Gjest Mann snart tredve Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Heisann! Jeg undres litt over hvor mye psyken kan spille inn på den fysiske helsen. Symptomer jeg opplever å ha er stiv nakke, vondt i korsryggen. Vondt i bena (spesielt når jeg ligger stille, når jeg legger meg og når jeg våkner, men også ellers). Det kan føles muskulært, eller i senene. I tillegg svir huden innimellom på ryggen, armene og hendene (spesielt kanskje når jeg våkner). Huden kan også svi/vondt i ansiktet, dette er nytt fra i dag av. Jeg synes også selv at jeg ofte har hovne lymfekjertler. Jeg er også stort sett varm (ikke feber). Jeg har vært i Afrika, men har ikke Malaria, heller ikke bakterieinfeksjon ( jeg sjekket dette hos legen). Jeg har også vondt i ørene for øyeblikket, men det har jeg vært plaget med siden jeg var liten (og litt ubehag når jeg svelger). Innimellom har jeg også litt vondt på høyresiden av magen, og litt andre mageplager. Før jeg dro til Afrika tok jeg også en del prøver, og disse var svært gode. Hva tenker du når du leser dette her? Jeg tenker at hvis alt dette hadde vært alvorlige symptomer burde jeg jo vært sengeliggende. Det skal også nevnes at jeg er litt engstelig/hypokonder (spesielt etter at jeg hadde kyssesyken for et par år siden, føles litt som det egentlig, betent og udefinert). Jeg kunne sikkert også listet opp mer, men stopper her. Det er slitsomt å ha det sånn. Tips? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327959-psykosomatisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg tenker at det for sikkerhets skyld bør taes en ny omgang med prøver fra avføring. Man må være helt sikker på at du ikke har tarmparasitter eller amøbe-infeksjon. I tillegg bør fastlegen din sjekke om du kan ha lave verdier av vitamin B12. Lavt nivå av denne kan gi ukarakteristiske parestesier; dvs nummenhet, prikning og stikning i huden. Hovne lymfekjertler bør undersøkes av fastlege. Du forteller lite om livsstil. Mye inaktivitet og overvekt vil kunne øke slike plager som du beskriver. Jevnlig trening vil virke stressreduserende, og du vil bli tryggere på hva rygg og nakke tåler. Kanskje bør fastlegen din henvise deg til en fysioterapeut som kan veilede deg i starten. Legen din bør selvsagt også undersøke nakke og rygg. Siden det er litt uvanlig med smerter i liggende, bør det vurderes å ta bilder. Dersom du kommer i en ond sirkel med økt helseangst, bør du kanskje få en henvisning til psykolog. Det er et kjent problem at angst og depresjon øker smerteopplevelsen, og omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327959-psykosomatisk/#findComment-2739520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.