Gjest Hundeglad mamma Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Vi er en familie på fem som som planlegger anskaffelse av langhåret dvergdachs. Siden vår sønn på 11 er allergisk mot katt, har vi for sikkerhets skyld blodprøvetestet ham for hund, med utslag på 5,2. Utslag på katt var 78. Vi hadde katt fra 2002 til feb. 2008, han reagerte etterhvert (siste året) med nesetetthet, ikke kløe eller rennende øyne. Han fikk gresspollenallergi sommeren 2002, med varierende reaksjoner fra år til år, og hadde litt atopisk eksem (tørr hud) i ett-toårsalderen som han vokste av seg. Han har nå vært i nærkontakt med en dvergdachs i to dager uten reaksjoner. Gikk da ikke på medisiner (bruker Zyrtec som forebyggende mot pollenallergi) Har heller aldri tidligere reagert på hund(men ikke vært i mye kontakt med hunder) Verken mor eller far har allergier. Noen sier at dvergdachs gir mindre allergener enn andre hunder, og jeg har hørt om allergikere som kan leve fint med denne rasen. Vi ønsker oss veldig en slik hund, men ikke for enhver pris! Kan han vokse allergien av seg? Kan vi bli hundeeiere eller bør vi la være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Kjære hundeglade mamma Det er helt umulig å forutsi om og hvordan sønnen din vil reagere på å få en hund i huset. Og jeg må dessverre skuffe deg med at det ikke stemmer at en dvergdachs forårsaker mindre allergi enn andre hunder. All erfaring tilsier at de fleste hunderaser kan forårsake og opprettholde en hundeallergi. Blodprøvesvaret sier bare at han er sensibilisert for hundeallergener, men det sier ingenting om og hvordan han vil reagere. En sannsynlig utvikling er at han vil begynne å reagere på hunden, men at det sannsynligvis vil ta litt tid. Å være sammen med en hund i noen dager uten å reagere er ikke et bevis for at han tåler hunder. Det er det å få en hund i huset som sannsynligvis etterhvert vil trigge allergien. Det er godt mulig at han vil komme til å reagere svakt på hunden, f.eks. med litt nese og øyeplager, men det er dessverre også mulig at han vil få kraftigere symptomer, eventuelt også astma. Det er fryktelig leitt å måtte kvitte seg med et dyr man er glad i, så det mest skånsomme for hele familien ville nok være å ikke anskaffe hund. Hvis dere alikevel vil ta sjansen og prøve det ut, bør dere holde hunden helt unna soveværelsene og helst ha den på ett sted i leiligheten /huset. Gutten som er allergisk bør ikke ha alt for stor nærkonrtakt med hunden - dvs ikke kose med ansiktet oppi pelsen på den. Og så må dere være forberedt på å sette bort hunden hvis han får kraftige symptomer. De fleste barneallergikere blir bedre med mindre symptomer i ungdomsårene, men noen får plagene tilbake med full kraft som voksne. Som du skjønner blir dette et vanskelig valg å ta for dere og jeg skulle så gjerne gitt deg et mer "positivt" svar. Men det er en ganske stor sjanse å ta ved å få en hund inn i huset hvor et barn allerede er sensibilisert mot hund og reagerer på katt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Puddel er en rase som allergikere kan ha. Da jeg møtte min mann hadde jeg en puddel, og han tålte den men ikke andre hunderaser. Jeg ville likevel ikke kjøpt hund når det er en i familien som ikke tåler dem. De som er hyper-allergiske tåler ikke puddel heller, og jeg synes ikke det er verdt risikoen. Hva med å inngå en avtale med en kennel om å være forvert? Da kan dere kjenne litt på det å ha hund, men likevel ha mulighet til å levere den tilbake. Du kan også finne en familie som dere kan være "avlastere" for. Feks et eldre ektepar, som ønsker å reise litt. Det jeg mener er at det fins mange måter å ha hund på, uten at du eier hunden eller trenger å ha den for bestandig. Hvis du kontakter den lokale raseklubben i ditt distrikt kan de helt sikkert hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hundeglad Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Kjære hundeglade mamma Det er helt umulig å forutsi om og hvordan sønnen din vil reagere på å få en hund i huset. Og jeg må dessverre skuffe deg med at det ikke stemmer at en dvergdachs forårsaker mindre allergi enn andre hunder. All erfaring tilsier at de fleste hunderaser kan forårsake og opprettholde en hundeallergi. Blodprøvesvaret sier bare at han er sensibilisert for hundeallergener, men det sier ingenting om og hvordan han vil reagere. En sannsynlig utvikling er at han vil begynne å reagere på hunden, men at det sannsynligvis vil ta litt tid. Å være sammen med en hund i noen dager uten å reagere er ikke et bevis for at han tåler hunder. Det er det å få en hund i huset som sannsynligvis etterhvert vil trigge allergien. Det er godt mulig at han vil komme til å reagere svakt på hunden, f.eks. med litt nese og øyeplager, men det er dessverre også mulig at han vil få kraftigere symptomer, eventuelt også astma. Det er fryktelig leitt å måtte kvitte seg med et dyr man er glad i, så det mest skånsomme for hele familien ville nok være å ikke anskaffe hund. Hvis dere alikevel vil ta sjansen og prøve det ut, bør dere holde hunden helt unna soveværelsene og helst ha den på ett sted i leiligheten /huset. Gutten som er allergisk bør ikke ha alt for stor nærkonrtakt med hunden - dvs ikke kose med ansiktet oppi pelsen på den. Og så må dere være forberedt på å sette bort hunden hvis han får kraftige symptomer. De fleste barneallergikere blir bedre med mindre symptomer i ungdomsårene, men noen får plagene tilbake med full kraft som voksne. Som du skjønner blir dette et vanskelig valg å ta for dere og jeg skulle så gjerne gitt deg et mer "positivt" svar. Men det er en ganske stor sjanse å ta ved å få en hund inn i huset hvor et barn allerede er sensibilisert mot hund og reagerer på katt. Takk for nyttig og oppklarende svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hundeglad Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Puddel er en rase som allergikere kan ha. Da jeg møtte min mann hadde jeg en puddel, og han tålte den men ikke andre hunderaser. Jeg ville likevel ikke kjøpt hund når det er en i familien som ikke tåler dem. De som er hyper-allergiske tåler ikke puddel heller, og jeg synes ikke det er verdt risikoen. Hva med å inngå en avtale med en kennel om å være forvert? Da kan dere kjenne litt på det å ha hund, men likevel ha mulighet til å levere den tilbake. Du kan også finne en familie som dere kan være "avlastere" for. Feks et eldre ektepar, som ønsker å reise litt. Det jeg mener er at det fins mange måter å ha hund på, uten at du eier hunden eller trenger å ha den for bestandig. Hvis du kontakter den lokale raseklubben i ditt distrikt kan de helt sikkert hjelpe. Ja, har vært inne på tanken om å prøve seg fram ved f.eks å være forvert. Det kan være et godt alternativ. Bare det ikke framkaller reaksjoner han ikke blir kvitt! Nei, vi må nok bruke sunn fornuft og innstille oss på at det ikke blir hund på oss i første omgang! Kanskje han er så heldig å vokse det av seg om noen år. Vi får krysse fingrene for det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattemamsen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hei! Litt utenfor det du spør om, jeg vet jo ikke om dere ville vurdert å anskaffe katt, men jeg vil tipse dere om at det finnes en katterase som svært mange allergikere tåler. Sibirkatten mangler det proteinet i spyttet som de fleste allergikere reagerer på. Jeg kjenner til flere familier med allergiske barn, som tåler denne katten helt fint. Vi har en selv, og det er veldig morsomt å ha besøk av mennesker som ikke tåler katter, men som kan kose med vår. Det finnes testhjem hvor man kan besøke katten for å se om man reagerer. Bare si fra om du vil vite mer:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hundeglad Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hei! Litt utenfor det du spør om, jeg vet jo ikke om dere ville vurdert å anskaffe katt, men jeg vil tipse dere om at det finnes en katterase som svært mange allergikere tåler. Sibirkatten mangler det proteinet i spyttet som de fleste allergikere reagerer på. Jeg kjenner til flere familier med allergiske barn, som tåler denne katten helt fint. Vi har en selv, og det er veldig morsomt å ha besøk av mennesker som ikke tåler katter, men som kan kose med vår. Det finnes testhjem hvor man kan besøke katten for å se om man reagerer. Bare si fra om du vil vite mer:) Kjekt å få gode tips, takker for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328315-hundeallergi/#findComment-2743389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.