baga Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hei! Jeg er gravid, 31 uker på vei. Kom hjem fra ferie i Paris i dag. Dessverre har denne turen gitt meg store bekymringer vedr toxoplasmose. Har ikke hatt det tidligere. Jeg spiste biff ute på torsdag, bestilte gjennomstekt. Begynte å spise av den og kjøttet var godt stekt. Litt inni oppdaget jeg at da var kjøttet lyserosa, ikke helt gjennomstekt lenger (men bedre enn medium altså). Stoppet å spise det da, men hadde nok fått i meg et par biter. Noe som har gitt meg fullstendig angst nå. Jeg er livredd for å ha ødelagt babyen min, og klarer ikke slappe av. Det gjør det ikke bedre at jeg leser at Paris er det værste stedet for å bli smittet av toxo. Må kjøttet være 100 prosent gjennomstekt for at parasitten skal dø? Og ikke minst, hva slags skader kan fosteret få hvis det blir smittet så sent i svangerskapet? Noen som vet noe om dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327960-redd-for-toxoplasmose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg vet hvordan du har det, jeg var livredd for toxo-smitte da jeg var gravid. Jeg spiste knapt salat osv. i svangerskapene mine, så jeg leste litt for mye om hva som er farlig. Og jeg leste også mye om det. ''Må kjøttet være 100 prosent gjennomstekt for at parasitten skal dø?'' Jeg har lest at parasitten dør ved rundt 60 grader. Kjøtt som bare er så vidt rosa, har vært varmere enn 60 grader. Videre har jeg lest at parasitten trenger vann for å overleve, så dypfrysing (og kraftig salting) kan drepe parasitten. Det er altså VELDIG liten risiko for at du er smittet av den biffen. ''Og ikke minst, hva slags skader kan fosteret få hvis det blir smittet så sent i svangerskapet? Noen som vet noe om dette?'' Legen min sa følgende: Tidlig i svangerskapet er det minst risiko for at smitten blir overført fra mor til fosteret, men skadene blir størst hvis smitten først blir overført. Sent i svangerskapet er det større risiko for at smitten blir overført fra mor til foster, men skadene blir mindre (fordi de viktige organene allerede er dannet). I tillegg kan du be legen om en ny toxo-test. Testen vil vise om du nylig er blitt smittet. Hvis du er smittet, kan du få antibiotikabehandling som også vil virke på fosteret. Be om en test, og prøv å slutte å bekymre deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/327960-redd-for-toxoplasmose/#findComment-2739333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.