Gå til innhold

Barn og onanering

Anbefalte innlegg

Gjest mamma som lurer

Jeg har en datter på 3,5 år som i stor grad driver med selvstimulering. Dvs hun benytter en hver anledning til å gni seg mot noe fordi det oppleves som godt, eller hun bruker hendene. Problemet er omfanget av det. Det virker som det til tider tar fokuset hennes bort fra annen lek. Barnehagen der hun går har også påpeket dette og anbefalt meg å ta en prat med helsestasjonen. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal reagere i forhold til onaneringen for å redusere omfanget av det, og få henne til å begrense det til når hun er for seg selv, samtidig som jeg ikke ønsker å ødelegge for hennes sexualitet eller gjøre det til noe som er stygt. Og hvorfor er det at noen barn er så mye mer aktive enn andre på dette området. Og er det uttrykk for noe som jeg burde tolke men som jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328000-barn-og-onanering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Sett deg ned og ha en prat med henne. Forklar at dette er noe man gjør alene. Kanskje underlig at en 3 åring driver å onanerer, men slik er det. Du har en fin innstilling, det er som du selv sier ingenting stygt ved dette ei eller noe å bli sint over, -viktig å ikke påføre og lage problemer. Jeg tviler sterkt på at det ligger noe mer bak(hverken tv, bilder, eller situsajoner i hverdagen hennes), hun har trolig bare oppdager at det kjennes godt ut for henne å stimulere seg nedentil. Når unge jenter får inn fra barns ben av at de på mange måter kan tilfredsstille seg selv samt ha kontroll over sitt liv og sin kropp, vil de heller ikke ikke sitte å vente på prinsen/prinsessen og den hvite hesten. De vil ta tak i livet sitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328000-barn-og-onanering/#findComment-2740064
Del på andre sider

Gjest Tante Olaug

Veldig interessant tema! Håper du får mange svar!

Jeg ville vel kanskje sagt til henne at det hun gjør ikke er galt, men at hun kan gjøre det når hun alene og når det ikke er mange folk til stedet. Altså hindre henne, men samtidig oppmuntre henne på en måte? Så er det jo viktig å følge opp dette ettersom årene går og hun skjønner mer, for å forsikre at at hun ikke har fått misoppfatninger om at seksualiteten hennes er"fy-fy".

De vet jo som regel ikke selv hva de holder på med før 8-10 årsalderen.

Vet at mange barn ofte har perioder der de er mer eller mindre seksuelle. Antagelig vil datterens din seksuelle atferd gå over av seg selv, for å kanskje ta seg opp igjen om noen år. Og dette med god samvittighet pga foreldre med åpne holdninger på området;-)

Tror uansett ikke du skal mistenke at noe er galt i første omgang. Endrer atferden seg på andre områder derimot kan du kanskje vurdere å tenke i de baner. Tror de fleste mødre ville merket det, dersom barnet deres hadde blitt utsatt for eller opplevd noe galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328000-barn-og-onanering/#findComment-2740070
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Bra din datter har funnet ut av seksualitetens gleder og at du møter henne på en aksepterende måte og ikke med “fy og får ikke lov”. Det gjør at hun sannsynligvis får et godt forhold til seksualitet også når hun blir eldre.

Det er mange som knekker kodene til den gode onanien tidlig i livet. Noen mener de alltid har visst hvordan de skulle tilfredstille seg selv.

Mange barnehager legger til rette for at barn skal kunne kose med hverandre og seg selv. Noen har egne rom hvor barna kan være mer privat enn i resten av lokalene. Men slik tilrettelegging gjør kanskje ikke barnehagen hun går i? Eller ønsker de å stoppe henne fordi kosingen hennes har tatt helt overhånd? Jeg har tidligere vært i kontakt med barnehagepersonale som ikke så no galt i at barn koste med seg selv eller andre. Problem ble det først når barn ble såre i kjønnsorganene fordi stimuleringen gikk over lang tid.

En mulig årsak til at hun holder på så lenge kan være at hun kanskje noen ganger har fått orgasme av det hun har holdt på med, så famler hun videre for å finne tilbake til den virkelige godfølelsen, men hun kommer bare et stykke på vei. D.v.s hun blir opphisset, men finner ikke ut hva hun skal gjøre for å få den endelige tilfredstillelsen. Når hun først knekker denne koden – om hvordan få orgasme, kan det hende hun får det roligere og slutter å jage etter nytelsen. Jeg har også møtt de som har hatt stort utbytte av at en trygg voksenperson av samme kjønn har pekt på klitoris for å få dem til å skjønne at det er kosetappen, slik at de har knekt denne koden raskere. Dessuten kan du hjelpe henne ved at du på en skånsom måte forteller henne at slik kosing er noe hun kan gjøre på rommet sitt eller dertil egnet sted.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328000-barn-og-onanering/#findComment-2743125
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...