Gå til innhold

Kommunene og utdeling av timeressurser


Gjest skuffetmor

Anbefalte innlegg

Gjest skuffetmor

Jeg tror ikke så mange foreldre vet om hvor lite timer kommunene deler ut til elever som trenger spesialundervisning, i forhold til hva som tilrådes.

Ofte er det skolene som får oppleve klager, men det er politikerne som bortprioriterer barna våres.

Hvordan skal foreldre klare å påvirke politikerne til å se at barna er framtidens ressurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Jeg vil gjerne snu litt på utsagnet ditt. For jeg tror ikke alle foreldre er klar over at spesialundervisningen i mange kommuner faktisk er en av de største "skolene": Det vil si at budsjettet for spesialundervisning ofte er like omfattende som driften til en stor skole.

En annen sak er hvordan skolene forvalter midlene. Her vi bor ser jeg til min store skrekk at det settes inn ufaglærte assistenter i forhold til mange av enkeltvedtakene. Lærere som er lite brukelige i andre sammenhenger blir satt til å følge opp barn som trenger hjelp aller mest. Og ikke minst: Spesialpedagogene får sjelden bruke sin kompetanse sammen med enkeltvedtakselever.

Om jeg hadde vært forelder med barn i en slik situasjon, så hadde jeg satt meg på bakbeina. Om barnet har en pedagogisk diagnose, så ligger retten til spesialundervisning der - samme hva politikerne sier. Jeg ville omså ha anket til fylkesmannen. Men de største kreftene ville jeg nok ha satt inn på å få et vettugt menneske som skulle utføre oppgaven til syvende og sist. For det er ingen selvfølge overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står helt fritt til å kontakte politikerne direkte. Samt du kan skrive leserinnlegg osv. Mulig at du også kan påvirke om du blir valgt inn i FAU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står helt fritt til å kontakte politikerne direkte. Samt du kan skrive leserinnlegg osv. Mulig at du også kan påvirke om du blir valgt inn i FAU.

Du har vel sikkert også klagerett. Men om dette går via fylkesmannen eller andre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffetmor

Jeg vil gjerne snu litt på utsagnet ditt. For jeg tror ikke alle foreldre er klar over at spesialundervisningen i mange kommuner faktisk er en av de største "skolene": Det vil si at budsjettet for spesialundervisning ofte er like omfattende som driften til en stor skole.

En annen sak er hvordan skolene forvalter midlene. Her vi bor ser jeg til min store skrekk at det settes inn ufaglærte assistenter i forhold til mange av enkeltvedtakene. Lærere som er lite brukelige i andre sammenhenger blir satt til å følge opp barn som trenger hjelp aller mest. Og ikke minst: Spesialpedagogene får sjelden bruke sin kompetanse sammen med enkeltvedtakselever.

Om jeg hadde vært forelder med barn i en slik situasjon, så hadde jeg satt meg på bakbeina. Om barnet har en pedagogisk diagnose, så ligger retten til spesialundervisning der - samme hva politikerne sier. Jeg ville omså ha anket til fylkesmannen. Men de største kreftene ville jeg nok ha satt inn på å få et vettugt menneske som skulle utføre oppgaven til syvende og sist. For det er ingen selvfølge overalt.

En annen ting er at TPO ressursen gjerne er så liten at det vil si tilnærmet lik null i enkelte klasser.

Dysleksi utløser for eksempel ikke timer, slik man gjerne skulle tro!! Dette er hårreisende synes jeg. Og går man da i en klasse med svært mange dyslektikere, er det ingeting å få.

I min kommune må man nærmest ligge to årstrinn lavere enn det trinnet man går i før man det gis timer. Evt ha en eller annen diagnose.

Jeg synes skolene gjør sitt beste for å utnytte det man har fått til rådighet, men kravet til politikerne bør sterkere fram i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

En annen ting er at TPO ressursen gjerne er så liten at det vil si tilnærmet lik null i enkelte klasser.

Dysleksi utløser for eksempel ikke timer, slik man gjerne skulle tro!! Dette er hårreisende synes jeg. Og går man da i en klasse med svært mange dyslektikere, er det ingeting å få.

I min kommune må man nærmest ligge to årstrinn lavere enn det trinnet man går i før man det gis timer. Evt ha en eller annen diagnose.

Jeg synes skolene gjør sitt beste for å utnytte det man har fått til rådighet, men kravet til politikerne bør sterkere fram i media.

Hva mener du bør kreves fra politikerne, da?

Jeg er prinsipielt uenig i at ressursene til spesialundervisning som gis per enkeltvedtak skal økes. De som har rettigheter, har ofte lovfesta rettigheter som politikerne kan gjøre lite med, annet enn å bevilge de nødvendige pengene.

Jeg er derimot veldig for at den generelle lærertettheten skal økes, slik at det er mulighet for undervisning i mindre grupper. Det åpner for at lærerne kan gi reell tilrettelagt opplæring til elever med spesielle behov - både de som har pedagogiske diagnoser, de som har generelle lærevansker, og de som er ekstra sterke faglig sett. Jeg har sett et par tilfeller hvor det har vært gjennomført, og alle parter var veldig fornøyde med resultatet.

En slik organisering forutsetter imidlertid at midlene skolene tildeles ikke bindes opp i enkeltvedtak, men stilles til disposisjon for skolene slik at de kan gjøre en best mulig vurdering av hvordan de skal disponeres.

Jeg har forståelse for at foreldre med barn som sliter er fortvilet etter å få hjelp. Du nevner dyslektikere spesielt her - i vår kommune har logopeden ved PPT oppfølging av elever og lærere i fhd til noen typer lese-skrivevansker. Det kan også være en vei å gå.

Om det skal stilles krav til politikerne, så må kravet være konkret. En ting det er mulig å sette på dagsorden er at midlene til spesped-tiltak konsentreres om 1.-4. trinn. Tidlig innsats kan gi en god start som reduserer behov for ekstra ressurser seinere i opplæringsløpet. For sein innsats fører dessverre ofte til at midlene som settes inn er mer eller mindre bortkastet. Med noen hederlige unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bikku

En annen ting er at TPO ressursen gjerne er så liten at det vil si tilnærmet lik null i enkelte klasser.

Dysleksi utløser for eksempel ikke timer, slik man gjerne skulle tro!! Dette er hårreisende synes jeg. Og går man da i en klasse med svært mange dyslektikere, er det ingeting å få.

I min kommune må man nærmest ligge to årstrinn lavere enn det trinnet man går i før man det gis timer. Evt ha en eller annen diagnose.

Jeg synes skolene gjør sitt beste for å utnytte det man har fått til rådighet, men kravet til politikerne bør sterkere fram i media.

Må nok bite i meg noen av mine ord - for i dag så jeg denne: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6583308

Jeg innser med ett at vi er heldige som bor i en kommune hvor det ser ut til å være stell på spesialundervisninga, siden vi slapp gjennom nåløyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffetmor

Hva mener du bør kreves fra politikerne, da?

Jeg er prinsipielt uenig i at ressursene til spesialundervisning som gis per enkeltvedtak skal økes. De som har rettigheter, har ofte lovfesta rettigheter som politikerne kan gjøre lite med, annet enn å bevilge de nødvendige pengene.

Jeg er derimot veldig for at den generelle lærertettheten skal økes, slik at det er mulighet for undervisning i mindre grupper. Det åpner for at lærerne kan gi reell tilrettelagt opplæring til elever med spesielle behov - både de som har pedagogiske diagnoser, de som har generelle lærevansker, og de som er ekstra sterke faglig sett. Jeg har sett et par tilfeller hvor det har vært gjennomført, og alle parter var veldig fornøyde med resultatet.

En slik organisering forutsetter imidlertid at midlene skolene tildeles ikke bindes opp i enkeltvedtak, men stilles til disposisjon for skolene slik at de kan gjøre en best mulig vurdering av hvordan de skal disponeres.

Jeg har forståelse for at foreldre med barn som sliter er fortvilet etter å få hjelp. Du nevner dyslektikere spesielt her - i vår kommune har logopeden ved PPT oppfølging av elever og lærere i fhd til noen typer lese-skrivevansker. Det kan også være en vei å gå.

Om det skal stilles krav til politikerne, så må kravet være konkret. En ting det er mulig å sette på dagsorden er at midlene til spesped-tiltak konsentreres om 1.-4. trinn. Tidlig innsats kan gi en god start som reduserer behov for ekstra ressurser seinere i opplæringsløpet. For sein innsats fører dessverre ofte til at midlene som settes inn er mer eller mindre bortkastet. Med noen hederlige unntak.

"Jeg er derimot veldig for at den generelle lærertettheten skal økes, slik at det er mulighet for undervisning i mindre grupper. Det åpner for at lærerne kan gi reell tilrettelagt opplæring til elever med spesielle behov - både de som har pedagogiske diagnoser, de som har generelle lærevansker, og de som er ekstra sterke faglig sett."

ENIG!

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...