Gå til innhold

Psykosesymptomer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Empati er medfølelse, det er noe alle mennesker har i liten eller stor grad. Det har ikke noe med psykisk sykdom å gjøre.

Å slutte på AP når man er litt ute på tur, er en særdeles dårlig idé. Det kan fort ende med å gjøre ting veldig mye verre.

Hei :o)

I tråden Syk/frisk ble begrepet "empat" diskutert. Det å være en empat må åpenbart ikke forveksles med det å være empatisk. Empater kan ha problemer med å oppleve grensene mellom seg selv og andre, noe som er typisk i opptakten av psykoser. Ved bruk av AP kan denne tendensen reduseres noe.

NHD kom med følgende svar vedr. empater:

''Re: Syk/frisk

Tror du at det finnes empater?

S: Ja, men jeg ser på det som et sykdomstegn. Problemer med grensene mellom en selv og andre er tegn på psykose.

Er du i jobb/utdanning på fulltid?. Hvis du er det, er du sannsynligvis frisk tross dine litt spesielle oppfatninger?

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Jeg har lenge gått og følt at denne tendensen jeg har til å føle det andre føler er en slags nådegave. Tidvis tror jeg det faktisk ennå. Det er vanskelig å skulle ta innover seg at noe en har trodd har vært noe viktig og spesielt i livet sitt er en vrangforestilling. Litt trist i grunnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328307-psykosesymptomer/#findComment-2742824
Del på andre sider

Gjest Empat

Empati er medfølelse, det er noe alle mennesker har i liten eller stor grad. Det har ikke noe med psykisk sykdom å gjøre.

Å slutte på AP når man er litt ute på tur, er en særdeles dårlig idé. Det kan fort ende med å gjøre ting veldig mye verre.

Empat er ikke det samme som empati.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328307-psykosesymptomer/#findComment-2742825
Del på andre sider

Hei :o)

Min erfaring er at psykotiske innslag og vrangforestillinger kan vare ganske lenge.

Jeg kan også oppleve kortere psykotiske episoder som kommer og går. Det å føle andres følelser, det være seg smerte eller glede, slik empater gjør, kan være både ubehagelig, forstyrrende og forvirrende.

Jeg har, som deg, også slike opplevelser selvom jeg går på AP.

Fra faglig hold er jeg blitt fortalt at ikke all denne overveldende og sterke "medfølelsen" kan medisineres vekk, og at jeg heller må lære å gjenkjenne slike følelser som vrangforestillinger.

Det er vanskelig å skulle avskrive noe en føler så sterkt og som fremstår som så virkelig. Det er vondt når en ikke kan stole på sine egne oppfatninger og sitt eget sanseapparat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328307-psykosesymptomer/#findComment-2742833
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...