Gå til innhold

Sang til bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Bryllup i mai
Skrevet

Jeg skal hjelpe tante å skrive en sang til sønnen sitt bryllup men vi står fast.Noen råd om hvordan vi skal starte

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg hadde starta med å velge en melodi, og så lagd teksten tilpasset den melodien.

Sett opp punkter over de ting dere mener sangen bør inneholde, morsomme episoder og/eller morsomme karaktertrekk ved brudgommen og/eller bruden.

Så er det jo bare å snekre i vei, da, få tekst og melodi til å harmonere. Og vær så snill - begrens antall nødrim til et absolutt minimum.

Lykke til! :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Og et lite råd til (i tillegg til ViViolas) - ikke lag sangen for lang!

Synes det er morsomt med hjemmelagde sanger, men en lidelse når de ofte er 7-8 vers, har også opplevd enda lengre, hvor hele livsløpet til brudeparet gjerne skal med.

Finn et fengende refreng (gøy å synge) og lag sangen kort og konsis :-).

Gjest ViViola
Skrevet

Og et lite råd til (i tillegg til ViViolas) - ikke lag sangen for lang!

Synes det er morsomt med hjemmelagde sanger, men en lidelse når de ofte er 7-8 vers, har også opplevd enda lengre, hvor hele livsløpet til brudeparet gjerne skal med.

Finn et fengende refreng (gøy å synge) og lag sangen kort og konsis :-).

Helt enig, både i det med sanglengde - men ikke minst det med et godt refereng!

:-)

Skrevet

Jeg hadde starta med å velge en melodi, og så lagd teksten tilpasset den melodien.

Sett opp punkter over de ting dere mener sangen bør inneholde, morsomme episoder og/eller morsomme karaktertrekk ved brudgommen og/eller bruden.

Så er det jo bare å snekre i vei, da, få tekst og melodi til å harmonere. Og vær så snill - begrens antall nødrim til et absolutt minimum.

Lykke til! :-)

''Så er det jo bare å snekre i vei, da, få tekst og melodi til å harmonere. Og vær så snill - begrens antall nødrim til et absolutt minimum. ''

Heller nødrim, enn nødrytme... Det værste som finnes er når teksten passer _nesten_ til melodien.

(Har forresten sunget en morsom festsang der man har tatt alle "amatørfeilene" helt ut - nødrimene florerte, noen steder måtte man synge ekstra raskt for å få ordene til å passe melodien, andre steder måtte man draaaaaaaaa ordene - en ypperlig parodi på selskapssanger)

Skrevet

''Så er det jo bare å snekre i vei, da, få tekst og melodi til å harmonere. Og vær så snill - begrens antall nødrim til et absolutt minimum. ''

Heller nødrim, enn nødrytme... Det værste som finnes er når teksten passer _nesten_ til melodien.

(Har forresten sunget en morsom festsang der man har tatt alle "amatørfeilene" helt ut - nødrimene florerte, noen steder måtte man synge ekstra raskt for å få ordene til å passe melodien, andre steder måtte man draaaaaaaaa ordene - en ypperlig parodi på selskapssanger)

Denne her er veldig bra - første gang man synger den:

http://home.online.no/~pakr/fest.html

Skrevet

''Heller nødrim, enn nødrytme... Det værste som finnes er når teksten passer _nesten_ til melodien.''

*he he* Det er jeg helt enig i.

Gjest ViViola
Skrevet

Og tar du nødrim inn i nødrytme, da har du virkelig truffet! :-)

Jeg har også vært med på en slik virkelig nøden sang, da var det ifølge forloveren brudgommen som hadde skrevet sin egen sang, fordi han var så bekymret for om han overhode ville få noen. Det var en skikkelig "jeg-digger-meg"-sang, som var slik du beskrev.

Morsomt! :-)

Skrevet

hehe :)

Skrevet

Denne her er veldig bra - første gang man synger den:

http://home.online.no/~pakr/fest.html

Her er en litt annen versjon (nytt 1. vers: )

Jeg var redd det ikke var skrevet noen sang

Derfor prøver jeg nå engang

Og en søvning nattetime sen

Fikk jeg skrevet en

Vi er flere samlet her i dag

Spiser, drikker med velhehag

Turen bør jo feires med god og riktig kost

Dram kan alle like, og ost

Når vi rundt blant selskapet ser

Synest vi mer og mer

Bedre mennesker kan aldri finnes

Jeg kan i hvert fall ikke minnes

Det er rart at vi er så mange til stede

Ja det er en glede

For til hverdags er det bare 7-8 stykker

Men vi kan jo være her alle bare vi sammen trykker

Men det å skrive een sang er vanskeligare enn man tror

Det er så vanskelig å finnae på ord

Det skal jo også rime

Hvert vers tok minst halvannen time

Nå til slutt så vil jeg alle like

Takk til både mann og pike

Og jeg ønsker samtidig alt godt for hele turen

Og jeg ønsker en annen gang også en fin dag i selskap får

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...