Gå til innhold

ECT og hukommelse - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest deneksdeprimerte
Skrevet

Jeg har fått 13 ECT-behandlinger og er veldig plaget av dårlig hukommelse. Kan du svare meg på noen spørsmål, NHD?

1. Jeg skal gå over til å få vedlikeholdsdoser med ECT nå. Blir hukommelsen bedre da?

2. Når hukommelsen min blir bedre igjen, kommer jeg da til å huske de tingene jeg har glemt den siste måneden eller vil de tingene for alltid være borte?

3. Jeg opplever å glemme ting som skjedde før ECT-behandlingen begynte, ting som skjedde for flere måneder siden, som jeg vanligvis ville ha husket. Er dette normalt? Vil disse minnene komme tilbake til meg nå når jeg får sjeldnere behandling?

Jeg er nok spesielt plaget av dårlig hukommelse fordi jeg er så avhengig av hukommelsen min i hverdagslivet mitt... Ellers er jeg veldig fornøyd med ECT-behandlingen og har blitt så godt som depresjonsfri! Men jeg savner hukommelsen min...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg skal gå over til å få vedlikeholdsdoser med ECT nå. Blir hukommelsen bedre da?

S: Ja, overveiende sannsynlig.

2. Når hukommelsen min blir bedre igjen, kommer jeg da til å huske de tingene jeg har glemt den siste måneden eller vil de tingene for alltid være borte?

S: Det meste kommer tilbake, men det som ligger lengst opp til narkosen/ECT i tid vil du nok ikke huske. 08-16 på behandlingsdagene vil nok ikke komme tilbake.

3. Jeg opplever å glemme ting som skjedde før ECT-behandlingen begynte, ting som skjedde for flere måneder siden, som jeg vanligvis ville ha husket. Er dette normalt? Vil disse minnene komme tilbake til meg nå når jeg får sjeldnere behandling?

S: Normalt? - i hvert fall ikke uvanlig. Det aller meste vil komme tilbake.

Gjest deneksdeprimerte
Skrevet

S: Ja, overveiende sannsynlig.

S: Det meste kommer tilbake, men det som ligger lengst opp til narkosen/ECT i tid vil du nok ikke huske. 08-16 på behandlingsdagene vil nok ikke komme tilbake.

S: Normalt? - i hvert fall ikke uvanlig. Det aller meste vil komme tilbake.

Takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...