Gå til innhold

Lekseproblemer


Gjest mammye

Anbefalte innlegg

Enig med de andre, fritid er fritid.

Det høres kanskje rart ut at man som foreldre ikke klarer å hjelpe ungene med leksene, men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.

Et par ganger har jeg skrevet Post-It-lapp hvor jeg har forklart f.eks. at "vi tolket oppgaven slik at ...." forklarer hvordan oppgaven er løst. Et par andre ganger har vi sittet der med oppgaven og tenkt "HÆ???". Ett tilfelle var en oppgave som lød slik på ukeplanen: "Gjør side 32 i norsk arbeidsbok". Men på side 32 var det et bilde. Vi så på bildet, og ante ikke hva det var meningen at førsteklassingen skulle "gjøre" på den siden. Det var ingenting å lese på siden, og ingen instruksjon. Da skrev jeg i meldeboka at "norskleksa på s 32 har ikke NN gjort fordi vi ikke visste hva hun skulle gjøre". Det oppgaven gikk ut på var å finne ord fra bildene som begynte på "ukas bokstav"....

Men altså, man gjør så godt man kan, og får man ikke til så skriver man det på en lapp eller i meldingsboka. Det står ikke om liv å få utført akkurat den bestemte siden i boka på den utvalgte dagen, det er ingen krise om leksa blir gjort noen dager senere.

Forøvrig har jeg av og til sendt med melding hvor jeg har skrevet at "NN har ikke gjort matteleksa til i dag fordi han var for sliten i går. Han vil gjøre det i løpet av uka / helga". Det har blitt godt mottatt av læreren.

Samme problemene både av oss her og av barna i nabolaget som gjerne kommer innom med sine lekser.

Meget forvirrende oppgavetekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    8

  • morsan

    8

  • laban

    7

  • Bookworm

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest læraren

Nei, det er ikke greit. Og selv om en lærer personlig synes det er greit, burde ikke den læreren gå etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt uenig med deg

Nei, det er ikke greit. Og selv om en lærer personlig synes det er greit, burde ikke den læreren gå etter dette.

Dette er som å si at det ikke skal være noe konkurranse mellom lærere, en slags kommunistisk tankegang.

Selvsagt skal man akseptere at en lærer ikke vil ringes på fritiden. Men om en lærer synes det er greit at elevene kan ringe å be om hjelp på sin fritid så er det supert. De lærere som vil gjøre sitt aller beste for at elevene skal bli flinke og greie vil jo også se gode resultater av sitt arbeid. Om andre lærere blir sure fordi den flinke læreren er bedre enn de så får de kanskje få opp sitt konkurranseinnstinkt selv, altså om hvem som greier å få de flinkeste elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en lærer med store fritidsproblemer det da???? Jobber selv som lærer og jeg ville ikke satt pris på slik oppringing på fritida nei:-)

Men man må vel godta at noen lærere synes dette er helt greit.

Hvis læreren til min datter hadde sagt på et foreldremøte eller noe, at vi bare kunne ta kontakt hvis vi trengte hjelp med leksene, så kunne jeg nok ha gjort det. Men så lenge noe slik ikke har blitt kommunisert, kontakter jeg bare læreren på fritiden hvis det er kjempeviktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Dette er som å si at det ikke skal være noe konkurranse mellom lærere, en slags kommunistisk tankegang.

Selvsagt skal man akseptere at en lærer ikke vil ringes på fritiden. Men om en lærer synes det er greit at elevene kan ringe å be om hjelp på sin fritid så er det supert. De lærere som vil gjøre sitt aller beste for at elevene skal bli flinke og greie vil jo også se gode resultater av sitt arbeid. Om andre lærere blir sure fordi den flinke læreren er bedre enn de så får de kanskje få opp sitt konkurranseinnstinkt selv, altså om hvem som greier å få de flinkeste elevene.

Hvor lang tid tror du det tar før en slik idealistisk lærer blir utbrent?

Når du skriver på denne måten, kan det føre til at noen lærere får dårlig samvittighet fordi de værner om fritiden sin, og det blir helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt uenig med deg

Hvor lang tid tror du det tar før en slik idealistisk lærer blir utbrent?

Når du skriver på denne måten, kan det føre til at noen lærere får dårlig samvittighet fordi de værner om fritiden sin, og det blir helt feil!

Jeg tror ikke en lærer blir utbrent,( så lenge de ikke ringer veldig mye t da), så lenge de ser gode reualtater av sitt arbeid. Blir de utbrent så ligger nok heller årsaken i de som prøver å ødelegge suksessen/gleden. Desse folkene har jeg ingen ting til overs for, beklager. Om du har dårlig samvittighet fordi du ikke vil bruke fritiden din så er det ditt problem. Din dårlige samvittighet bør ikke være til hinder for at andre barn kan få lære mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er som å si at det ikke skal være noe konkurranse mellom lærere, en slags kommunistisk tankegang.

Selvsagt skal man akseptere at en lærer ikke vil ringes på fritiden. Men om en lærer synes det er greit at elevene kan ringe å be om hjelp på sin fritid så er det supert. De lærere som vil gjøre sitt aller beste for at elevene skal bli flinke og greie vil jo også se gode resultater av sitt arbeid. Om andre lærere blir sure fordi den flinke læreren er bedre enn de så får de kanskje få opp sitt konkurranseinnstinkt selv, altså om hvem som greier å få de flinkeste elevene.

Jeg mener at hovedregelen bør være at elever læres opp til å ikke ringe sine lærere i deres fritid. Alle skoleelever vil måtte forholde seg til mange lærere i løpet av sin skolegang, og det å lære seg til å ta opp ting med sin lærer i løpet av skoletiden - evt. henvende seg på mail - bør være en del av det elevene lærer i løpet av barneskolen.

Det finnes uttallige andre måter lærere kan strekke seg i forhold til sine elever enn ved å legge opp til uklare grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hovedregelen bør være at elever læres opp til å ikke ringe sine lærere i deres fritid. Alle skoleelever vil måtte forholde seg til mange lærere i løpet av sin skolegang, og det å lære seg til å ta opp ting med sin lærer i løpet av skoletiden - evt. henvende seg på mail - bør være en del av det elevene lærer i løpet av barneskolen.

Det finnes uttallige andre måter lærere kan strekke seg i forhold til sine elever enn ved å legge opp til uklare grenser.

En annen viktig ting ang det du skriver om at elevene ikke skal læres opp til å ringe læreren når som helst, er jo den lærdommen at ungene faktisk ikke er verdens midtpunkt for alle heller, faktisk... Det hadde vært greit om EN elev hadde ringt innomellom, men en lærer har maaange elever og alle kan ikke ringe når det måtte passe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at barn kontakter sine lærere pr telefon utenom lærernes arbeidstid. Noe av vitsen med lekser er også det å lære seg å planlegge å få arbeidet gjort. Dermed må barna lære seg til å spørre om det de lurer på mens de er på skolen. Dersom barna ikke forstår leksene, så kan foreldre attestere på at de har forsøkt å få det til, og dermed blir det lærerens oppgave å forklare det de ikke skjønner i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen viktig ting ang det du skriver om at elevene ikke skal læres opp til å ringe læreren når som helst, er jo den lærdommen at ungene faktisk ikke er verdens midtpunkt for alle heller, faktisk... Det hadde vært greit om EN elev hadde ringt innomellom, men en lærer har maaange elever og alle kan ikke ringe når det måtte passe dem.

Enig:-)

Jeg ringer i utgangspunktet aldri til mennesker jeg har kontakt med gjennom deres jobb utenom arbeidstid. Unntaket er når huset mitt f.eks. er uten strøm og jeg ikke klarer å løse problemet selv, da benytter jeg meg av at elektrikeren har sagt at jeg kan kontakte ham også på kveldstid.

Jeg er tilhenger av et samfunn som gjør det mulig for profesjonelle å skille i rimelig grad mellom arbeid og fritid, og synes det er viktig at barn opplæres til det samme.

Ser for meg en unntakssituasjon hvor det kunne være aktuelt for ungdom å kontakte sin lærer privat, og det måtte være hvis de skal opp til eksamen og får panikk slik at de trenger litt oppmuntring og veiledning for å komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt uenig med deg

En annen viktig ting ang det du skriver om at elevene ikke skal læres opp til å ringe læreren når som helst, er jo den lærdommen at ungene faktisk ikke er verdens midtpunkt for alle heller, faktisk... Det hadde vært greit om EN elev hadde ringt innomellom, men en lærer har maaange elever og alle kan ikke ringe når det måtte passe dem.

Som jeg sa så synes jeg en skal respektere fullt ut de som ikke vil ha telefoner. Men jeg synes ikke det skal være til hinder for de som føler overskudd til å bruke fritiden sin heller. Barn må lære seg at voksne også er forskjellige. Noen orker mere enn andre. For de barna som er så heldige da at de kan få lov til å ringe læreren så kan det være en redning for de i noen tilfeller. Tenker ikke bare på lekser men om de har foreldre som de ikke har det så bra med. En del barn er mere gald i læreren sin enn sine foreldre. For desse kan en slik flink lærer være redingen fra å havne skjevt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit at barn kontakter sine lærere pr telefon utenom lærernes arbeidstid. Noe av vitsen med lekser er også det å lære seg å planlegge å få arbeidet gjort. Dermed må barna lære seg til å spørre om det de lurer på mens de er på skolen. Dersom barna ikke forstår leksene, så kan foreldre attestere på at de har forsøkt å få det til, og dermed blir det lærerens oppgave å forklare det de ikke skjønner i etterkant.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, fritid er fritid.

Det høres kanskje rart ut at man som foreldre ikke klarer å hjelpe ungene med leksene, men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.

Et par ganger har jeg skrevet Post-It-lapp hvor jeg har forklart f.eks. at "vi tolket oppgaven slik at ...." forklarer hvordan oppgaven er løst. Et par andre ganger har vi sittet der med oppgaven og tenkt "HÆ???". Ett tilfelle var en oppgave som lød slik på ukeplanen: "Gjør side 32 i norsk arbeidsbok". Men på side 32 var det et bilde. Vi så på bildet, og ante ikke hva det var meningen at førsteklassingen skulle "gjøre" på den siden. Det var ingenting å lese på siden, og ingen instruksjon. Da skrev jeg i meldeboka at "norskleksa på s 32 har ikke NN gjort fordi vi ikke visste hva hun skulle gjøre". Det oppgaven gikk ut på var å finne ord fra bildene som begynte på "ukas bokstav"....

Men altså, man gjør så godt man kan, og får man ikke til så skriver man det på en lapp eller i meldingsboka. Det står ikke om liv å få utført akkurat den bestemte siden i boka på den utvalgte dagen, det er ingen krise om leksa blir gjort noen dager senere.

Forøvrig har jeg av og til sendt med melding hvor jeg har skrevet at "NN har ikke gjort matteleksa til i dag fordi han var for sliten i går. Han vil gjøre det i løpet av uka / helga". Det har blitt godt mottatt av læreren.

''men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.''

Eller at man blirnusikker på hva slags metode man skal bruke - hvor langt har de kommet. Jeg husker et eksempel fra et 1. eller 2. klasse der han skulle dele x på y. Jeg visste jo godt hvordan man setter opp deleregnestykker, men ville ikke forvirre han med det dersom de ikke hadde kommet så lang ennå. Det viste seg da at han skulle finne svaret ved å ta f eks 12 ting og sortere de i f eks tre hauger og deretter telle over og se at det ble fire ting i hver haug;-)

Et annet eksempel er at jeg ikke skjønner begrepsbruken, enten fordi jeg har glemt det, eller fordi vi ikke hadde dette i min tid.

et eksempel her var "skriv 12 456 i utvidet form", som da viste seg å være slik: 10 000 + 2 000 + 400 + 5+ 6.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''men jeg må tilstå at jeg allerede på 1. trinn har opplevd oppgaver som jeg ikke har skjønt. Ikke fordi jeg ikke kan bokstavene, men fordi forklaringen er mangelfull, og jeg ikke vet hva det er meningen at eleven skal gjøre.''

Eller at man blirnusikker på hva slags metode man skal bruke - hvor langt har de kommet. Jeg husker et eksempel fra et 1. eller 2. klasse der han skulle dele x på y. Jeg visste jo godt hvordan man setter opp deleregnestykker, men ville ikke forvirre han med det dersom de ikke hadde kommet så lang ennå. Det viste seg da at han skulle finne svaret ved å ta f eks 12 ting og sortere de i f eks tre hauger og deretter telle over og se at det ble fire ting i hver haug;-)

Et annet eksempel er at jeg ikke skjønner begrepsbruken, enten fordi jeg har glemt det, eller fordi vi ikke hadde dette i min tid.

et eksempel her var "skriv 12 456 i utvidet form", som da viste seg å være slik: 10 000 + 2 000 + 400 + 5+ 6.

;-)

Eller min gutt som i begynnelsen av andre klasse fikk i lekse å skriftlig forklare hva "likevekt" var noe! Ikke gikk klart frem hvilket fag det skulle være heller. Vi slet litt da! Men kom til slutt frem til noe som viste seg å være nær det læreren hadde tenkt, men det var nokså tilfeldig. Vi fant frem en vekt og viste til at noe stort kan veie mindre eller like mye som noe lite etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt for gjenkjennelig info

Dette tror jeg er et tulleinnlegg. Nekter å tro at noen finner på å la barna ringe læreren utenom arbeidstid dersom de ikke får til leksene.

Det skjedde i alle fall aldri at noen ringte hjem til oss pga lekser i min oppvekst, som 2 ganger lærerbarn, og jeg har heller aldri hørt at mine lærersøsken har fått sånne telefoner heller.

Mye annet folk ringte om, da - men ikke veldig ofte, tross alt. Tror ikke mamma og pappa fikk flere hjemmetelefoner enn jeg får nå i min jobb som ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er et tulleinnlegg. Nekter å tro at noen finner på å la barna ringe læreren utenom arbeidstid dersom de ikke får til leksene.

Det skjedde i alle fall aldri at noen ringte hjem til oss pga lekser i min oppvekst, som 2 ganger lærerbarn, og jeg har heller aldri hørt at mine lærersøsken har fått sånne telefoner heller.

Mye annet folk ringte om, da - men ikke veldig ofte, tross alt. Tror ikke mamma og pappa fikk flere hjemmetelefoner enn jeg får nå i min jobb som ingeniør.

Det er mange ting som har endret seg de siste årene. F.eks. ringer lærerne på barnas mobiltelefoner av og til dersom de ikke møter til en time. Niesen min og venninnen hennes gikk en gang en time for tidlig fra skolen, de hadde rotet med tiden og gikk for å hente lillebror i barnehagen. Mens de var i barnehagen ringte kontaktlæreren og lurte på hvor de oppholdt seg.

Jeg vet også om lærere på VGS som har en del kontakt med elever på SMS.

Synes derfor ikke det er usannsynlig at enkelte tenker det er greit å la barna ringe lærernes mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant å si

Dette er som å si at det ikke skal være noe konkurranse mellom lærere, en slags kommunistisk tankegang.

Selvsagt skal man akseptere at en lærer ikke vil ringes på fritiden. Men om en lærer synes det er greit at elevene kan ringe å be om hjelp på sin fritid så er det supert. De lærere som vil gjøre sitt aller beste for at elevene skal bli flinke og greie vil jo også se gode resultater av sitt arbeid. Om andre lærere blir sure fordi den flinke læreren er bedre enn de så får de kanskje få opp sitt konkurranseinnstinkt selv, altså om hvem som greier å få de flinkeste elevene.

Så hvis den gamle fastlegen din syntes det var helt greit at du ringte til alle døgnets tider, så er den nye legen en sløving uten konkurranseinstinkt dersom han henviser deg til kontortid eller legevakt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt for gjenkjennelig info

Det er mange ting som har endret seg de siste årene. F.eks. ringer lærerne på barnas mobiltelefoner av og til dersom de ikke møter til en time. Niesen min og venninnen hennes gikk en gang en time for tidlig fra skolen, de hadde rotet med tiden og gikk for å hente lillebror i barnehagen. Mens de var i barnehagen ringte kontaktlæreren og lurte på hvor de oppholdt seg.

Jeg vet også om lærere på VGS som har en del kontakt med elever på SMS.

Synes derfor ikke det er usannsynlig at enkelte tenker det er greit å la barna ringe lærernes mobiltelefoner.

Jeg ville ikke satt pris på at læreren ringte mine barn på deres mobiltelefoner, heller. Telefonisk kontakt med familien skal gå mellom lærer og foreldre, ikke mellom lærer og barn. Det gjelder selv om noen har rotet med tiden.

Og sms - kontakt?! Absolutt ikke! Det er å tråkke langt over barnets og familiens intimsone - for ikke å snakke om dumt for læreren selv.

Dersom det er sånn lærere opererer nå til dags, så må de naturligvis regne med å bli ringt opp av elevene utenfor arbeidstid. Som man reder, så ligger man...

Men mine barns lærere har alstå ikke gjort noe av dette i forhold til våre barn, og vi ringer dem naturligvis ikke.

En av lærerene svarer på meldinger og epost på firstclass om kvelden, dersom barna er logget på og tar kontakt. Det synes jeg er greit - firstclass er jo et skoleverktøy, og læreren velger selv om han vil svare eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant å si

Jeg tror ikke en lærer blir utbrent,( så lenge de ikke ringer veldig mye t da), så lenge de ser gode reualtater av sitt arbeid. Blir de utbrent så ligger nok heller årsaken i de som prøver å ødelegge suksessen/gleden. Desse folkene har jeg ingen ting til overs for, beklager. Om du har dårlig samvittighet fordi du ikke vil bruke fritiden din så er det ditt problem. Din dårlige samvittighet bør ikke være til hinder for at andre barn kan få lære mere.

Eksempel: Som faglærer har jeg to norskklasser med totalt 50 elever, og tre RLE-klasser med totalt 76 elever. Det skulle bli 126 elever.

Hvis hver elev ringer meg én gang pr måned (jul, påske og helger inkludert) utgjør det ca. 4 telefoner pr dag. Året igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt uenig med deg

Så hvis den gamle fastlegen din syntes det var helt greit at du ringte til alle døgnets tider, så er den nye legen en sløving uten konkurranseinstinkt dersom han henviser deg til kontortid eller legevakt??

En skal selvsagt respektere de som ikke vil ha telefoner på fritiden sin men det bør ikke være til hinder for de som synes det er greit å bli oppringt. Men litt konkurranseinnstinkt er bra uansett ellers blir det dårlige resultater. Hvordan de skal oppnå best mulig resultat vet jo de best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...