Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har slitt/sliter med depresjon,insomni/parasomnier angst/uro og ikke minst ptsd.

Bruker snri som profylaske/behandling og benzoer

SNRI føler er et sikkerhetsnett som jeg ikke ser noen problemer med å fortsette å bruke en lang tid om ikke livet ut til tross for at jeg er en ung mann.

Benzoene har jeg brukt i et par år hovedsaklig for insomni og ptsd relaterte parasomnier. Kombinasjonen av søvnmangel pga insomni og redusert søvnkvalitet som følge av svettetokter, mareritt med agresjon angst. Jeg har ikke søvngjengeri, men i mareritt forekommer det ofte at jeg slår og sparker rundt meg før jeg blir vekket av samboer. Heldigvis har ingen skade skjedd, men det er kjedelig å ikke ha kontroll over hva man gjør når man sover, samt å våkne på morgentimene iskald av svette.

Rivotril har hjulpet og reduserer ptsd søvn godt- andre sovetabletter har ikke hjulpet mot det. Men rivotril har ca null effekt i forhold til innsovning bruker lav dose riktignok 0,5 mg.

Flunipam tar jeg daglig og har gjort det i halvannet år, brukte først apodorm uten tilstrekkelig effekt samt noe hangover.

Av beroligende benzo mot angst bruker jeg de kun i emergency tilfeller.

Føler ingen toleranse, ingen bivirkninger - de gir meg ikke på noen som helst måte noen form for rus, men jeg merker det godt på kroppen hvis jeg har forsøkt å kutte ut sovemedisinen.

To uker med forverring dag for dag i forhold til fysisk abstinens er nok for meg. Får dog ingen psykisk abstinens, eller craving som jeg ser noen kaller det.

Spørsmålet er om jeg kan fortsette med dette, sovetabletter, antidepressiva, jevnlig psykoterapi og unntaksvis beroligende ved kriser.

E benzobruk en skjønnsvurdering der man må veie fordeler opp mot ulemper?

Den eneste ulempen for meg er at ved å ikke ta de får jeg de psykiske symtomene på lidelsene mine tilbake og fysisk blir kroppen syk av seponering,

Men man blir aldri klok når leger alltid er så varsom og advarer nesten på det sterkeste langtidsbehandling med benzo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328538-slutte-eller-ikke-slutte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik du fremstiller det, synes jeg det høres fornuftig ut med den benzobruken du har i dag.

Takk for svar, godt å høre. Har jo en psykiater jeg stoler på, men godt med en second opinion.

Den dagen ptsd forsvinner, hvis den noen gang gjør det og søvnen blir normal igjen skal jeg alltids klare å trappe ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...