Gjest Mikke86 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hei! Jeg var på generell helsesjekk hos bedriftslegen her om dagen, og har fått brev hvor det står at det var utslag på leverprøvene. Dette likte jeg dårlig! Håper du kan si meg noe ang. verdiene for de sier ikke meg noen ting. Her er verdiene: ALAT: 182* ASAT: 63* BASO: 0,60 EOS: 2,20 GGT: 25 GLU: 4.8 HB: 14.88 HV: 7.98 KOLESTEROL: 3.2 KREAT: 78 LYMFO %: 26.30 MCV: 92.87 MONO %:10.30 NEUTRO%: 60.60 SR: 2 TROM: 241 URIN - STICS: neg VEKT: 106 HØYDE: 194 ALDER: 22 ÅR Jeg har i det siste drukket 1-2 ganger i helgene og tror mye av skylden ligger her. Skjønner jo at det er bare til å kutte ut alkoholen for en stund. Hvor lenge? Jeg trener også en del vekter og har spist proteinpulver og kreatin. Har lest at kreatin kan føre til forhøyet leververdi så kutter ut det. Bør jeg kutte ut proteinpulveret også? Er egg dumt å spise? Noe annen mat som bør kuttes ut og hva er bra å spise? Hadde også kyssesyken i 2005. Hva er dine tips til å få senket leververdiene? Håper du kan hjelpe meg! Tusen takk for svar Mvh. Sigurd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328118-h%C3%B8ye-leververdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Verdiene du nevner er ikke alvorlig forhøyede. Ved skade av levercellene forårsaket av medikament-virkning eller virus er ofte verdiene mye høyere. Du bør unngå både alkohol og paracet noen uker, så bør verdiene kontrolleres. Medmindre du drikker store mengder alkohol 2 ganger per uke vil jeg ikke tro at alkohol er årsak til verdiene dine. ALAT kan sees forhøyet hos overvektige. Noen virus, særlig en variant som heter CMV ( er beslektet med kyssesyke- viruset), kan gi en ny reaksjon i kroppen som kan gi forbigående lever-påvirkning. Kanskje bør fastlegen din sjekke dette. Synes du kan ta med de kost-tilskuddene du bruker til fastlegen, kanskje kan han gi svar på om leververdiene dine kan ha blitt påvirket av disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328118-h%C3%B8ye-leververdier/#findComment-2743100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.