Gå til innhold

Avslag fra DPS- jeg er forbannet

Anbefalte innlegg

Legen mn sendte en henvisning til det lokale DPS hvor min bydel har tilhørighet. Grunen til søknaden er at jeg gjennom flere år har hatt tilbakevennende depresjoner og bekymringsangst som legen min kalte det og har i lenge perioder vært sykmeldt pga deperesjon. Har hatt noen konsultasjoner hos en privatpraktiserende psykolog uten driftsavtale men det blir for dyrt i lengden.

Legen min mente at jeg trengte tettere oppføging og at poliklinikken på det lokale DPS var et godt alternativ. Men det mente tydligvis ikke de, fikk et svarbrev der det sto at jeg ikke hadde rett til legehjelp fra DPS.

Jeg fikk beskjed m å kontakte privatpraktiserende psykolog, dvs skrive brev til mange som jeg fikk en liste over.

Ble ganske forbannet på det svaret, hvor syk må man være for å få plass på en poliklinikk? Jeg trodde at det var en rett man hadde på lik linje med fysisk sykdom.

Må jo prøve å motargumentetere, men hvordan går jeg fram?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328023-avslag-fra-dps-jeg-er-forbannet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan henvise til Prioriteringsveileder - Psykisk helsevern for voksne (IS1582).

Dine angstproblemer vil falle under pkt 4 s. 33 med rett til prioritert helsehjelp. Behandlingsfrist 30 uker.

Din depresjon vil falle under pkt 6 s. 35 med rett til prioritert helsehjelp. Behandlingsfrist 6 uker.

Konklusjon: Du har rett til prioritert helsehjelp, og du skal ha den innen 6 uker.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00087/Prioriteringsveilede_87409a.pdf

Du kan henvise til Prioriteringsveileder - Psykisk helsevern for voksne (IS1582).

Dine angstproblemer vil falle under pkt 4 s. 33 med rett til prioritert helsehjelp. Behandlingsfrist 30 uker.

Din depresjon vil falle under pkt 6 s. 35 med rett til prioritert helsehjelp. Behandlingsfrist 6 uker.

Konklusjon: Du har rett til prioritert helsehjelp, og du skal ha den innen 6 uker.

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00087/Prioriteringsveilede_87409a.pdf

Tusen takk for nyttig svar.

Tusen takk for nyttig svar.

Det må være tøft å få et slikt avslag... Men vil bare føye til at jeg har fått hundre ganger bedre hjelp med en privatpraktiserende psykolog enn jeg fikk i løpet av min lange karriere på DPS. En del av dem har rekvisisjonsordning... I følge min psykolog er ventelistene også jevnt over blitt en del kortere. Men det spørs selvsagt hvor du bor. Jeg hører til en liten by i Norge, og der var det ikke noe vanskelig å bli tatt inn i varmen. Men skriv en klage og smør på! :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du bor i Oslo, så kan det være grunn til å være klar over at kun et svært lite antall pasienter får noe mer enn utredning på dps. De øvrige må kontakte behandlere på listen slik du fikk beskjed om.

Selv i Oslo kan en ikke se bort fra nasjonale retningslinjer gitt av departementet.

Annonse

Gjest 238907

Jeg forstår ikke. Hvis det er slik at alle har krav på hjelp ved et DPS, hva skal vi da med private behandlere?

Kapasiteten er helt sprengt bortover, for å få hjelp der jeg bor, må man nok være veldig dårlig.

Det er virkelig ikke mulig med dagens system å kunne gi alle et tilbud, eller?

Det må være tøft å få et slikt avslag... Men vil bare føye til at jeg har fått hundre ganger bedre hjelp med en privatpraktiserende psykolog enn jeg fikk i løpet av min lange karriere på DPS. En del av dem har rekvisisjonsordning... I følge min psykolog er ventelistene også jevnt over blitt en del kortere. Men det spørs selvsagt hvor du bor. Jeg hører til en liten by i Norge, og der var det ikke noe vanskelig å bli tatt inn i varmen. Men skriv en klage og smør på! :-)

Takk for insnpill, jeg bor i Oslo. Da må jeg vel se langt etter en slik behandling og begynne å skrive brev til alle på lista jeg har fått. Har ikke råd til å betale kr.800 for en 45 min. konsultasjon slik jeg har gjort til nå

Selv i Oslo kan en ikke se bort fra nasjonale retningslinjer gitt av departementet.

De bør selvfølgelig ikke gjøre det, men jeg har nylig hørt om flere tilfeller hvor det kun har blitt tilbudt en kortfattet utredning etterfulgt av utlevering av lister over privatpraktiserende behandlere.

Jeg har imidlertid ikke hørt om det har blitt igangsatt noen samordning av inntaket hos de privatpraktiserende.

Takk for insnpill, jeg bor i Oslo. Da må jeg vel se langt etter en slik behandling og begynne å skrive brev til alle på lista jeg har fått. Har ikke råd til å betale kr.800 for en 45 min. konsultasjon slik jeg har gjort til nå

Du kan jo gjøre to ting parallelt; klage på avslaget fra DPS og forfatte et brev til aktuelle behandlere.

I brevet til aktuelle behandlere bør du være tydelig på hva du sliter med, hva du ønsker å oppnå gjennom behandling, tydeliggjøre motivasjon og ønske om terapi.

Fordelen med de privatpraktiserende behandlerne er at de ofte er relativt romslige i forhold til lengden på behandlingen samt hyppighet av timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...