Gjest Maria 29 år Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hei, jeg har gått rundt og vært redd for at jeg skal få stivkrampe siden jeg kuttet meg veldig dypt i en pekefinger for en uke siden. Selv om det nesten ikke blødde, kuttet jeg meg helt til benet, og måtte operere fingeren dagen etter fordi jeg hadde kuttet over nerver. Jeg fikk diclocil mot infeksjon som jeg tok i syv dager, men jeg fikk ikke stivkrampesprøyte. De glemte rett og slett å gi meg den, og da jeg kom på det etter tre dager og kontaktet legevakten, sa de at det var for sent. Jeg fikk da beskjed om at de ikke så det som veldig sannsynlig at jeg hadde fått stivkrampbakterien i meg, men de ville ha gitt meg den hvis de kunne velge. Jeg kuttet meg på et nyåpnet hermetikkboks-lokk fra Bjellands fiskeboller. Dette mente de var mye mer urent enn f eks en kjøkkenkniv. Kuttet har grodd ok etter operasjonen, har ti-tolv sting som jeg skal ta om en uke. Er fremdeles helt nummen i fingeren, men kjenner at det prikker og iler og smerter fra kuttet. Smertene går videre nedover i håndleddet og de andre fingrene, dette begynte i dag. Fingeren er også dobbelt så stor som den andre pekefingeren. Kan jeg ha fått tetanus-bakterien i meg fra dette lokket? Hva er sannsynligheten? Hvilke symptomer skal jeg se etter? Er meget engstelig. Har ikke fått stivkrampevaksine siden jeg var 11. Er også gravid i uke 23. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328515-stivkrampe-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er ikke mulig å være 100% sikker i en slik tilfelle. Men med dette forbehold kan jeg si at sjanser for at du er blitt smittet med stivkrampebakterier (Clostridium tetani) er uhyre små. Bakterien forekommer forholdvis i forurenset jord, gjerne jord som er forurenset med avføring fra dyr. Ellers er det en vis fare med større skader, som ved trafikkulykker, i krig, rustne spiker, osv. Forurensning av denne sorten av en hermetikkboks med Bjellands fiskeboller er svært lite trolig. Selv om det er mer urent enn en kjøkkenkniv. Jeg kan også berolige deg med at stivkrampe forekommer meget sjelden i Norge. I en 30 års periode fra 1975 til 2006 ble det meldt 42 tilfeller i landet. Det er 0 til 1 tilfelle per år. Dessuten er du vaksinert,selv om det er lenge siden sist. Den immuniteten som vaksinasjonen produsert er nok svekket endel med tiden, men den er ikke null. Inkubasjonstiden, dvs tiden fra smitte til symptomene melder seg er ca 10 dager i gjennomsnitt, av og til noe lenger. De viktigste symptomene er stivhet og smertefulle krampelignende kontraksjoner i musklene. Jeg tror situasjon.ikke at din graviditet influerer noe på din 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328515-stivkrampe-i-norge/#findComment-2745344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.