Gå til innhold

NHD, om antipsykotika og medisiner

Anbefalte innlegg

Rent hypotetisk, er det mulig, eller kan det bli mulig en gang i fremtiden å få selektive medisiner?

Dersom hypotesen/forskning har rett i at psykose/schizofreni/schizotypi er knyttet til overaktivering av dopamin i emosjonelle områder og i striatum, og at dette kan forklare de positive symptomene, og at kognitive problemer er knyttet til en underaktivering av dopamin i de frontale områdene.

Da vil jo dagens antipsykotika føre til en bedring av positive symptomer (noe de gjør) mens det vil påvirke de negative og de kognitive forstyrrelsene på en negativ måte? (Dagens medisiner viser ihvertfall ingen effekt på de kognitive problemene, det står oftest bare i rapporter at de ikke viser en negativ effekt.) Jeg tenker at dette forklarer jo en del i fh til medisinering som hemmer dopaminaktiviteten i hjernen. Dersom psykose er knyttet til over og underaktivering i ulike områder i hjernen.

Dette kan jo kanskje forklare at de kognitive problemene ikke akkurat bedres (kanskje forværres) med medisiner?

Er det mulig, en gang i fremtidien, å utvikle medisiner som virker spesifikkt på bestemte områder i hjernen? Og evt hvilken teknikk kan da brukes?

Mulig jeg er for "svevende" her...:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328492-nhd-om-antipsykotika-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hm...jeg ser jo nå at det allerede finnes...er alle nyere antipsykotika slik?

Hadde vært fint med et utdypende svar uansett. Kan spørre andre steder hvis ikke. :-)

*Lese meg opp*

Det er korrekt som du skirver. Førstegenerasjons AP (AP1) hadde først og fremst virkning på positive symptomer, meget moderat virkning på negative og gjerne negativ virkning på kognisjon.

AP2 (også kalt atypiske) har samme gode effekt på positive symptomer som AP1. De har langt bedre effekt på negative symptomer, og de har i det minste ingen negativ effekt på kognisjon. Noen produsenter mener å kunne vise en svak positiv effekt også på kognitive funksjoner for sine medikamenter.

Tross dette fremskritt, gjenstår lang vei før vi har det ideelle medikament mot schizofreni.

Dessverre er produsentene livredde for at produktene deres skal få et nisje-stempel. Derfor skjer det lite eller ingen foskning på om enkelte preparater er bedre enn andre sett i forhold til en sykdomsprofil slik den fremkommer i f.eks. PANSS.

Jeg og mange andre psykiatere velger preparat også ut fra PNG-profilen i PANSS. Dette fordi en ren paranoid schizofreni og en hebefren schizofreni helt opplagt er to forskjellige sykdommer.

Så til ditt opprinnelige spørsmål. Ja, jeg tror det med tiden vil være mulig å utvikle AP som adresseres til ulike sentra i hjernen. Men om det vil ta 10 eller 20 år kan jeg ikke si.

Det er korrekt som du skirver. Førstegenerasjons AP (AP1) hadde først og fremst virkning på positive symptomer, meget moderat virkning på negative og gjerne negativ virkning på kognisjon.

AP2 (også kalt atypiske) har samme gode effekt på positive symptomer som AP1. De har langt bedre effekt på negative symptomer, og de har i det minste ingen negativ effekt på kognisjon. Noen produsenter mener å kunne vise en svak positiv effekt også på kognitive funksjoner for sine medikamenter.

Tross dette fremskritt, gjenstår lang vei før vi har det ideelle medikament mot schizofreni.

Dessverre er produsentene livredde for at produktene deres skal få et nisje-stempel. Derfor skjer det lite eller ingen foskning på om enkelte preparater er bedre enn andre sett i forhold til en sykdomsprofil slik den fremkommer i f.eks. PANSS.

Jeg og mange andre psykiatere velger preparat også ut fra PNG-profilen i PANSS. Dette fordi en ren paranoid schizofreni og en hebefren schizofreni helt opplagt er to forskjellige sykdommer.

Så til ditt opprinnelige spørsmål. Ja, jeg tror det med tiden vil være mulig å utvikle AP som adresseres til ulike sentra i hjernen. Men om det vil ta 10 eller 20 år kan jeg ikke si.

Takk for svar, det var oppklarende. Får håpe de kommer videre i forhold til å kunne utvikle mer effektiv medisin snart.

PANSS burde blitt mer utviklet i forhold til type spørsmål man skal stille for de ulike typene positive symptomer, synes den er litt mangelfull, krever litt kreativitet i utspørringen. Håper den videreutvikles. :-)

Ha en fin dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...