Gå til innhold

NHD: Zyprexa - umulig å bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 30 år som de 10 siste årene har tatt Zyprexa i doser varierende fra 10-20 mg. Jeg har schizoaffektiv lidelse, depressiv type, og medisineres også med Litium, Abilify, Cymbalta og Lamictal.

Psykiateren på poliklinikken mener jeg skal klare meg uten Zyprexa og Lamictal, som jeg nå holder på å trappe ned. Jeg har ingen problemer med Lamictal-nedtrappingen, men Zyprexa er en helt annen historie. Jeg var nede i 7,5 mg, men økte selv til 10 mg igjen fordi jeg fikk ekstrem og irrasjonell angst, ble aggressiv og sårbar, jeg følte meg hudløs og uten "skall". Jeg spiste Valium som sukkertøy (opptil 30 mg i døgnet - det er mye til å være meg) og ble deprimert.

Nå lurer jeg på om jeg aldri blir kvitt Zyprexa. Jeg har imidlertid store fysiske bivirkninger av den, bla. vekt og motoriske forstyrrelser. Jeg kan knapt undertegne fordi jeg ikke klarer å skrive, og alle disse bivirkningene er relatert til Zyprexa, som er den eneste medisinen jeg kan fungere med i tillegg til Abilify (tar 20 mg, og ligger i øvre normalområde på blodprøver). Jeg har prøvd Seroquel, den ble jeg altfor trøtt av, og mistet livskvaliteten totalt. Zeldox fikk jeg for høye prolaktinverdier av. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre nå. Kan det være et alternativ med mindre Zyprexa og hyppigere bruk av benzodiazepiner (fast dose 3-4 ganger daglig), blir jeg kviitt disse "abstinensene" eller må jeg regne med å stå på Zyprexa resten av livet?

Svært takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest tinzytown
Skrevet

Nå er ikke jeg nhd, men prøver å svare uansett.

Jeg går på 5 mg zyprexa og har gått på det lenge. Å slutte på dagen har jeg prøvd, aldri hatt det mer jævlig.

Men nå har jeg begynt å ta dem annehver dag, så 2 dager imellom, så annenhver dag.

Nå har jeg holdt på med dette i 3 uker og merker ikke forskjell. Så mener det er fult mulig å slutte på dem, men det tar nok sin tid.

Det viktigste er at du tar det opp med legen og følger en nedtrappings plan. Bare husk å bruke god tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...