Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest cohen24

Jeg er en kvinne på 24 år. Mens første gang da jeg var 13 år. Uregelmessig siden da, fra 2 mnd til 3-4 mnd intervall. umulig å vite når den kommer. Bruker nå p-piller og har gjort det i 3 år. Eksempelvis: månedene før jeg begynte på p-pillene hadde jeg mens i slutten av juni, slutten av august, slutten av oktober . Denne mensen var normal. Så fikk jeg ikke mensen igjen før i beg av januar, men dette var en merkelig mens. Nesten ingenting blod. Slik er min syklus, og jeg er sikker på at det har gått lenger tid mellom de vanlige menstruasjonene mine også. Jeg kan bare ikke huske det nå. Må understreke at den merkelige blødningen kun har kommet noen ganger. Når jeg har mens er den ellers normal. Jeg har alltid hatt perfekt vekt, blodsukker og blodtrykk (konstatert av lege). Har aldri hatt kjønnsykdommer eller underlivsinfeksjoner. Heller ingen smerter under mens eller samleie. Har vært hos gynekolog før 2 ganger. (da jeg var 19 år og 22)Ingen av gangene føler jeg at jeg har blitt tatt seriøst. De sa jeg neppe har pcos f.eks pga uteseende mitt. (jeg er slank, og feminin) Jeg er ikke særlig plaget av kviser, men et par hårstrå på haken, rundt brystvortene og på magen.Ingen andre enn meg selv legger merke til dette. Hos gynekologen ble det ble tatt innvendig ultralyd og blodprøver.Blodprøvene var normale da jeg var 19 år. Blodprøvene jeg tok da jeg var 22 år viste jo kun at jeg gikk på p-piller. De sa at de kunne se eggene mine og at det ikke var noe problem å få dem ned hvis jeg ønsket det. Da jeg var 22 år kunne hun i tillegg se cyster på eggstokkene. Jeg antar derfor at jeg har PCOS. Jeg er samboer nå men det går ikke særlig bra mellom oss og jeg vurderer å bryte ut. Det er også derfor jeg vil vite litt om mine fremtidsutsikter mht barn og fruktbarhet. Altså: * Har jeg eggløsninger før de normale menstruasjonene mine? Noen steder har jeg lest at hvis man ikke har regelmessig mens har man heller ingen eggløsning. Stemmer dette så har jeg aldri hatt eggløsning. * Er det sannsynlig å bli spontant/naturlig gravid for meg med jevnlige samleier, og har jeg like god sjanse for å bli gravid som andre hvis jeg først har eggløsing? *Hvorfor har jeg i noen mensperioder en merkelig menstruasjon(nesten i tvil om det er menstruasjon i det hele tatt) *Jeg har alltid hatt endel utflod.(litt slimete, klar eller hvit.normal lukt) Sier dette noe om fruktbarheten min? * Hvor lenge må være p-pillefri før jeg kan ta blodprøver angående hormonstatus igjen? * Gynekologen min sa også at jeg-i sammenlikning med kvinner med regelmessig mens hadde større sjanse for å bli gravid når jeg er eldre enn for dem med normal syklus. Hva mente hun med dette? *Er det sannsynlig at jeg har PCOS, hvis ikke-hva er galt med meg? Håper på et utfyllende svar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327951-hva-er-galt-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Beklager at det har tatt litt tid å svare, men lange spørsmål er teknisk vanskeligere å besvare fordi feltene er for små.

* Har jeg eggløsninger før de normale menstruasjonene mine? Noen steder har jeg lest at hvis man ikke har regelmessig mens har man heller ingen eggløsning. Stemmer dette så har jeg aldri hatt eggløsning.

Svar: hvis man har regelmessige menstruasjoner, tyder det på eggløsning, men uregelmessige utelukker ikke eggløsning, men de kan være sjeldnere

* Er det sannsynlig å bli spontant/naturlig gravid for meg med jevnlige samleier, og har jeg like god sjanse for å bli gravid som andre hvis jeg først har eggløsing?

Svar Sjeldne eggløsninger gir færre muligheter for graviditet, dvs det tar lengre tid å bli gravid.

*Hvorfor har jeg i noen mensperioder en merkelig menstruasjon(nesten i tvil om det er menstruasjon i det hele tatt) *

Svar: Sannsynligvis fordi du ikke har hatt eggløsning i den måned.

Jeg har alltid hatt endel utflod.(litt slimete, klar eller hvit.normal lukt) Sier dette noe om fruktbarheten min? *

Svar: Det lyder som hel normal utflod, det sier ikke noe om fruktbarheten.

Hvor lenge må være p-pillefri før jeg kan ta blodprøver angående hormonstatus igjen? *

Svar: Ca to uker, vil du sjekke eggløsning kan det ta minst tre uker.

Gynekologen min sa også at jeg-i sammenlikning med kvinner med regelmessig mens hadde større sjanse for å bli gravid når jeg er eldre enn for dem med normal syklus. Hva mente hun med dette? *

Svar: Det må enten du eller legen ha misforstått. Uansett hormonforhold blir eggene eldre og det blir vanskeligere å bli gravid.

Er det sannsynlig at jeg har PCOS, hvis ikke-hva er galt med meg?

Svar: Det er ikke mulig å si. Ved PCOS skal to av tre forhold være til stede: sjeldne eller fraværende menstruasjoner, øking av de mannlige hormoner (eller tegn på dette med øket hårvekst og kviser) eller mange små cyster på eggstokkene.

Jeg synes ikke du behøver å tenke mye på det. Det er fint at du holder deg slank, for hvis du går opp i vekt, kan det kanskje bli PCOS. Hvis du får problem med å bli gravid, er det ofte enkelt å sette i gang eggløsning med tabletter, men det gjør man ikke før ved barneønske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/327951-hva-er-galt-med-meg/#findComment-2741347
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...