Gå til innhold

Koke grytekjøtt

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Kan jeg brune, og koke grytekjøttet i dag, og lage gryteretten i morgen? Tok opp kjøtt fra fryseren i går, men gryta ble utsatt til søndag så kjøttet må hvertfall stekes. Bør jeg ta kjøttet ut fra kraften før jeg setter det i kjøleskapet, eller kan jeg bare sette inn hele gryta?

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags gryte du skal lage. Hvis det f.eks er lapskauslignende, så ville jeg heller kokt grønnsakene sammen med kjøttet den siste tiden.

Men hvis du koker det i dag, så må du beregne at du kanskje skal koke det også litt i morgen sammen med øvrige ingredienser?

candyqueen_83
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva slags gryte du skal lage. Hvis det f.eks er lapskauslignende, så ville jeg heller kokt grønnsakene sammen med kjøttet den siste tiden.

Men hvis du koker det i dag, så må du beregne at du kanskje skal koke det også litt i morgen sammen med øvrige ingredienser?

Det blir bare stroganoff fra pose :P

Den skal vel kokes ca ti minutter så det blir jo ikke lang nok koketid for kjøttet. Jeg har kokt det ca 30 min nå. Vet du hvor lenge det bør kokes? 1 time?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det holder faktis at du bruner kjøttet i dag, så holder det seg fint til i morgen;)

Ellers kan du fint koke det og hive hele gryta i kjøleskapet!

hidi, the scorpion
Skrevet

Den skal vel kokes ca ti minutter så det blir jo ikke lang nok koketid for kjøttet. Jeg har kokt det ca 30 min nå. Vet du hvor lenge det bør kokes? 1 time?

Kok til det er mørt! Det kjenner du best ved å ta opp en bit og skjære i den!

Du lar det bare småkoke, sant?

candyqueen_83
Skrevet

Det holder faktis at du bruner kjøttet i dag, så holder det seg fint til i morgen;)

Ellers kan du fint koke det og hive hele gryta i kjøleskapet!

Nå har jeg kokt det litt over en halvtime allerede. Så da tror jeg at jeg putter hele gryta i kjøleskapet. Får håpe det går bra.

Smakte på kjøttet, det var mørt å skjære opp, men litt tørt å tygge :o( Blir det bedre av å koke det lenger, eller er det dømt til å bli tørt?

candyqueen_83
Skrevet

Kok til det er mørt! Det kjenner du best ved å ta opp en bit og skjære i den!

Du lar det bare småkoke, sant?

Ja, det bare putrer i gryta. Svarte deg lenger opp og.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nå har jeg kokt det litt over en halvtime allerede. Så da tror jeg at jeg putter hele gryta i kjøleskapet. Får håpe det går bra.

Smakte på kjøttet, det var mørt å skjære opp, men litt tørt å tygge :o( Blir det bedre av å koke det lenger, eller er det dømt til å bli tørt?

Kommer an på kjøtt-typen du bruker...

candyqueen_83
Skrevet

Kommer an på kjøtt-typen du bruker...

Hmm.. stod det mer enn grytekjøtt da tro.. Lurer på om det stod mørbrad.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hmm.. stod det mer enn grytekjøtt da tro.. Lurer på om det stod mørbrad.

Mørbrad er magert og blir litt tørt når det kokes. Den kan derimot bli ganske mør og fin om den stekes på svak varme (etter bruning) ganske lenge...

Bibringe eller høyrygg er bra kokekjøtt, hvorav bibringe har mest fett.

Jeg ville selv valgt ytrefilet til gryterett og bare stekt den lett og ikke latt den koke i gryten, men puttet den oppi rett før servering;)

candyqueen_83
Skrevet

Mørbrad er magert og blir litt tørt når det kokes. Den kan derimot bli ganske mør og fin om den stekes på svak varme (etter bruning) ganske lenge...

Jeg ville selv valgt ytrefilet til gryterett og bare stekt den lett og ikke latt den koke i gryten, men puttet den oppi rett før servering;)

Ups.. Jeg skulle visst spurt litt før :o(

Jaja, da får det bare bli litt tørt, så vet jeg det til neste gang. Flaks vi ikke skal ha gjester :P

candyqueen_83
Skrevet

Jeg trodde grytekjøtt var grytekjøtt jeg :P

hidi, the scorpion
Skrevet

Ups.. Jeg skulle visst spurt litt før :o(

Jaja, da får det bare bli litt tørt, så vet jeg det til neste gang. Flaks vi ikke skal ha gjester :P

Man kan umulig vite alt;)

Og det blir absolutt spiselig! Hva de store slakteriene kaller grytekjøtt er ymse, dessverre. Mørbrad er også et dyrere valg enn høyrygg og bibringe, og av de to er høyrygg min favoritt, synes bibringe blir vel mye fett;)

candyqueen_83
Skrevet

Man kan umulig vite alt;)

Og det blir absolutt spiselig! Hva de store slakteriene kaller grytekjøtt er ymse, dessverre. Mørbrad er også et dyrere valg enn høyrygg og bibringe, og av de to er høyrygg min favoritt, synes bibringe blir vel mye fett;)

Kanskje jeg prøver meg på høyrygg senere da. Hvertfall om jeg skal lage lapskaus.

Takk for tips :o) Må nok prøve meg på å lage hele gryteretten fra bunnen av en gang også. Men jeg får jo helt prestasjonsangst av det. Hehe.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kanskje jeg prøver meg på høyrygg senere da. Hvertfall om jeg skal lage lapskaus.

Takk for tips :o) Må nok prøve meg på å lage hele gryteretten fra bunnen av en gang også. Men jeg får jo helt prestasjonsangst av det. Hehe.

''Men jeg får jo helt prestasjonsangst av det. Hehe.''

Det trenger du ikke å ha, det er faktisk mye lettere enn du tror, og smaken blir himmelsk;)

Skrevet

Håper det ble bra! Du kan egentlig koke kjøtt helt til det detter fra hverandre. Det blir godt da når du tilsetter posegryta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...