Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Et annet eksempel er at jeg ikke skjønner begrepsbruken, enten fordi jeg har glemt det, eller fordi vi ikke hadde dette i min tid.''

Ja - hvorfor har f.eks. verb-formene skiftet fra et sett lange, uforståelige navn, til et annet sett omtrent like lange og like vanskelige betegnelser? Hvor lå den store gevinsten i å døpe imperfektum om til preteritum? (Det er sikkert en god grunn, jeg blir bare litt oppgitt.)

Ja, huff, og på dette området skjedde det endringer under min skoletid også. Vet ikke om endringene skjedde akkuarat da, men kan ha 'rammet' oss fordi vi gikk fra å ha en eldre lærer i 4.-6. klasse for så å få en mye yngre en på ungdomsskolen.

Førstnevnte lærer husker jeg brukte ordet 'predikat', mens lærer nr 2 introduserte verbal, osv... :-(

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    8

  • morsan

    8

  • laban

    7

  • Bookworm

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Nei, det er ikke greit synes jeg..

Når jeg kommer hjem fra jobb har jeg fullt opp med min egen familie og jobbing på kvelden. Jeg setter opp tid til jobb på bestemte tider i døgnet. Utenom dette må jeg bare ha fri til andre ting. I motsatt fall ville jeg blitt sprø ;)

Det er klart at når foreldre eller elever ringer en sjelden gang pga bestemte ting, så er ikke det noe problem. Verre er det dersom det blir dagligdags at jeg skal måtte ta imot telefonsamtaler som har med jobben å gjøre, når jeg har fri.

Hvis leksene er vanskelige for dere, og dere har spesielle grunner for at det er slik, så kan dere sjekke om det kan være grunnlag for leksehjelp hjemme. Jeg synes forøvrig det virker rart at leksene til en tiåring er så vanskelige at det kan være problemer for foreldrene i klassen å løse dem? Noe å ta opp med lærer kanskje?

Gjest togli

Eksempel: Som faglærer har jeg to norskklasser med totalt 50 elever, og tre RLE-klasser med totalt 76 elever. Det skulle bli 126 elever.

Hvis hver elev ringer meg én gang pr måned (jul, påske og helger inkludert) utgjør det ca. 4 telefoner pr dag. Året igjennom.

Det må du tåle altså ;-P

Nei, det er ikke greit synes jeg..

Når jeg kommer hjem fra jobb har jeg fullt opp med min egen familie og jobbing på kvelden. Jeg setter opp tid til jobb på bestemte tider i døgnet. Utenom dette må jeg bare ha fri til andre ting. I motsatt fall ville jeg blitt sprø ;)

Det er klart at når foreldre eller elever ringer en sjelden gang pga bestemte ting, så er ikke det noe problem. Verre er det dersom det blir dagligdags at jeg skal måtte ta imot telefonsamtaler som har med jobben å gjøre, når jeg har fri.

Hvis leksene er vanskelige for dere, og dere har spesielle grunner for at det er slik, så kan dere sjekke om det kan være grunnlag for leksehjelp hjemme. Jeg synes forøvrig det virker rart at leksene til en tiåring er så vanskelige at det kan være problemer for foreldrene i klassen å løse dem? Noe å ta opp med lærer kanskje?

Det er jo som regel ikke det rent faglige man står fast på, men at oppgaven er uforståelig. Det er et godt eksempel nedenfor her - et bilde uten tekst, hva gjør man med det?

Andre ganger er det mystiske begreper man ikke finner forklaring på, f.eks. i matte - det er omtrent sikkert at uttrykk som "å forkorte en brøk" er døpt om flere ganger siden jeg selv lærte det.

Eller som morsan nevner - man forstår at elevene er på et eller annen eksperimentstadium med f.eks. en regneart, men siden man selv kan det på den "ordentlige" måten, vet man ikke hva man er forventet å gjøre. Og svaret kan være "det går ikke" på regnestykker som 4 - 7 i første klasse, men ikke i 10. klasse.

Nåja, nå rabler jeg ivei, om noen uker har jeg fått den eldste gjennom vgs, og duverden så mange rare lekseoppgaver jeg har sett...

Andre ganger igjen blir det noe feil fordi lærerne bruker forrige ukes lekseplan omigjen, endrer f.eks. fag og lærebok til denne ukes lekse, men glemmer å endre sidetallene.

Gjest togli

Det er jo som regel ikke det rent faglige man står fast på, men at oppgaven er uforståelig. Det er et godt eksempel nedenfor her - et bilde uten tekst, hva gjør man med det?

Andre ganger er det mystiske begreper man ikke finner forklaring på, f.eks. i matte - det er omtrent sikkert at uttrykk som "å forkorte en brøk" er døpt om flere ganger siden jeg selv lærte det.

Eller som morsan nevner - man forstår at elevene er på et eller annen eksperimentstadium med f.eks. en regneart, men siden man selv kan det på den "ordentlige" måten, vet man ikke hva man er forventet å gjøre. Og svaret kan være "det går ikke" på regnestykker som 4 - 7 i første klasse, men ikke i 10. klasse.

Nåja, nå rabler jeg ivei, om noen uker har jeg fått den eldste gjennom vgs, og duverden så mange rare lekseoppgaver jeg har sett...

Andre ganger igjen blir det noe feil fordi lærerne bruker forrige ukes lekseplan omigjen, endrer f.eks. fag og lærebok til denne ukes lekse, men glemmer å endre sidetallene.

Da bruker man meldingsboka ;)

Annonse

Jojo - det er jo tross alt et KALL vi snakker om ;-)

Egentlig burde jo enhver skole ha nattevakter, slik at foreldre og barn kan ha mulighet til å ta kontakt akkurat når det passer. Særlig på VGS er det jo et velkjent fenomen at mye må gjøres sånn rundt midnattstider dagen før noe skal leveres inn...*s*

trollemor;o)

Alt med måte så klart. Om en elev ringer daglig eller meget ofte er det på sin plass å si i fra at det blir for mye. Om det ikke passer for læreren å snakke akkuratt da er det også greit. Saken er om de skal få ringe om de har problem enten det nå er at de f.eks gruer seg til å gå på skolen neste dag eller om de trenger hjelp til leksene. Jeg synes det er kanskje en smule kynisk at barn ikke skal få lov til å ringe i det hele tatt på sin fritid men jeg har allikevl full respekt for de som ikke ønsker slike telefoner om de ikke orker det. Mener ikke at det er kynisk hvis de ikke makter slike telefoner.

men om 30 elever ringer innimellom, så blir det mye for en stakkars lærer....

Nei, hold dette innenfor kontortida til læreren og la lærerene få fri.

Jeg ville ikke satt pris på at læreren ringte mine barn på deres mobiltelefoner, heller. Telefonisk kontakt med familien skal gå mellom lærer og foreldre, ikke mellom lærer og barn. Det gjelder selv om noen har rotet med tiden.

Og sms - kontakt?! Absolutt ikke! Det er å tråkke langt over barnets og familiens intimsone - for ikke å snakke om dumt for læreren selv.

Dersom det er sånn lærere opererer nå til dags, så må de naturligvis regne med å bli ringt opp av elevene utenfor arbeidstid. Som man reder, så ligger man...

Men mine barns lærere har alstå ikke gjort noe av dette i forhold til våre barn, og vi ringer dem naturligvis ikke.

En av lærerene svarer på meldinger og epost på firstclass om kvelden, dersom barna er logget på og tar kontakt. Det synes jeg er greit - firstclass er jo et skoleverktøy, og læreren velger selv om han vil svare eller ikke.

''Og sms - kontakt?! Absolutt ikke! Det er å tråkke langt over barnets og familiens intimsone''

Jeg synes oppringinger er mye mer innvaderende i min private sfære, for ikke å snakke om mye mer tidkrevende, enn sms'er.

Annonse

Du tuller? Gjelder det også sykepleiere...sosionomer...leger...tannleger.... Ja i det hele tatt?

Skal de aldri ha fri de da?

''Du tuller? Gjelder det også sykepleiere...sosionomer...leger...tannleger.... Ja i det hele tatt?''

Det gjelder vel spesielt gynekologer, og i særdeleshet dersom man møter dem på bussen...;-)

Dette tror jeg er et tulleinnlegg. Nekter å tro at noen finner på å la barna ringe læreren utenom arbeidstid dersom de ikke får til leksene.

Det skjedde i alle fall aldri at noen ringte hjem til oss pga lekser i min oppvekst, som 2 ganger lærerbarn, og jeg har heller aldri hørt at mine lærersøsken har fått sånne telefoner heller.

Mye annet folk ringte om, da - men ikke veldig ofte, tross alt. Tror ikke mamma og pappa fikk flere hjemmetelefoner enn jeg får nå i min jobb som ingeniør.

Jeg vet dessverre at dette er noe _mange_ kan finne på å gjøre!

:-(

Har faktisk akkurat svart en mor som ringte og lurte på noe i forbindelse med leksene til TORSDAG!!! Så, dette gjøres DESSVERRE!

Gjest høstløv

Jeg vet dessverre at dette er noe _mange_ kan finne på å gjøre!

:-(

Har faktisk akkurat svart en mor som ringte og lurte på noe i forbindelse med leksene til TORSDAG!!! Så, dette gjøres DESSVERRE!

Da svarte du vel bare, at det var noe du kunne drøfte med barnet i morgen, for i dag er det søndag og fridag også for lærere.

Alt med måte så klart. Om en elev ringer daglig eller meget ofte er det på sin plass å si i fra at det blir for mye. Om det ikke passer for læreren å snakke akkuratt da er det også greit. Saken er om de skal få ringe om de har problem enten det nå er at de f.eks gruer seg til å gå på skolen neste dag eller om de trenger hjelp til leksene. Jeg synes det er kanskje en smule kynisk at barn ikke skal få lov til å ringe i det hele tatt på sin fritid men jeg har allikevl full respekt for de som ikke ønsker slike telefoner om de ikke orker det. Mener ikke at det er kynisk hvis de ikke makter slike telefoner.

''Jeg synes det er kanskje en smule kynisk at barn ikke skal få lov til å ringe i det hele tatt på sin fritid ''

Jeg stusser litt over måten du ordlegger deg på, for det virker som om du forutsetter at man må komme med et klart uttrykt forbud mot at barnet ringer læreren, og det kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i - verken fra egen oppvekst eller nå med eget barn.

Dette at man ikke ringer læreren i hytt&gevær er noe som "goes without saying", og som barnet lærer seg av seg selv i de aller, aller fleste tilfellene der også foreldrene oppfører seg på en slik måte at de respekterer andres fritid.

Mine foreldre sa aldri til meg at jeg ikke fikk lov å ringe læreren, og jeg har heller aldri sagt det til sønnen min. Ingen av oss har funnet det nødvendig å ringe heller.

;-)

Kan ikke du gå inn i denne tråden http://www.treningsmagasinet.no/wip4/video.epl?cat=12972&id=231426 og forlare mer nøye hvorfor det er viktig å lese høyt for barn blant annet i førskolealder Jeg husker bare noen undersøkelser som viste at høytlesing for barn var den enkeltstående faktoren som i størst grad korrelerte med senere gode skoleprestasjoner, og at vi lærte at effekten av høytlesing handlet om mye mer enn knekking av lesekoden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...