Gjest vortelei Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Hei! Jeg har mange bitte små vorter på penisen min. De er lokalisert rundt kanten rett før hodet. Etter hva jeg husker har de har vært der veldig lenge og jeg har egentlig håpet at de skal forsvinne av seg selv, men det virker som de ikke har tenkt til... Hvordan blir jeg kvitt dem? Jeg har ikkenoe lyst til å dra til legen og vise frem pikken, så hadde vært bra med en løsning jeg kan gjøre selv!! Jeg har hatt regelmessig sex med dama i lang tid. Er dette noe som er smittsomt? Kan hun ha det samme? Må vi evt behandle det sammen? Kan det evt ha smittet til andre steder inni kroppen evt via oralsex (eks mun, hals, osv) Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328238-sm%C3%A5-vorter-p%C3%A5-penis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hei ! Det kan hende du har virusbetingete utvekster / vorter som kalles condylomer og kan skyldes et av flere virus. I så fall er det noe du har fått etter seksuell kontakt og som kan overføres videre. Dermed har også din partner sannsynligvis vært smitteutsatt over lengre tid. Det vanlige er at immunsystemet etter hvert opparbeider en motstandskraft som gjør at vortene kan forsvinne spontant og/eller at de ikke kommer tilbake etter pensling, brenning eller behandling med andre metoder. Noen av undergruppene av HPV viruset som forårsaker kjønnsvorter, kan også disponere for celleforandringer og kreftutvikling på livmorhalsen hos kvinner. Disse gruppene av viruset gior imidlertid som regel ikke eller mindre synlige vorter . Dette har vært aktualisert i dagspressen de siste par årene i og med at man nå har fått vaksiner som kan gi en viss beskyttelse mot overføring av de aktuelle virus. Hvis du har virusbetingete vorter, er de som regel også andre steder enn bare rundt kanten av penishodet. Dersom utvekstene dine sitter bare der og er reglemssig utbredt , kan det tenkes at det er noe annet, nemlig spicula glandis som ikke skyldes virus, men som kan behandles med diatermi / brenning. Slike utvekster er i prinsippet tilstede uten at man har hatt seksuell kontakt og trenger psinsipielt ikke behandles. Imidlertid er det greit å vite hva man har , så kanskje lurt av deg å ta en tur til legen, evt på Olafiaklinikken der de har spesiell ekspertise på denne typen problemstillinger. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328238-sm%C3%A5-vorter-p%C3%A5-penis/#findComment-2742649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.