Gå til innhold

s.o.s langvarige hudproblemer!

Anbefalte innlegg

Gjest Dolly 1029

Hei. Jeg er ei jente på 24 år som sliter veldig med hudproblemer. For en del år tilbake slet jeg med kviser i mange år, fikk etterhvert roaccutane, som hjalp 100%. men i de senere årene har jeg fortsatt slitt med huden. litt kviser er det, men ikke noe å snakke om egentlig, problemet er at huden er konstant full av "smuss" og talgklumper som sitter i, "stikker ut av" porene. Jeg må daglig rense og gni huden ren med en vaskeklut, ellers blir den etter bare et par dager helt "inngrodd", og kjennes nesten ut som sandpapir å ta på. dette begynner å bli et alvorlig problem for meg og for selvtilitten. Jeg er så lei av dette!! Jeg ønsker meg så en normal hud! Huden er også periode vis litt rød og varm. litt irritert liksom. Hva kan dette være? hva kommer det av, og hva kan jeg gjøre? Jeg trenger noe som VIRKER. Ikke bare kremer og salver som tørker ut huden. Kan en ny kur med roaccutane være en løsning? eller finnes det noe annet som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328063-sos-langvarige-hudproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være at den "gnukkingen" på huden ikke er så bra? Jeg har en liten teori om at huden kan bli litt "stressa" av for mye styr. I hvertfall hos oss med tendens til veldig sensitiv hud. Erfaring fra min egen vanskelige hud var at jeg fikk kviser og ble rød og irritert fordi hudkremen jeg brukte ikke var fet nok. Har kasta bort masse tid og penger på dårlige kremer, men fant til slutt noe som hjalp. Har du snakket med en hudlege eller en hudpleier? De kan kanskje hjelpe. Ellers har jeg brukt å gå i parfymerier og fått hjelp til å finne hudkremer. De synes ofte litt synd på oss med synlig problemhud, så jeg pleier alltid å få masse prøver. Da får jeg prøvd kremen en ukes tid sånn at jeg vet om den virker eller ei.

Jon Langeland, hudlege

Hei ! De som har eller har hatt kviser er ofte sjenert av hud med høy talgkjertelaktivitet selv om kvisene er borte. Dette kan medføre fet hud, grove porer og tilstopninger mm. Utgangspunktet kan være at man er arvelig disponert og det påvirkes dessuten av hormoner. Roaccutane benyttes først og fremst ved et pågående kviseproblem med arrtendens, men gir også effekt på talgproduksjonen generelt. Imidlertid tar denne seg gradvis opp igjen etter at man stanser med tablettene, selv om man vanligvis ikke får tilbake de store kvisene. Fordi Roaccutane kan ha bivirkninger er vi nøye med at det skal være en svært god grunn for å bruke det , men vi vurderer hvert enkelt tilfelle nøye og tar også i betraktning hvordan acneplagene virker på livskvaliteten for den enkelte. Noen ganger kan også P-pillen Diane ha en gunstig effekt , men også har viktig å tenke på risikoen for P pille bivirkninger. Det er nok best at du oppsøker hudlege igjen for å få en vurdering og diskutere hva som kan være en god løsning for deg. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...