Gå til innhold

Tale til konfirmant, MÅ man...?

Anbefalte innlegg

Gjest Panikkkkkkk

Barnet mitt skal konfirmeres og jeg har allerede i et år hatt fullstending angst med tanke på å måtte holde tale/si noe under middagen. Jeg takler det bare ikke, begynner å skrike bare med tanken på det.

Har ikke vært i så mange konfirmasjoner, så jeg vet ikke hva som er vanlig, men føler jo at jeg bør si noen velvalgte ord...

Hva har dere gjort til deres konfirmant?

MÅ jeg? Bør jo ja, skjønner jo det...

Det er andre som kommer til å holde taler, men må jeg som mor også gjøre det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328152-tale-til-konfirmant-m%C3%A5-man/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke finne på noe alternativt da? En sang? Eller hva med slideshow - ett bilde sier mer enn tusen ord, vet du :)

Jeg tror at det er viktig at du gjør noe - spesielt siden det blir taler fra andre. Selv oppdaget jeg at selvom jeg gruet meg til å holde talen til eldstemann, så var det egentlig ingenting som var mer naturlig enn nettopp det: å fortelle ham hvor mye han betyr for meg :) Talene til resten av flokken min har jeg ikke gruet meg til etter denne positive erfaringen.

Lykke til :)

Jeg er en jente

Så klart må du ikke det :)

I min konfirmasjon for hmm... 15 år siden, da var det ingen av foreldrene mine som holdt tale. Det var ikke en eneste person som holdt tale i familien min. Vi bare satt og snakket og hygget oss rundt bordene. Det eneste jeg husker som ble sagt utenom vanlig sosialt prat var å si velkommen til bords da vi skulle samle oss ved bordene for å spise.

Og så er det jo mye du kan få beskrevet i en sang. Hva med å skrive en sang til datteren din som alle er med å synge på? :)

Slapp av. Du trenger ikke å holde noen tale. Det er ikke alle som er "skapt" for å stå slik å snakke foran flere.

Gjest ja, det synes jeg

Ja jeg synes en av foreldrene bør si noe (begge, hvis foreldrene ikke er et par og snakker for begge).

Men det behøver ikke være en tradisjonll tale. Etter at de fleste har mange elektroniske bilder (og det er enkelt for hvermansen å scanne gamle pairbilder), har jeg vært i flere konfirmasjoner og bryllup hvor taler er erstattet av presentasjoner med fine / morsomme bilder fra opppveksten.

Da behøver man bare å si en enkel setning til hvert bilde, og hvis bildene er litt morsomme, kan ordene gjerne være veldig enkle og "tørre".

Det er absolutt lov å be om hjelp, av en venninne som er flink med powepoint eller til å sette sammen musikk, som eksempler for populærmusikk eller musikke som har vært viktig for dere disse 15 årene.

Forhører du deg rundt, er det sikkert noen på jobben din eller noen andres som kan låne deg en prosjektor denne søndagen.

Et lerret er bra, et hvitt laken går også fint.

Annonse

Gjest Elextra

I våre konfirmasjoner er det verken taler eller sanger - til stor glede for våre konfirmanter.

Det er en dag man skal hygge seg,- ikke grue seg til!

Synes det høres litt underlig ut, jeg - jeg synes taler (eller i det minste en form for personlig uttrykk) hører hjemme i både bryllup og konfirmasjon.

Men med moderasjon selvsagt - har lite sans for de lengste talene.

Synes det høres litt underlig ut, jeg - jeg synes taler (eller i det minste en form for personlig uttrykk) hører hjemme i både bryllup og konfirmasjon.

Men med moderasjon selvsagt - har lite sans for de lengste talene.

Da forbeholder vår familie (dvs. min egen,- ikke sviger-) seg retten til å ha underlige konfirmasjoner og brylluper i dine øyne.

Og om du hadde vært gjest hos oss (eller hos trådstarter) og hadde syntes at det var underlig, så fikk det jo bare være sånn.

Jeg har veldig liten sans for at man MÅ noe som helst så lenge man ikke føler seg komfortabel med det.

Og særlig så lenge selve hovedpersonen ikke har noe ønske om det (og i mitt tilfelle ville de ha HATET det), så blir det jo veldig teit.

Gjest Elextra

Da forbeholder vår familie (dvs. min egen,- ikke sviger-) seg retten til å ha underlige konfirmasjoner og brylluper i dine øyne.

Og om du hadde vært gjest hos oss (eller hos trådstarter) og hadde syntes at det var underlig, så fikk det jo bare være sånn.

Jeg har veldig liten sans for at man MÅ noe som helst så lenge man ikke føler seg komfortabel med det.

Og særlig så lenge selve hovedpersonen ikke har noe ønske om det (og i mitt tilfelle ville de ha HATET det), så blir det jo veldig teit.

"Underlig" var kanskje et sterkt ord. Men jeg synes det er fint å markere en slik dag på en annen måte enn en vanlig (stor) familiemiddag. Mange av gjestene sitter kanskje langt fra hovedpersonene, og får ikke konversjert særlig direkte med dem - en tale får derimot alle med seg.

Synes også det er en fin anledning til å bruke "store" ord og gi uttrykk for hvor viktig vedkommende er - mange av oss er ikke så flinke til det i hverdagen.

Men skjønner altså at andre ser det på annen måte :-)

"Underlig" var kanskje et sterkt ord. Men jeg synes det er fint å markere en slik dag på en annen måte enn en vanlig (stor) familiemiddag. Mange av gjestene sitter kanskje langt fra hovedpersonene, og får ikke konversjert særlig direkte med dem - en tale får derimot alle med seg.

Synes også det er en fin anledning til å bruke "store" ord og gi uttrykk for hvor viktig vedkommende er - mange av oss er ikke så flinke til det i hverdagen.

Men skjønner altså at andre ser det på annen måte :-)

Hehe,- mine hadde rødmet og vridd seg ved store ord med mange påhørere,- og jeg hadde vel kastet opp i en uke før ved tanken på å reise meg opp og gjøre det :-) Så, jo - vi er selvsagt veldig forskjellige,- så hvis alle synes det er fint, er det jo supert!

(Jeg hørtes kanskje surere ut enn jeg mente å være, men følte at mine konfirmasjoner ble litt tråkket på,- og at du - og andre - stresset trådstarter en del...)

candyqueen_83

Mine foreldre holdt ikke tale i min konfirmasjon. Morfar holdt en kort tale da, men jeg syntes bare det var flaut å høre ting om meg selv.

Hadde det vært mitt barn ville jeg ikke holdt tale jeg heller. Orker ikke å grue meg til en slik dag pga at man MÅ holde tale.

Jeg er helt enig med deg Katt-ja. Konfirmasjon skal være en trivelig dag for både konfirmant og foreldre.

Min konfirmant i fjor senket skuldrene betraktelig da jeg sa at jeg ikke skulle holde tale. Han hadde tenkt på det lenge og grudd seg fælt.

Fælt om man skal grue seg i lang tid til en dag som skal være fest og glede.

Annonse

hidi, the scorpion

Tale er flaut for de fleste foreldre, flaut for konfirmant og kjedelig for tilhørere. Vi har aldri hatt det som tradisjon. Da er det bedre å ha en opplesing av kortene som kommer inn, det er jo mange fine ord og flotte dikt i de.

He, he, i min familie er det mange taletrengte sjeler, og da barna mine ble konfirmert i tur og orden, brukte vi selvsagt anledningen;)

Ungene har syntes det var kjempefestlig, for vi har holdt oss på det morsomme nivået, og virkelig fått ledd sammen av pussige ting barna har gjort opp gjennom årene... Spesielt ble det i konfirmasjonen til den yngste da storebror holdt tale til henne, hun lo så hun ristet;)))

Det skal være en gledens dag, så vi holdt oss laangt unna det triste og alvorlige...!

Jeg var i en konfirmasjon der foreldrene hadde laget et A4 album til konfirmanten, med bilder fra barnet var lite og frem til konfirmasjonsdagen. Der hadde de tekstet bildene med : Et stolt øyeblikk for mamma og pappa da du syklet uten støttehjul for første gang, verdens beste sønn, flink storebror osv. Inntrykket etter å ha bladd gjennom albumet var at det var TIL konfirmanten,( men ble delt ut til alle gjestene ). -og foreldrene fikk flere ganger sagt de var glade i barnet sitt,og ønsket det lykke til videre i livet.

Jeg synes det var et godt alternativ til tale. Man kan skrive dikt eller små sanger (den fyrste song, -til ungdommen, f.eks) Disse sangene kan jo leses/synges av selskapet, om man ønsker det.

Det var helt hjemmelaget, med utskrift fra data`n, og handskrevet tekst. Jeg synest det var personlig,og hadde vært glad for å få en sånn album på konfirmasjonsdagen. Det ligger tross alt en del omtanke og arbeid i å lage et album.

Gjest Ulvinnen

Vi spurte datteren vår hva hun syntes, og hun hadde hverken lyst til å bli holdt tale for eller tale selv, så da droppet vi det.

Hva gjestene syns om det aner jeg ikke, jeg lot være å spørre. Det var min datters dag, hun var hederspersonen og fikk det som hun ville.

Gjest Elextra

Jeg var i en konfirmasjon der foreldrene hadde laget et A4 album til konfirmanten, med bilder fra barnet var lite og frem til konfirmasjonsdagen. Der hadde de tekstet bildene med : Et stolt øyeblikk for mamma og pappa da du syklet uten støttehjul for første gang, verdens beste sønn, flink storebror osv. Inntrykket etter å ha bladd gjennom albumet var at det var TIL konfirmanten,( men ble delt ut til alle gjestene ). -og foreldrene fikk flere ganger sagt de var glade i barnet sitt,og ønsket det lykke til videre i livet.

Jeg synes det var et godt alternativ til tale. Man kan skrive dikt eller små sanger (den fyrste song, -til ungdommen, f.eks) Disse sangene kan jo leses/synges av selskapet, om man ønsker det.

Det var helt hjemmelaget, med utskrift fra data`n, og handskrevet tekst. Jeg synest det var personlig,og hadde vært glad for å få en sånn album på konfirmasjonsdagen. Det ligger tross alt en del omtanke og arbeid i å lage et album.

Ja, det var et godt alternativ om man ikke like å holde tale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...