Gjest Vanessa_007 Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hei, Dr. Langeland. Hudproblemene startet som 11 åring. Gradvis værre. Nå 21 år gammel. Siste tbl kur: Roaccutan. Nettopp ferdig. Kjempefornøyd med resultatet, og hjelpen fra Dr. H. Stang. Har alltid slitt veldig psykisk med hudproblemene mine. Endelig ble aknen borte. Så kom arrene. Jeg kan beskrive dem som overfladiske innsukne arr. Kan ikke si de er spesielt dype, men store ujevnheter nederst ved kinnpartiet. De ødelegger meg mer mentalt enn aknen, da jeg føler meg veldig hjelpesløs pga mangel på muligheter til å gjøre problemet bedre. Derfor er det veldig viktig for meg å få vite om det er -noe- jeg kan gjøre og om det finnes lys i enden av tunnelen. Virker som om hudproblemene aldri vil ende. Finnes det gode lasermuligheter? Holder det å bare vente 1 år etter endt Roaccutan kur før en evt. laser? Hva skjer etter en laserbehandling? (aldri mer sol, tilbakefall etc..) Jeg krever ikke annet enn at jeg skal se bedringer. Silkemyk porselenhud har jeg nok ikke turt å drømme om på mange år. Tusen takk på forhånd. Setter stor pris på det! Mvh Ung frøken 21 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328237-ice-pick-arr-etter-roaccutan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei ! Vedvarende arr etter acne er dessverre ganske hyppig og en av grunnene til at vi er aktive med behandling med bl a Roaccutane. Dessverre er det også enkelte som blir forbigående verre i huden ifm Roaccutane behandling og får ekstra arr etterpå . Tidligere gjorde vi sliping med en roterende smergelskive for å forbedre arr , men denne metoden krevde stor dyktighet hos behandleren for å få et bedre resultat enn utgangspunktet. Ble også gjort dype peelinger med CO2 laser eller med syrer , men alle disse behandlingene kunne lett skade den uaffiserte huden og således gi et verre totalresultat enn utgangspunktet. Så disse metodene brukes ikke lenger og offentlige sykehus har intet egentlig tilbud til pasienter med acnebehandling. De siste par årene har vi benyttet en laser som kalles Fraxel Restore som kan hjelpe på ujevnheter og småarr i huden uten at normal hud blir negativt påvirket. Denne Fraxekl behandlingen kan starte 3 mnd etter avsluttet Roaccutane og giir ikke varig pigmentskade i huden. Behandlingen utføres som regel 3-4 ganger eller mer med 4-6 ukers intervall og selv om arrene ikke blir helt borte, blir de mindre fremtredende og nivåforskjellene utjevnes litt. Man blir forbigående ganske rød i huden , men de fleste er bare borte fra jobb, skole eller annet 2-4 dager etter behandlingen. Etter 2-3 mnd kan man være normalt i solen og leve helt som vanlig. . Det gjør ikke noe om det går lengre tid i mmellom, så behandlingsopplegget kan tilpasses . Noen ganger kan det være vedvarende rødt ifm arrene. Da kan karlaserbehandling være aktuelt. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328237-ice-pick-arr-etter-roaccutan/#findComment-2742653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.