Gå til innhold

Behandlig av hypmani/mani?

Anbefalte innlegg

Gjest the secret
Skrevet

Den tradisjonelle behandlingen for dette har vel vært skjerming, spesielt i forhold til mani. Og medisiner selvsagt.

Jeg har ikke vært manisk, men i "grenseland". Det beste for meg i slike perioder har vært trening og atter trening. Jeg har fått ut mye av energien på dette. Hadde noen sagt at den beste behandlingen for dette var å skjerme meg hadde jeg blitt sprø.

Er trening noe som blir tatt med i behandlingen idag?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skjerming går på begrensning av stimuli - ikke aktivitet.

Vi prøver å gjennomføre "naturskjerming" dvs pas sammen med to ansatte på lange skogs/fjellturer nettopp for å ivareta det du skriver om.

Gjest the secret
Skrevet

Skjerming går på begrensning av stimuli - ikke aktivitet.

Vi prøver å gjennomføre "naturskjerming" dvs pas sammen med to ansatte på lange skogs/fjellturer nettopp for å ivareta det du skriver om.

Har du inntrykk av av pasientene blir mere naturlig slitne og dermed roligere med dette? Vil jo tro at pasientene blir gladere og mindre frustrerte ihvertfall?

Dette er noe som fungerer for meg da, men jeg har som sagt ikke "tatt helt av." Medisiner er jo viktig i tillegg selvsagt. Har faktisk ikke hørt at dette har vært praktisert før, er det vanlig?

Skrevet

Har du inntrykk av av pasientene blir mere naturlig slitne og dermed roligere med dette? Vil jo tro at pasientene blir gladere og mindre frustrerte ihvertfall?

Dette er noe som fungerer for meg da, men jeg har som sagt ikke "tatt helt av." Medisiner er jo viktig i tillegg selvsagt. Har faktisk ikke hørt at dette har vært praktisert før, er det vanlig?

Har lest i en amerikansk rapport at trening, særlig på formidaggen, kan forebygge hypo/mani.

Jeg har selv bipolar, men mine hypomanier blir vel heller mer trigget av trening. Min trening er spinning og aerobic, har det som jobb og blir supergiret....beste for meg er skjerming....

Gjest the secret
Skrevet

Har lest i en amerikansk rapport at trening, særlig på formidaggen, kan forebygge hypo/mani.

Jeg har selv bipolar, men mine hypomanier blir vel heller mer trigget av trening. Min trening er spinning og aerobic, har det som jobb og blir supergiret....beste for meg er skjerming....

Hei :-). Tror det er en forskjell på aerobic, spinning og det å være ute i naturen jeg. Jeg også blir veldig gira om jeg har mye mennesker irundt meg.

Var hyper og trente på treningstudio en gang jeg også. Tok på meg vasking der, sitte i resepsjonen, veiledning, i tillegg hadde jeg to andre jobber. Vel...ikke den typen trening som er bra nei :-)

Skrevet

Hei :-). Tror det er en forskjell på aerobic, spinning og det å være ute i naturen jeg. Jeg også blir veldig gira om jeg har mye mennesker irundt meg.

Var hyper og trente på treningstudio en gang jeg også. Tok på meg vasking der, sitte i resepsjonen, veiledning, i tillegg hadde jeg to andre jobber. Vel...ikke den typen trening som er bra nei :-)

Være ute i naturen er balsam for sjelen det...men det skal mye til for å kalle det trening...kanskje en joggetur..

Gjest the secret
Skrevet

Være ute i naturen er balsam for sjelen det...men det skal mye til for å kalle det trening...kanskje en joggetur..

Det var liksom dette jeg mente da :-). Altså trene, gå, jogge til man er så sliten at man virkelig kjenner det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...