Gå til innhold

Sykle med promille

Anbefalte innlegg

Gjest Pålli
Skrevet

Er det noen promillegrense når man skal sykle eller kan man sykle drita full?

Jeg har ikke tenkt til å være drita full, men vurderer å sykle hjem fra en fest i kveld for det er litt tryggere enn å gå for en jente synes jeg...

Fortsetter under...

Gjest toskelosken
Skrevet

Ikke gjøre det...Jeg gjorde det en gang, og var sikker på det skulle gå greit. Sykla i grøfta - gjorde rundkast og knakk kragebeinet. Opp igjen på sykkelen, og så i grøfta igjen. Da sjangla sykkelen og meg resten av veien hjem.

Å våkne neste morgen var IKKE noe stas.

Aldri mer beruset og sykkel.

Gjest Elextra
Skrevet

I prinsippet kan man bli tatt for fyllekjøring om man sykler med promille, men det finnes ingen fast grense.

Har aldri hørt om at syklister blir utsatt for rutinemessig promillekontroll, men dersom du skulle bli involvert i en ulykke kan nok din evt. høye promille få innvirkning på ansvarsfordelingen. Dermed kan du bli kjent ansvarlig for både fysiske og materielle skader om det antas å være en årsakssammenheng mellom promillen og skaden.

Har selv syklet masse med promille i min tid, og det har heldigvis gått bra! :)

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke gjøre det...Jeg gjorde det en gang, og var sikker på det skulle gå greit. Sykla i grøfta - gjorde rundkast og knakk kragebeinet. Opp igjen på sykkelen, og så i grøfta igjen. Da sjangla sykkelen og meg resten av veien hjem.

Å våkne neste morgen var IKKE noe stas.

Aldri mer beruset og sykkel.

Nei, fornuftig er det nok ikke! Dog flere hakk bedre enn å kjøre bil med promille.

Skrevet

Nei, fornuftig er det nok ikke! Dog flere hakk bedre enn å kjøre bil med promille.

Enig, men kommer jo an på _hvor mye_ sykkelpromille man har, da. Er neppe så veldig farlig med 0,6 kanskje?

Gjest Elextra
Skrevet

Enig, men kommer jo an på _hvor mye_ sykkelpromille man har, da. Er neppe så veldig farlig med 0,6 kanskje?

''Er neppe så veldig farlig med 0,6 kanskje?''

Nei, antakelig ikke, men kommer man først opp i en ulykke tror jeg kanskje det kan få innvirkning på ansvarsforholdet likevel.

Annonse

Skrevet

''Er neppe så veldig farlig med 0,6 kanskje?''

Nei, antakelig ikke, men kommer man først opp i en ulykke tror jeg kanskje det kan få innvirkning på ansvarsforholdet likevel.

Ja, det tror jeg også.

Gjest Pålli
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg får nok gå hjem fra fest i natt... :-P

Gjest høstløv
Skrevet

For rullestolbrukere er grensen for hvor fort rullestolen kan kjøre på 8 km i timen, for om en betraktes som gående eller kjørende.

Så sykler du i sakte fart og holder fartsgrensen på under 8 km i timen, så kan du teoretisk sett sykle og likevel bli betraktet som gående.

Men en syklist holder vanligvis mye høyere fart enn 8 km i timen, syklister kjører mye fortere enn det min elektriske rullestol kan kjøre.

Skrevet

Vet ikkje om det er noe promillegrense på sykling.

Men eg har dårlig erfaring med sykling i fylla...Skulle springe i gang sykkelen etter en fest en gang og så slenge meg opp på setet...det gikk dårlig da eg var svært dårlig til å beregne "hoppet" opp på setet.

Eg hoppa over setet, over styret og landa på panna og ene albuen i asfalten, går fortsatt med en liten stein inni armen...

Skrevet

Vet ikkje om det er noe promillegrense på sykling.

Men eg har dårlig erfaring med sykling i fylla...Skulle springe i gang sykkelen etter en fest en gang og så slenge meg opp på setet...det gikk dårlig da eg var svært dårlig til å beregne "hoppet" opp på setet.

Eg hoppa over setet, over styret og landa på panna og ene albuen i asfalten, går fortsatt med en liten stein inni armen...

Så ut fra dette burde man i det minste bedrive promillesykling på en _damesykkel_ !! ;-)

Skrevet

Så ut fra dette burde man i det minste bedrive promillesykling på en _damesykkel_ !! ;-)

Det hadde nok vært bedre ja, men tror nok promillen var i høyeste laget til sykling uansett. :)

Annonse

Skrevet

Det hadde nok vært bedre ja, men tror nok promillen var i høyeste laget til sykling uansett. :)

He he, skulle hatt en sånn trehjulssykkel for voksne, da kanskje? :-)

Men av og til har man for mye promille selv for apostlenes hester...

Skrevet

He he, skulle hatt en sånn trehjulssykkel for voksne, da kanskje? :-)

Men av og til har man for mye promille selv for apostlenes hester...

Uff...ja, den mest pinlige episoden var i Skagen i 2006.

Eg og sønnen min (han var 15 år da) hadde leigd tandemsykkel, eg hadde drukket litt (for mye) vin, og han ville absolut ut å sykle...eg satt bak men klarte allikevel å svinge slik at vi nesten havna inn i noen busker.

Det var en veldig dårlig sykkeltur, han klarte ikkje holde styr på sykkelen så lenge eg satt bak med redusert ballanse, men han holdt på å "le seg ihjel" på hele turen så det var nok ganske morsomt tross alt...:)

Ps! Tror det var tredje gang han hadde sett meg berusa, og siste (?) på snart 18 år no!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...