Gå til innhold

kviser roaccutan

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp i nøden

Hei! først litt praktisk innformasjon: jente på 20 år som har gått på roaccutan kuren i litt over to uker nå. mine plager var sorte prikker og sånne "klumper" i huden som det kommer hvit greie ut av hvis man klemmer på dem. jeg klarer rett og slett ikke å ikke klemme, vil bare ha dem bort fortest mulig, noe som gjør det ennå verre kanskje. resultatet blir jo stygge sår og arr! noe som leder til mitt første spørsmål: 1) forsvinner de sorte prikkene og "klumpene" av seg selv? evt hvordan? derfor jeg klemmer for har ikke tro på at de forsvinner av seg selv.. etter jeg startet på roaccutan kuren har jeg merka at jeg har fått mer sorte prikker og klumper, burde man kontakte en hudpleier så man får en utklemming av de? eller gjør det vondt verre? hvis man ikke klemmer de ut, hvor lang tid tar det før de evt pleier å forsvinne, og som sagt hvordan? 2) hvordan skal du pleie huden når du er på roaccuten kuren? jeg vasker den hver morgen og kveld, men har du noen lure tips hva du bør vaske den med? 3) når det gjelder sol under kuren lurte jeg på om det er farlig å sole seg om man bruker høy solfaktor? er det evt andre ting man bør passe seg for under kuren? 4) når ser man effekten av roaccutan kuren? hvor mange uker snakker vi ca om? tar 1 og 2 tabeletter annen hver dag, hvertfall første måneden. 5) hudlegen jeg var hos var veldig rask med å skrive ut kuren så rakk ikke spørre ham om så mye, å han sa heller ikke så mye. men roaccutan hjelper virkelig mot sorte prikker og klumpene? og hvordan virker det egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328257-kviser-roaccutan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

I følge felleskatalogen virker den på alvorlig akne... Store betente kviser altså. Det du beskriver er hudormer som ikke er betente, men som kan lett klemmes ut og gir små arr.

Var jeg deg ville jeg heller gått til en hudterapeut!

Synes det er helt utrolig at du fikk slike sterke tabletter uten mer fyldig informasjon, det er jo helt uakseptabelt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328257-kviser-roaccutan/#findComment-2742382
Del på andre sider

Gjest hjelp i nøden

I følge felleskatalogen virker den på alvorlig akne... Store betente kviser altså. Det du beskriver er hudormer som ikke er betente, men som kan lett klemmes ut og gir små arr.

Var jeg deg ville jeg heller gått til en hudterapeut!

Synes det er helt utrolig at du fikk slike sterke tabletter uten mer fyldig informasjon, det er jo helt uakseptabelt!

hmm, ja syns han var veldig rask jeg og, men han er jo hudlege å kikka jo på meg.. men kan umulig bli verre sant?=S

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328257-kviser-roaccutan/#findComment-2742600
Del på andre sider

hidi, the scorpion

hmm, ja syns han var veldig rask jeg og, men han er jo hudlege å kikka jo på meg.. men kan umulig bli verre sant?=S

''Hva kan legen hjelpe meg med?

* Hudormer: Vitamin A-syre (Aberela krem) kan redusere mengden av hudormer etter noen måneders behandling. Middelet fås på resept. I begynnelsen virker kremen irriterende på huden, den blir rød og flasser. Må ikke brukes før soling, og ikke fås i øynene. Differin er også et middel med god effekt mot kviser, særlig hvis du også er plaget av sorte prikker. Differin kan imidlertid irritere huden og bør derfor ikke brukes av folk som har atopisk hud/eksem.

* Kviser med rød hevelse og gule pussblemmer:

Benzylperoksid (Basiron eller Panoxyl) motvirker at talgkjertlene tettes til, dreper bakterier og får det ytterste hudlaget til å flasse av. Midlene fås uten resept. Alternativt kan du bruke azelainsyre (Skinoren) krem, som vanligvis påsmøres 2 ganger om dagen. Kremen får på resept.

* P-piller: Kvinner som samtidig har behov for prevensjon, kan eventuelt bruke Diane p-piller, alene eller sammen med andre kvisemidler. Hudproblemene bedres i løpet av de første månedene. Hvis det har gått ett år uten bedring, hjelper ikke Diane.

* Antibiotika

I slike tilfeller kan legen gi antibiotika i tillegg til den øvrige behandlingen, enten som liniment eller tabletter. All antibiotikabehandling er reseptbelagt. Klindamycin (Dalacin) liniment smøres i et tynt lag på kvisene 2 ganger om dagen. Hvis du får diaré i løpet av behandlingstiden må du kontakte lege. Tetracyklin tabletter kan brukes ved store kviseplager. Behandling med kremer og salver kan brukes samtidig, men ikke Dalacin. Dosen av tetracyklin reduseres når huden blir bedre (vanligvis etter 1-3 måneder). Deretter skal du ta tablettene i minst 6 måneder. Tetracyklin skal ikke brukes hvis du er gravid, og heller ikke av barn under 12 år. Hvis du ikke blir bedre i løpet av 3 måneder, kan erytromycintabletter forsøkes.

* Henvisning til hudspesialist. Ved kviser som er vanskelig å behandle, kan det være nyttig å bli undersøkt av en hudspesialist. ''

Fant dette hos lommelegen, håper det kan hjelp deg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328257-kviser-roaccutan/#findComment-2742711
Del på andre sider

Gjest hjelp i nøden

''Hva kan legen hjelpe meg med?

* Hudormer: Vitamin A-syre (Aberela krem) kan redusere mengden av hudormer etter noen måneders behandling. Middelet fås på resept. I begynnelsen virker kremen irriterende på huden, den blir rød og flasser. Må ikke brukes før soling, og ikke fås i øynene. Differin er også et middel med god effekt mot kviser, særlig hvis du også er plaget av sorte prikker. Differin kan imidlertid irritere huden og bør derfor ikke brukes av folk som har atopisk hud/eksem.

* Kviser med rød hevelse og gule pussblemmer:

Benzylperoksid (Basiron eller Panoxyl) motvirker at talgkjertlene tettes til, dreper bakterier og får det ytterste hudlaget til å flasse av. Midlene fås uten resept. Alternativt kan du bruke azelainsyre (Skinoren) krem, som vanligvis påsmøres 2 ganger om dagen. Kremen får på resept.

* P-piller: Kvinner som samtidig har behov for prevensjon, kan eventuelt bruke Diane p-piller, alene eller sammen med andre kvisemidler. Hudproblemene bedres i løpet av de første månedene. Hvis det har gått ett år uten bedring, hjelper ikke Diane.

* Antibiotika

I slike tilfeller kan legen gi antibiotika i tillegg til den øvrige behandlingen, enten som liniment eller tabletter. All antibiotikabehandling er reseptbelagt. Klindamycin (Dalacin) liniment smøres i et tynt lag på kvisene 2 ganger om dagen. Hvis du får diaré i løpet av behandlingstiden må du kontakte lege. Tetracyklin tabletter kan brukes ved store kviseplager. Behandling med kremer og salver kan brukes samtidig, men ikke Dalacin. Dosen av tetracyklin reduseres når huden blir bedre (vanligvis etter 1-3 måneder). Deretter skal du ta tablettene i minst 6 måneder. Tetracyklin skal ikke brukes hvis du er gravid, og heller ikke av barn under 12 år. Hvis du ikke blir bedre i løpet av 3 måneder, kan erytromycintabletter forsøkes.

* Henvisning til hudspesialist. Ved kviser som er vanskelig å behandle, kan det være nyttig å bli undersøkt av en hudspesialist. ''

Fant dette hos lommelegen, håper det kan hjelp deg ;)

takk for hjelpen =) men prøvd det meste, ikke tabeletter og salver på resept men mye av det andre der.. han hudlegen jeg var hos hadde så stor tro på roaccutan at han nølte ikke engang, å da må det vel gå bra =S var litt skeptisk i starten men han sa han hadde behandlet alle barnebarna sine med det noe som gjorde jeg følte meg litt sikrere =) men det virker som du har litt peiling på det her, har du prøvd roaccutan? en annen ting jeg lurer veldig på som jeg ikke klarer finne svar på er om man burde klemme kvisene eller klemme ut de sorte prikkene? evt ikke, hvordan er det de forsvinner?.., hvis de gjør det av seg selv da..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328257-kviser-roaccutan/#findComment-2742767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...