Gå til innhold

Er det bare livet eller psykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Smiarian

Jeg er inne i en litt dårlig periode. Altså funksjonsmessig fungerer jeg egentlig helt greit. Men ting er tungt og strevsomt.

Er ikke så mye glede lenger. Bare rutinene jeg holder på med trening og studier som holder meg oppegående. Mange ganger tenker jeg at jeg har lyst å bare gi F. Drikke meg full eller bare gi F i alt.

Men jeg vet jo at sånne ting ofte starter dårlige spiraler igjen hos meg. Men nå føler jeg litt at hele livet er en jobb. Sånn skal det vel ikke være? . Vært sånn i sikkert 2 uker nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328192-er-det-bare-livet-eller-psykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

marlenexxx27

I mine ører høres det veldig ut som "bare livet". Det er normalt at livet i perioder føles kjedelig og meningsløst, og at man på en måte bare eksisterer fra en dag til den neste, uten at noe egentlig fenger.

Men det er klart det blir problematisk hvis man føler at livet ikke skal være sånn, at det er "feil", og at det er noe man må gjøre noe med. Altså, hvis man har forventninger om at livet ikke skal være strevsomt og kjipt, så er det noe med det gapet mellom forventninger og virkelighet som i seg selv blir et problem. Det er ikke det kjipe i seg selv som er problemet.

(Men jeg vet jo ikke hvordan det er for akkurat deg. Du sier du ofte har det sånn når du er på vei inn i noe psykelig, så da kan det vel handle om noe annet enn det jeg har skrevet om).

Gjest BorderlineInrecovery

I mine ører høres det veldig ut som "bare livet". Det er normalt at livet i perioder føles kjedelig og meningsløst, og at man på en måte bare eksisterer fra en dag til den neste, uten at noe egentlig fenger.

Men det er klart det blir problematisk hvis man føler at livet ikke skal være sånn, at det er "feil", og at det er noe man må gjøre noe med. Altså, hvis man har forventninger om at livet ikke skal være strevsomt og kjipt, så er det noe med det gapet mellom forventninger og virkelighet som i seg selv blir et problem. Det er ikke det kjipe i seg selv som er problemet.

(Men jeg vet jo ikke hvordan det er for akkurat deg. Du sier du ofte har det sånn når du er på vei inn i noe psykelig, så da kan det vel handle om noe annet enn det jeg har skrevet om).

Takk for svar. Jeg tror nok også dette bare er livet. Det blir litt rart når en har slitt mye psykisk og når ting er litt tøfft kan en tenke dette er depresjon eller nå blir jeg dårlig igjen.

Jeg vil ha glede og være glad i livet igjen. Det har jeg faktisk hatt for ikke så lenge siden. Så tror nok det kommer tilbake igjen.

Det handler vel litt også om hva det vil si er å være frisk eller

Gjest smiarian

Takk for svar. Jeg tror nok også dette bare er livet. Det blir litt rart når en har slitt mye psykisk og når ting er litt tøfft kan en tenke dette er depresjon eller nå blir jeg dårlig igjen.

Jeg vil ha glede og være glad i livet igjen. Det har jeg faktisk hatt for ikke så lenge siden. Så tror nok det kommer tilbake igjen.

Det handler vel litt også om hva det vil si er å være frisk eller

søren nå outet jeg meg selv. Jaja.

Mente at det handler om det å være frisk eller psyk.

Glimtipper

Jeg tror dette er "bare livet", men du som har en historie med depresjon må holde litt bedre øye med slike nedturer enn andre mennesker.

Slike perioder varer ikke spesielt lenge for folk flest, så om det går over flere uker nå, så hadde jeg vurdert om det var sykelig.

søren nå outet jeg meg selv. Jaja.

Mente at det handler om det å være frisk eller psyk.

Det er ikke noen grunn til å tro at du er syk på det nåværende tidspunkt, men du vet selv om det har skjedd noe, eller er i ferd ned å skje noe rundt deg selv eller dine nærmest som kan virke inn på din psyke.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men nå føler jeg litt at hele livet er en jobb. Sånn skal det vel ikke være? . Vært sånn i sikkert 2 uker nå.

S: Jo, sånn er livet for de fleste. Sett i en global sammenheng er det nok sånn for de fleste, ikke bare i perioder, men storparten av livet.

Forventningen om stadig fest og moro er nok noe vi har funnet på de siste tiårene her i pengebingen vår. Jfr tråden om uførhet.

Glimtipper

Men nå føler jeg litt at hele livet er en jobb. Sånn skal det vel ikke være? . Vært sånn i sikkert 2 uker nå.

S: Jo, sånn er livet for de fleste. Sett i en global sammenheng er det nok sånn for de fleste, ikke bare i perioder, men storparten av livet.

Forventningen om stadig fest og moro er nok noe vi har funnet på de siste tiårene her i pengebingen vår. Jfr tråden om uførhet.

Jeg tror du misforsto Smiarian. Jeg tror ikke hun/han forventer å feste hele uka, men å finne glede i livet i seg selv. De fleste av oss jobber hardt og har stress fra morgen til kveld, men vi finner mye positivt. En klem fra en i familien, vårsolen i ansiktet mens vi går til jobben, favorittsangen som spilles på radioen, et godt måltid, sex.

Perioder hvor man ikke finner glede i noen ting varer som oftest ikke spesielt lenge for folk flest, med mindre man er i en eller annen ekstrem livssituasjon.

jasåsånnerdet

Jeg tror du misforsto Smiarian. Jeg tror ikke hun/han forventer å feste hele uka, men å finne glede i livet i seg selv. De fleste av oss jobber hardt og har stress fra morgen til kveld, men vi finner mye positivt. En klem fra en i familien, vårsolen i ansiktet mens vi går til jobben, favorittsangen som spilles på radioen, et godt måltid, sex.

Perioder hvor man ikke finner glede i noen ting varer som oftest ikke spesielt lenge for folk flest, med mindre man er i en eller annen ekstrem livssituasjon.

Enig. Synes NHD satt dette i overkant på spissen (hvis det var det han gjorde).

Jeg kjenner meg igjen i Smiarians situasjon, men jeg tror heller ikke at livet er en eneste lang fest. Har jeg aldri trodd. Det tviler jeg sterkt på at Smiarian heller tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...