Gå til innhold

NHD: er jeg urimelig mht terapien?

Anbefalte innlegg

Gjest gaffa

"I så måte vil riktig anbefaling i forhold til personlighetsproblematikk kunne være psykodynamisk terapi."

S: Det er korrekt. Men også her snakker vi da om korttidsvarianter hvor en arbeider fokusert og målrettet.

Hvorfor er alt du har å si om psykodynamisk bare dritt da?

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste gang du har anbefalt det.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Sjøbris

3

• frosken

1

• Mirabell

1

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvorfor er alt du har å si om psykodynamisk bare dritt da?

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste gang du har anbefalt det.

"Hvorfor er alt du har å si om psykodynamisk bare dritt da?"

S: Har jeg det? Jeg har sagt mye stygt om rammeløse og ufokuserte terapier som liksom skal være psykodynamiske.

Det finnes noe dokumentasjon for at moderne, fokuserte korttidsterapier med psykodynamisk grunninnhold har effekt. Det er dog ikke vist at disse er bedre enn CBT.

Gjest en bortskjemt pasient?

"I så måte vil riktig anbefaling i forhold til personlighetsproblematikk kunne være psykodynamisk terapi."

S: Det er korrekt. Men også her snakker vi da om korttidsvarianter hvor en arbeider fokusert og målrettet.

Jeg drister meg til å spørre om hva 'kortidsvarienten' vil si..?

Her har du også svart på det som var grunnlaget for mitt oppfølgende spørsmål. For jeg har lest om psykodynamisk terapi, og det er for meg logisk at denne typen terapi kan være til hjelp for mange, bl.a noe av det som sjøbris sier noe om. Derfor var jeg ikke sikker på i hvilke tilfeller (eller sykdommer/lidelser) du evnt vil anbefale denne terapiformen, eller om du i hele tatt vil anbefale det.

Jeg tok i går et søk her på DOL og fant dette svaret fra deg, og som forklarte litt:

http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3506082

Min psykiater har sagt at jeg må påregne mange år i terapi, og jeg har ikke fått det til å stemme med det du har sagt at langtidsterapi er 40 timer.. Selvsagt har han møtt meg i RL, og således har et annet grunnlag for å si noe om dette.

Men jeg vil ikke kaste bort (?) mange år i terapi hvis det ikke har noen hensikt. Derfor var jeg så fornøyd med svaret ditt også, og derav mitt oppfølgende spørsmål..

Nei, du er absolutt ikke urimelig.

Heldigvis kjenner jeg og har fått undervisning av flere av landets dyktigste psykodynamikere. Alle understreker betydningen av rammer og mål. Enten en jobber kognitivt eller psykodynamisk må det være en plan for behandlingen.

Mange "halvlærte slabbedasker" gjør en dårlig jobb, forbereder seg ikke, sitter bare og prater og misbruker attpå til psykodynamikken ved å påstå at de driver psykodynamisk terapi.

1. Ta dette opp med behandleren din. Det er i hvert fall helt etter læreboken.

2. Jeg har dessverre begrenset tro på at dette er en person som kan hjelpe deg.

Ihvertfall 6-7 år måtte jeg regne med i terapi.. derfor lurer jeg på hva du mener med kort tid.

Ellers ønsker jeg meg kognitiv terapi, fordi jeg har erfart betydelig fremgang med denne terapiformen.. men jeg antar at man ikke kan bestemme dette selv.

Gjest hmmmmmmm4

S: Har jeg det? Jeg har sagt mye stygt om rammeløse og ufokuserte terapier som liksom skal være psykodynamiske.

Det finnes noe dokumentasjon for at moderne, fokuserte korttidsterapier med psykodynamisk grunninnhold har effekt. Det er dog ikke vist at disse er bedre enn CBT.

Har gått i en psykodynamisk terapi hvor terapeuten ikke sa noe omtrent. Nå går jeg i en type terapi jeg litt vanskelig kan plassere enten i den ene eller andre boksen. Tror mange terapeuter nå henter litt fra de ulike retningene. Samt at de bruker sin egen erfaring og seg selv. I tillegg til hva slags behandling pasienten trenger. Det dreier seg mye om her og nå situasjonen , av og til om fortid. Mennesker er nå kompliserte dyr. Før i terapi kunne jeg sette som meg mål og bli kvitt diagnosen min og bli frisk. Det er veldig lite målbart og konkret i grunn. Men i psykodynamisk terapi jobber en jo mye med relasjonen til seg selv og til andre. Det inkluderer terapeuten. Og når en jobber terapeutisk med situasjoner som kan oppstå i dagliglivet eller mellom timene så jobber en vel også egentlig litt konkret gjør man ikke?

Så er det vel nå at en slik prosess å endre gamle tanke og reaksjonsmønster tar tid. Og hvis en slutter å bruke det en har arbeidet med i kognitiv terapi eller psykodynamisk vil en jo fort bli dårlig igjen. Det tar tid og mye jobbing og få disse metakogntive teknikkene til å bli innarbeidet og at skjer mer automatisk. Det er ikke gjort på 12 timer.

Jeg oppfatter ofte at du snakker noe negativt om psykodynamiske terapiretninger. Og har det samme inntrykket sjøbris har.

Gjest hmmmmmmmmmmmmmm6

Hva mener du?

Jeg oppfattet det også litt slik. Var en svært subjektiv og lite nøytral beskrivelse.

Jeg hadde forøvrig det litt på samme måte i begynnelsen av min terapi hvor jeg var usikker på hvorvidt dette kunne hjelpe etc. Men valgte å fortsette, bli kjent med terapeuten og la terapeuten bli mer kjent med meg og det jeg strever med. Selvfølgelig skulle jeg ønske det var slik at jeg fant en terapeut med engang jeg hadde stor tillitt til og var 100% sikker at kunne hjelpe meg. Men den tilliten kom etterhvert og som vi ble bedre kjent. Jeg skulle fortsatt ønske jeg fant den "perfekte" terapeut som ville "kurert" meg og sagt alle de rette tingene etc etc.

Men sånn tror jeg det nok sjelden er virkelighetens verden

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har gått i en psykodynamisk terapi hvor terapeuten ikke sa noe omtrent. Nå går jeg i en type terapi jeg litt vanskelig kan plassere enten i den ene eller andre boksen. Tror mange terapeuter nå henter litt fra de ulike retningene. Samt at de bruker sin egen erfaring og seg selv. I tillegg til hva slags behandling pasienten trenger. Det dreier seg mye om her og nå situasjonen , av og til om fortid. Mennesker er nå kompliserte dyr. Før i terapi kunne jeg sette som meg mål og bli kvitt diagnosen min og bli frisk. Det er veldig lite målbart og konkret i grunn. Men i psykodynamisk terapi jobber en jo mye med relasjonen til seg selv og til andre. Det inkluderer terapeuten. Og når en jobber terapeutisk med situasjoner som kan oppstå i dagliglivet eller mellom timene så jobber en vel også egentlig litt konkret gjør man ikke?

Så er det vel nå at en slik prosess å endre gamle tanke og reaksjonsmønster tar tid. Og hvis en slutter å bruke det en har arbeidet med i kognitiv terapi eller psykodynamisk vil en jo fort bli dårlig igjen. Det tar tid og mye jobbing og få disse metakogntive teknikkene til å bli innarbeidet og at skjer mer automatisk. Det er ikke gjort på 12 timer.

Jeg oppfatter ofte at du snakker noe negativt om psykodynamiske terapiretninger. Og har det samme inntrykket sjøbris har.

S: Det er korrekt. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til pd-terapi. Jeg ser at den kan hjelpe i noen tilfeller, men ikke bedre og/eller mer effektivt enn andre og bedre dokumenterte psykoterapier.

Jeg maser fælt nå,men jeg har fått noen svar som gjør meg veldig usikker. Derfor håper jeg at du bare kan svare meg på om du også oppfatter det slik andre gjør, at dette er en subjektiv og lite nøytral beskrivelse fra min side.

Det er jo slik som jeg beksriver i hovedinnlegget jeg opplever det; har ingenting konkret å forholde meg til, ikke engang mellom timene. Jeg er vant til å ha slike rammer og mål. Men dette blir jeg bare forvirra av.

Er det m.a.o. for tidlig å si noe om, etter bare ti (nesten) doble timer? Eller tar det lengre tid å få i stand en slik konkret plan/mål/rammer?

(Eller kort sagt; står du fortsatt for ditt svar til tross for bare ti timer)? Det har nemlig stor betydning for meg dette her.

Det er en kjent sak at nhd mener at terapi = kognitiv terapi, og der er det vanlig med struktur, lekser, -og at psykodynamisk terapi er tull, så det får du sikkert støtte på.

Råder deg til å ta opp problemstillingene dine med behandleren. De er ikke urimelige, men hvis du ikke forteller hva dine forventninger er eller hva du tenker, får aldri behandleren sjanse til å forsøke å samarbeide med deg.

Alt dette vet han.. og jeg samarbeider mer enn gjerne. Tillit har jeg også til han, jeg åpner meg og jeg lytter.

Jeg maser fælt nå,men jeg har fått noen svar som gjør meg veldig usikker. Derfor håper jeg at du bare kan svare meg på om du også oppfatter det slik andre gjør, at dette er en subjektiv og lite nøytral beskrivelse fra min side.

Det er jo slik som jeg beksriver i hovedinnlegget jeg opplever det; har ingenting konkret å forholde meg til, ikke engang mellom timene. Jeg er vant til å ha slike rammer og mål. Men dette blir jeg bare forvirra av.

Er det m.a.o. for tidlig å si noe om, etter bare ti (nesten) doble timer? Eller tar det lengre tid å få i stand en slik konkret plan/mål/rammer?

(Eller kort sagt; står du fortsatt for ditt svar til tross for bare ti timer)? Det har nemlig stor betydning for meg dette her.

Jeg tror det er bedre å ta opp dette med din behandler enn her. Si fra hva du savner og forventer. Spør om det du lurer på. Og stol på deg selv og din egen vurdering!

Gjest hmmmmmmmmmmmmmm4

S: Det er korrekt. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til pd-terapi. Jeg ser at den kan hjelpe i noen tilfeller, men ikke bedre og/eller mer effektivt enn andre og bedre dokumenterte psykoterapier.

Men hvordan vet man om man går i psykodynamisk terapi eller ikke?

Er ikke psykoterapi et kjempestort samlebegrep på terapi`?. I terapien jeg går i er det opprinnelig basert på dynamisk psykoterapi men de har samtidig hentet inn elementer fra kognitiv terapi og mentaliseringsbasert terapi etc. Er det virkelig slik at enten går en i psykodynamisk terapi eller i kognitiv etc.

Gjest hmmmmmmmmmmm4

http://www.nytimes.com/2008/10/01/health/01psych.html?_r=2&partner=rssnyt&emc=rss&oref=slogin

"In a review of 23 studies of such treatment involving 1,053 patients, the researchers concluded that the therapy, given as often as three times a week, in many cases for more than a year, relieved symptoms of those problems significantly more than did some shorter-term therapies."

Gjest BipolarII...jeg visst

Det var leit å se at du har lite tro på at han kan hjelpe meg, for jeg opplever det du sier noe om (at han bare sitter og prater osv).

Vet ikke hvor lenge jeg skal gi det en sjanse, har til nå hatt ti behandlingstimer (med over 60 min hver gang), men jeg skal iallefall ta det opp med han.

Takk for svar.

Når du har omfattende problemer, så er behovet for en dyptgripende terapi langt mer nødvendig. Rammer i terapi er så som at du vet timens varighet, at den innledes og avsluttes osv. Du sier du ikke vet noe av hva innholdet er, men du motsier deg selv: Du vet f.eks. at ett av emnene er oppfølging av hvordan du har hatt det mellom timene, dvs. din funksjon, aktivitet, din fungering. Jeg synes med hovedinnlegget ditt at du kun gir en svart- hvit fremstilling hvor du legger opp til det svaret du ønsker fra NHD. Syns du skal ta den borteperioden du har blitt anbefalt/formant å ta her på DOL og ta opp dine problemer i RL med terapeuten.

Annonse

Vet du hva,- bare glem mine oppfølgningsspørsmål. Det var unødvendig av meg å gruble mer på dette.

Jeg har likevel fått svar på flere ting i denne tråden via dine svar til andre, og jeg fikk også svar på samt råd om det jeg opprinnelig lurte på, og som jeg tar med meg videre.

Jeg stoler dessuten på at du sier det dersom du har endret "syn" og støtter andres meninger rundt dette.

Mirabell har nemlig minnet meg på noe viktig; at jeg må stole på mine egne vurderinger. For ja, jeg vet hva jeg snakker om/ opplever i denne sammenhengen, og jeg vet også at jeg ikke spurte her for å få oppmerksomhet e.l.

Jeg kan bare si at jeg setter stor pris på din oppriktighet, og at det er leit at mange behandlere gjør en dårlig jobb. Hadde de gjort det de skal, ville kansje ventelistene vært mindre også :-(

Jeg skal som sagt ta det hele opp med han (selv om jeg gruer meg fordi jeg ikke liker å blande meg). Innerst inne håper jeg at du tar feil denne gangen, for jeg ønsker virkelig å fortsette hos han - men ikke for enhver pris.

Gjest nhd er ikke allvitende guru

Vet du hva,- bare glem mine oppfølgningsspørsmål. Det var unødvendig av meg å gruble mer på dette.

Jeg har likevel fått svar på flere ting i denne tråden via dine svar til andre, og jeg fikk også svar på samt råd om det jeg opprinnelig lurte på, og som jeg tar med meg videre.

Jeg stoler dessuten på at du sier det dersom du har endret "syn" og støtter andres meninger rundt dette.

Mirabell har nemlig minnet meg på noe viktig; at jeg må stole på mine egne vurderinger. For ja, jeg vet hva jeg snakker om/ opplever i denne sammenhengen, og jeg vet også at jeg ikke spurte her for å få oppmerksomhet e.l.

Jeg kan bare si at jeg setter stor pris på din oppriktighet, og at det er leit at mange behandlere gjør en dårlig jobb. Hadde de gjort det de skal, ville kansje ventelistene vært mindre også :-(

Jeg skal som sagt ta det hele opp med han (selv om jeg gruer meg fordi jeg ikke liker å blande meg). Innerst inne håper jeg at du tar feil denne gangen, for jeg ønsker virkelig å fortsette hos han - men ikke for enhver pris.

''For ja, jeg vet hva jeg snakker om/ opplever i denne sammenhengen, og jeg vet også at jeg ikke spurte her for å få oppmerksomhet e.l.''

Ikke ute etter oppmerksomhet fra nhd denne gangen heller, nei.

''Jeg kan bare si at jeg setter stor pris på din oppriktighet, og at det er leit at mange behandlere gjør en dårlig jobb. Hadde de gjort det de skal, ville kansje ventelistene vært mindre også :-(''

Hvilke kilder baserer du denne oppfatninga på?

Gjest BipolarII...jeg visst

NHD sjekker ikke anonyme innskriveres fastnick. Under fastnick ville du fått flere svar som hadde vært bedre fordi de kjente konteksten + deg/din forhistorie/situasjon. JDet som blinker som mer sannsynlig er at du har kommet dit som du beskrev du hadde lest om - om etter ca 8-10 timers terapi der pasienter med personlighetsproblematikk vender seg mot terapeuten og ikke ser han i rettmessig lys.

"Innerst inne håper jeg at du tar feil denne gangen, for jeg ønsker virkelig å fortsette hos han"

Javel. Sånn du legger det frem nå, virker det som om det er NHD som til blir gjort ansvarlig - og ikke deg - for skepsisen til behandlingen du gjennomgår.

" - men ikke for enhver pris."

Hva er egentlig prisen du er villig til å betale?

Vil du virkelig at terapeuten skal være 100% ærlig med deg og ikke ta på deg med silkehansker? Kanskje trenger du mye mykere behandling enn du innbiller deg for at du ikke skal rømme unna og bli skremt.

NHD sjekker ikke anonyme innskriveres fastnick. Under fastnick ville du fått flere svar som hadde vært bedre fordi de kjente konteksten + deg/din forhistorie/situasjon. JDet som blinker som mer sannsynlig er at du har kommet dit som du beskrev du hadde lest om - om etter ca 8-10 timers terapi der pasienter med personlighetsproblematikk vender seg mot terapeuten og ikke ser han i rettmessig lys.

"Innerst inne håper jeg at du tar feil denne gangen, for jeg ønsker virkelig å fortsette hos han"

Javel. Sånn du legger det frem nå, virker det som om det er NHD som til blir gjort ansvarlig - og ikke deg - for skepsisen til behandlingen du gjennomgår.

" - men ikke for enhver pris."

Hva er egentlig prisen du er villig til å betale?

Vil du virkelig at terapeuten skal være 100% ærlig med deg og ikke ta på deg med silkehansker? Kanskje trenger du mye mykere behandling enn du innbiller deg for at du ikke skal rømme unna og bli skremt.

Jeg tror han tidlig skjønte hvem jeg var. Dessuten har han sagt han leser alle svar til seg, og der var en som tidlig "outa" meg også.

Jeg står for det jeg skriver. Du tar desverre feil i denne sammenhengen i det du skriver. Faktisk er det du som vrir dette om til noe negativt nå :-) Ingenting av det jeg skrev her var negativt ment fra min side, og jeg legger heller ikke ansvaret over på noen her inne. Det ansvaret tar jeg selv.

Jeg stoler på nhd, han har lang og bred erfaring, er ikke-pk, og jeg tror han har fått med seg at jeg er motivert for behandling og alt det der. Men å drive å analysere og henge seg opp i fortiden, kommer jeg ingen vei med lenger. Og for en "storgrubler" gjør det også vondt verre. Du så jo selv hvor dårlig jeg ble av det her inne å drive å grave.

Vet du, jeg tror faktisk at jobben min i seg selv, gjør meg friskere. Jeg jobber hardt med meg selv og har tatt i bruk det jeg har lært og alle råd jeg har fått hva melommenneskelige forhold gjelder. Jeg har økt stillingen, og jobber nå 70 %. Jeg blir virkelig styrket i jobben, for der får jeg utfordringer som jeg bare er nødt til å kaste meg ut i. Jeg har trivelige og blide arbeidkskollegaer, og jeg vender fokuset utover. Og det vokser jeg mye på, selvtilliten styrkes også på den måten. Og når jeg samtidig bruker/trener på det jeg har lært, så tror jeg at dette vil føre meg fremover.

Hei. Jeg driver og leser litt nå, om personlighetsforstyrrelser.

Det kapittelet som handler om psykoanalyse (nå er det ikke ren analyse du går i men...) har en stor del som omhandler hvilke pfer som kan ha god effekt av slik terapi, og hvilke pfer som ikke har det.

Der står at:

Unnvikende pf; indikeres for tilfeller som ikke responderer til kort kognitiv-atferds eller atferds terapibehandling.

Avhengig pf; stor sannsynlighet for at godt resultat hvis de har tilstrekkelig motivasjon.

Masochistic eller self-defeating personlighetforstyrrelse (denne finnes ikke lenger, men mange har likevel slik atferd, det er litt å være i en offer rolle); sterk indikasjon for psykoanalyse.

Selv om du ikke er helt fornøyd, ville jeg gitt det en sjanse. Det tar jo bare en time av uken din, i tillegg til kjøring.

Hei. Jeg driver og leser litt nå, om personlighetsforstyrrelser.

Det kapittelet som handler om psykoanalyse (nå er det ikke ren analyse du går i men...) har en stor del som omhandler hvilke pfer som kan ha god effekt av slik terapi, og hvilke pfer som ikke har det.

Der står at:

Unnvikende pf; indikeres for tilfeller som ikke responderer til kort kognitiv-atferds eller atferds terapibehandling.

Avhengig pf; stor sannsynlighet for at godt resultat hvis de har tilstrekkelig motivasjon.

Masochistic eller self-defeating personlighetforstyrrelse (denne finnes ikke lenger, men mange har likevel slik atferd, det er litt å være i en offer rolle); sterk indikasjon for psykoanalyse.

Selv om du ikke er helt fornøyd, ville jeg gitt det en sjanse. Det tar jo bare en time av uken din, i tillegg til kjøring.

Tusen takk skal du ha for at du tok deg den tid å lese om dette og videreformidle det til meg. Jeg har lest om det på nettet selv, men blir veldig usikker på hva jeg skal ta som seriøst, om du skjønner hva jeg mener. For det står jo så mye om det. Derfor synes jeg det er nyttig å få slik info, eller at noen deler en link.

Jeg har bestemt meg for å gi det hele en sjanse. Ihvertfall inntil det motsatte er bevist. For som noen andre skrev så er det ikke slik at man kan velge å vrake i det offentlige (jnfr mitt valgte nick), men man må ta det man får..

Tusen takk skal du ha for at du tok deg den tid å lese om dette og videreformidle det til meg. Jeg har lest om det på nettet selv, men blir veldig usikker på hva jeg skal ta som seriøst, om du skjønner hva jeg mener. For det står jo så mye om det. Derfor synes jeg det er nyttig å få slik info, eller at noen deler en link.

Jeg har bestemt meg for å gi det hele en sjanse. Ihvertfall inntil det motsatte er bevist. For som noen andre skrev så er det ikke slik at man kan velge å vrake i det offentlige (jnfr mitt valgte nick), men man må ta det man får..

Det er mange veier som fører frem.

Hadde du hatt en type problematikk som ikke har vist god effekt av slik terapi, så hadde det ikke vært så lurt. Men nå som jeg driver og leser om dette, så står det jo eksplisitt disse tre da, i forhold til den "sjangeren" din psykiater har valgt til deg.

Men nå er det jo akkurat den type problematikk du sliter med som det står i mitt pensum at kan ha nytte av dynamiske retninger.

Velge og vrake kan ingen av oss, og det er ikke alltid type terapi er det utslagsgivende, andre faktorer har minst like stor betydning.

Lykke til. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...