utdannet kostøkonom, og vet at mat har større betydning på helsen vår, enn man skulle tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327935-melkefri-diett-n%C3%B8dvendig/#findComment-2740908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.