Gå til innhold

Klamydia, egglederbetennelse og sterilitet

Anbefalte innlegg

Gjest 29år Kvinne

Hei Mette! Jeg synes du er veldig flink til å svare, og vil gjerne stille deg noen spørsmål. Først litt om min situasjon: Jeg fikk for 2 år siden påvist klamydia, og ble behandlet for dette. Jeg tror jeg har gått med dette i ca 3 mnd, men med maks uflaks kan jeg ha gått med det i opp til 2,5 år. Jeg merket aldri noe til sykdommen. Har vært noe plaget med urinveisinfeksjoner, men alltid blitt kvitt det med selexid el.l. Nå er jeg i et forhold, og vi har begynt å snakke om barn.Vi skal ikke begynne å prøve enda, men kanskje om et halvt år- et år. I det siste har jeg lest endel om klamydia og sterilitet, og i denne forbindelse, har jeg endel spørsmål. Jeg nummerer disse slik at det er enklere å svare. 1) Jeg gikk jevnlig til gynekologisk undersøkelse 1 gang i året. ville ikke gynekologen sett el merket en underlivsbetennelse? Kan en betennelse stå og gå i mange år, kan jeg ha hatt en langvarig betennelse uten å merke denne? 2) Hvis jeg er heldig og kun var smittet i tre mnd, hadde jeg ikke menstruasjon i denne perioden (hadde sluttet på p piller 6 mnd tidligere men ikke fått mens tilbake). Er det særlig ved menstruasjon at bakteriene kryper opp i livmor og videre ut i eggledere? 3) Kan klamydia smitte uten at gutten fikk utløsning? 4) Hvis jeg hadde en egglederbetennelse som følge av klamydia, ville man fortsatt kunne påvise klamydia bakterien etterpå? vil ikke kroppen da ha kvittet seg med sykdommen? Hørte engang en lege uttale dette. 5) Kan mine urinveisinfeksjoner være skyldet klamydia, og ville denne da forsvunnet med selexid? hvis ja, kan det hende jeg kvittet meg med urinveisinfeksjonen men ikke klamydiaen? 6) Kan man få laproskopi før man har prøvd et år, hvis man ber om dette på privat klinikk som f eks volvat? jeg er så nervøs for at det er noe galt med meg, og vil ikke skuffe samboeren min. 7) Hvis man har tette ødelagte eggledere, kan dette sees på en vanlig gu? jeg var til undersøkelse for 6 mnd siden, og alt så fint ut. jeg spurte gynekologen om dette, han sa at dersom de har vært betente er de ofte væskefyllte og kan dermed sees. stemmer dette? Jeg er så redd for å ha bitt steril, og leser så mye forskjellig på nett. Tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Takk for hyggelig uttalelse. Jeg tror det er enklest å svare på dine spørsmål som du stiller dem opp.

1) Jeg gikk jevnlig til gynekologisk undersøkelse 1 gang i året. ville ikke gynekologen sett el merket en underlivsbetennelse? Kan en betennelse stå og gå i mange år, kan jeg ha hatt en langvarig betennelse uten å merke denne?

Svar 1: Nei, gynekologen kan ikke se en underlivsbetennelse, det må du kjenne med feber og eller smerter. Dessverre er mange egglederbetennelser med klamydia uten symptomer. Hvis en infeksjon ikke gir symptomer er det ikke mulig å si noe om hvordan det forløper/har forløpt.

2) Hvis jeg er heldig og kun var smittet i tre mnd, hadde jeg ikke menstruasjon i denne perioden (hadde sluttet på p piller 6 mnd tidligere men ikke fått mens tilbake). Er det særlig ved menstruasjon at bakteriene kryper opp i livmor og videre ut i eggledere?

Svar 2: Det stemmer nok at det er ved infeksjon bakteriene lettest finner vei opp i ’systemet’, men det er ikke ’kjøreregler’ for dette.

3) Kan klamydia smitte uten at gutten fikk utløsning?

Svar 3: Ja

4) Hvis jeg hadde en egglederbetennelse som følge av klamydia, ville man fortsatt kunne påvise klamydia bakterien etterpå? vil ikke kroppen da ha kvittet seg med sykdommen? Hørte engang en lege uttale dette.

Svar 4: kroppen blir dessverre ikke immun mot klamydia

5) Kan mine urinveisinfeksjoner være skyldet klamydia, og ville denne da forsvunnet med selexid? hvis ja, kan det hende jeg kvittet meg med urinveisinfeksjonen men ikke klamydiaen?

Svar5: selexid er ikke tilstrekkelig til behandling av klamydia

6) Kan man få laproskopi før man har prøvd et år, hvis man ber om dette på privat klinikk som f eks volvat? jeg er så nervøs for at det er noe galt med meg, og vil ikke skuffe samboeren min.

Svar. 6. Det håper jeg ikke at noen vil tilby deg i privat regi, for en laparoskopi skal utføres på solid grunnlag. I dag gjøres ikke mye laparoskopi på den indikasjion fordi det har liten hensikt, det samme gjelder røntgenundersøkelse av eggledere, om de er tette som man skje etter betennelse. Uansett vil behandlingen være prøverør, og da spiller det ingen rolle hva som er årsaken.

7) Hvis man har tette ødelagte eggledere, kan dette sees på en vanlig gu? jeg var til undersøkelse for 6 mnd siden, og alt så fint ut. jeg spurte gynekologen om dette, han sa at dersom de har vært betente er de ofte væskefylte og kan dermed sees. stemmer dette?

Svar 6: Man kan vanligvis ikke se skaden ved vanlig gyn us eller ultralyd. Det er sjelden man ser det man betegner sactosalpinx (oppblåst eggeleder), den kan ses ved ultralyd.

Trøsteord: Det er fortsatt ca 15.000 som rammes av klamydia hvert år, men egglederbetennelse, svangerskap utenfor livmor og barnløshet pga ødelagte eggledere er sjelden i dag. Sannsynligvis fordi man behandler før det har skjedd noen skade. Selv etter erkjent egglederskade vil 85 % ha normal fruktbarhet. Jeg synes du skal ta det helt med ro, uansett er det behandlingsmulighet med gode resultater.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...