Gå til innhold

Syk, eller psykologisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Skjelvende hjerte..

Heisann! Kan jeg være syk,eller er det hodet mitt som ikke spiller på lag med resten av kroppen? Kort fortalt er jeg bekymret for hjertet.Jeg har i lengre tid hatt en god del brystsmerter. For det meste på rundt venstre bryst, og midt i brystet bak brystbenet. Smertene er ikke direkte vonde, men desto mer ubehagelige. Smertene kan være stikking, trykking, press, eller at det føles som om noen tar hjertet i hånden og kniper igjen. Når jeg har denne siste følelsen,med at smertene kommer "rett fra hjertet", så medfører det igjen ofte et trykk midt i brystet, eller opp mot venstre skulder. Det kan også hende jeg blir litt svimmel og uggen når dette skjer, men jeg blir ikke kvalm eller besvimer. Kjenner også ubehag på hele venstresiden fra under armen og nedover til nederste ribbeben, og videre derfra inn under nederste venstre rinneben. Føles av og til som om noe ligger i klem under nederste ribbeben når jeg sitter. I tillegg har jeg en uvanlig puls (ivertfall nå som jeg har begynt å kjenne på den).Jeg kan ha hvilepuls alt fra 50 til 100. Den kan skifte hele tiden, uten at jeg gjør noe aktivt som skal hjelpe pulsen verken opp eller ned. Blir litt nervøs med slik uregelmessig puls. Jeg har mye hjertebank,og kjenner ofte pulsen i hele kroppen, spessielt magen. Pluss dette, har jeg enkelte ganger sure oppstøt, samt at det kommer litt mer luft ut i den bakre enden(svært illeluktene). Legen mente dette var refluks, uten at jeg husker den nærmere beskrivelsen av det. Fikk noen tabeletter mot det, men har ikke tatt gastronomi. Jeg har vært hos lege, og tatt hvile-EKg, samt belastnings-EKG på ergometersykkel i januar. Alt normalt. Problemet mitt er at jeg er svært redd for at det er noe galt med hjertet. Har store problemer i hverdagen, da hele dagen går med på å kjenne etter symptomer for når "det" skal skje. Dette går ut over familien min.Har et lite barn. Har vært en del stress med skole og baby siste året,så det kan nok spille inn. Er litt nervøs for å gå til lege med dette, da jeg allerede har tatt EKG. Føler meg litt dum. Har hatt denne angsten siden jul. Før det gikk jeg aldri til lege. Ingen kjente hjerteproblemer i familie. Røyker ikke. Trener en del. BMI på 26. Hva bør jeg gjøre?Trenger desperat hjelp,for nå har jeg det helt forferdelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328141-syk-eller-psykologisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det høres ikke ut som plagene dine er forårsaket av hjertesykdom. Stikkende smerter er ikke forårsaket av hjertesykdom, men kommer oftest fra brystassen. Dette kan igjen skyldes stress.

Du nevner ikke noe om risikofaktorer for hjertesykdom. Familiær belastning, høyt blodtrykk, høy kolesterol, røyking eller overvekt. Det å ha såpass puls-variasjon er ikke tegn på hjertesykdom, men skyldes stress.

Det høres ut på meg som om du har endel stress i hverdagen. med små barn følger mye ansvar. Og frykt for at man skal bli syk slik at det påvirker barnas fremtid.

For deg vil det være viktig med stressreduksjon. Fysisk aktivitet vil bedre symptomene dine. Undersøkelsene du har tatt er normale, og du vil ha mindre risiko enn de fleste for at noe skal skje med hjertet ditt i nær fremtid.

Dersom du ikke klarer å roe deg, kan du trolig få hjelp av samtaler hos en psykolog. Denne vil kunne lære deg mestrings-strategier og avspenningsøvelser. Du kan også lese litt her i doktoronline om panikk-angst, som vil kunne arte seg litt som du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...