Gjest Redd for jenta mi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hei! Jeg er gravid, 31 uker på vei. Kom hjem fra ferie i Paris på lørdag. Dessverre har denne turen gitt meg store bekymringer vedr toxoplasmose. Har ikke hatt det tidligere. Jeg spiste biff ute på torsdag, bestilte gjennomstekt. Begynte å spise av den og kjøttet var godt stekt. Litt inni oppdaget jeg at da var kjøttet rosa, ikke helt gjennomstekt lenger. Stoppet å spise det da, men hadde nok fått i meg et par biter før jeg la merke til det. Noe som har gitt meg fullstendig angst nå. Det gjør ikke saken bedre at jeg nå leser at Paris er det stedet i Europa hvor sjansen for smitte er størst. Me dåsr hals, vondt i ørene og stiv nakke og hode pine, som jeg fikk samme dag som hjemkomst og har enda, er jeg nå helt overbevist om at dette har gått galt. 1)Hvor fort kan jeg ta ny blodprøve for å se om jeg er smittet? 2)Må kjøttet være 100 prosent gjennomstekt for at parasitten skal dø? 3)Og ikke minst, hva slags skader kan fosteret få hvis jeg blir smittet i uke 31 i svangerskapet (er livredd for hjerneskade/blindhet)? 5) Hvor lang tid tar det fra jeg er smittet til fosteret evt vil bli smittet? 6) Er det stor sannsynlighet for at antibiotikabehandling hjelper hvis jeg er smittet? Tuuuusen takk for svar, jeg er livredd akkurat nå og skjønner ikke åssen jeg skal klare å holde ut ventetiden til ny prøve og svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328046-redd-for-toxoplasmose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Sakset fra http://www.baby.no/helse/problemer/toxoplasmose/: "Finnes det behandling ? Ja, dersom du er nysmittet i svangerskapet er det viktig at behandling iverksettes. Man kan dermed hindre at parasitter fra morkaken overføres til fosteret. Fosteret unngår da smitte. Dersom fosteret allerede er blitt smittet, gis behandling som går over til fosteret og påvirker infeksjonen hos fosteret. Sjansene for at barnet skal forbli friskt er derfor svært store etter behandling av mor i svangerskapet." Står også at mor som regel ikke får symptomer. Du bør m.a.o. ta kontakt med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328046-redd-for-toxoplasmose/#findComment-2740194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Hei, Det er riktig som du har lest deg til at Toxoplasmose forekommer hyppigst i Frankrike, mens i Norge er det meget sjelden. Det er også riktig at det overføres bl.a. med kjøtt som er lite kokt/stekt. Ifølge mine opplysninger finnes det Toxoplasma i 10-30% av kjøttet fra lam og gris, sjeldnere i storfekjøtt. De leste førstegangsinfeksjoner forløper uten registrerbare symptomer eller med lette, influensalignende symptomer. Diagnosen stilles ved hjelp av mikrobiologiske undersøkelser, nærmere bestemt ved påvisning av antistyoffer som kroppen priduserer som respons på infeksjon. De kan påvises fra ca 14 dager etter en eventuell infeksjon. Det tas en vanlig blodprøve og sendes til et mikrobiologisk laboratorium og ber om under søkelse av Toxoplasma IgM og IgG. Det er vanskelig å si hva er 100% gjennomstekt kjøtt. I alle fall kan man si med ganske stor sikkerhet at rosa kjøtt er ikke gjennomstekt. Det er altså unulig å si eller gjette hvor stor sjanse er der for at du er blitt smittet. Så er det litt statistikk: Infeksjonstidspunktetr er avgjørende for smitteoverføring og for konsekvensene for fosteret. Risikoen for smitteoverføring når moren smittes er ca. 15% under første månedene i svangerskapet , n oe høyere mot slutten av svangerskapet. På den andre siden avtar risikoen for skade på fosteret etter de første månedene. Så som du sikkert skjønner er det ikke lett å si noe om hvor stor sjanse det er for infeksjon og skade.Skadene kan omfatte flere organer, både øye, øre og nervesystemet. Det høres ganske voldsomt og grusomt, men sjansene er ikke så store.Behandling med antibiotika kan redusere risikoen for infeksjon hos fosteret med 50-70%. Det viktigste er nå at du får stilt en diagnose, forhåpentligvis bekrefte at du ikke er smittet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328046-redd-for-toxoplasmose/#findComment-2740373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.