Gå til innhold

Tvangsinnlegge suicidal? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest suididine

Jeg har vært deprimert i 5-6 år og blir innimellom veldig suicidal. Har to selvmordsforsøk bak meg. Da la jeg meg inn frivillig. Jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv episode (eller noe sånt).

Nå har jeg på grunn av noe som snart skal skje blitt suicidal igjen. Jeg orker bare ikke å oppleve mer vondt og ønsker å dø før en viss dato. Jeg planla alt for et par uker siden og skrev et avskjedsbrev til familien. Men så var det en i familien som fikk mistanke om at noe var galt så hun gikk gjennom leiligheten min mens jeg ikke var hjemme. Hun sa at hun hadde lett etter piller, men hun fant brevet til familien min. Etterpå tok hun kontakt med behandleren min som tvangsinnla meg pga. høy risiko for suicid.

Nå har jeg vært tvangsinnlagt i en drøy uke og har folk som følger etter meg hele tiden og er på en lukket avdeling. Jeg prøver å late som om jeg har det bra sånn at de skal slippe meg ut, men de sier at de ikke stoler på meg. Det burde de ikke gjøre heller, men jeg kan ikke forstå at de har rett til å holde meg tvangsinnlagt?? Jeg er ikke psykotisk, bare veldig deprimert.

Er det ikke lov til å ta livet av seg i Norge? Har de lov til å holde meg på tvang når jeg ikke er psykotisk og i så fall hvor lenge? Jeg forstår at de blir bekymret og at de ikke ønsker å sitte å se på at noen tar livet sitt, men jeg bare lurer på hva loven sier om dette? Og hva ville du gjort dersom du var behandleren min?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328607-tvangsinnlegge-suicidal-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suicidine

Er det ikke noe som heter at er man til fare for seg selv eller andre kan man tvangsinnlegge da??

Jo, jeg har også hørt om noe lignende, men jeg har også hørt at det bare er folk som er psykotiske som kan tvangsinnlegges. Så jeg lurer på om det er en av lovene som er nyere enn den andre.

Hovedvilkåret for tvangsinnleggelse er "alvorlig sinnslidelse", altså stort sett psykose. Ett av tilleggsvilkårene er at man er til fare for seg selv eller andre. For å bli tvangsinnlagt må man i utgangspunktet oppfylle både hovedvilkåret og et tilleggsvilkår. Du er ikke psykotisk, og skal derfor ikke være tvangsinnlagt etter den bestemmelsen.

Det finnes et unntak, hvis det er mistanke om at du har en psykose kan du bli tvangsinnlagt til observasjon i inntil ti dager.

Du skal også få informasjon og ev. hjelp til å klage til kontrollkommisjonen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når noen har det slik som deg, er det grunnlag for å tvangsinnlegge noen til observasjon (§3-2) pga mistanke om alvorlig sinnslidelse. Avdelingen har da 10 dager på seg til å finne ut om du virkelig har en alvorlig sinnslidelse eller ikke. Hvis du ikke har det, må tvangen oppheves etter maks 10 dager.

PS1: Tross lovens bokstav, vil jeg se den Kontrollkommisjon som har "guts" til å skrive ut en pasient som er overhengende suicidal.

PS2: Det er påfallende hvordan påstått suicidale har en tendens til å gjøre handlinger slik at planene "tilfeldigvis blir oppdaget".

De kan ikke holde deg tilbake over lengre tid nei... Hadde jeg vær deg ville jeg tatt sjansen på å prøve å leve i stedet og utnytte tiden du har på psykiatrisk... Det kommer alltid bedre dager igjen. Du har bare et liv, ta vare på det til ditt siste åndedrag. Verdenen min var fylt med kriser og tragedier som aldri tok slutt. Jeg var bunnløst fortvilet i nesten tre år. I dag er det stort sett solskinn i livet hver dag :-) Det kommer til deg også.

Annonse

Gjest Ellipse

Når noen har det slik som deg, er det grunnlag for å tvangsinnlegge noen til observasjon (§3-2) pga mistanke om alvorlig sinnslidelse. Avdelingen har da 10 dager på seg til å finne ut om du virkelig har en alvorlig sinnslidelse eller ikke. Hvis du ikke har det, må tvangen oppheves etter maks 10 dager.

PS1: Tross lovens bokstav, vil jeg se den Kontrollkommisjon som har "guts" til å skrive ut en pasient som er overhengende suicidal.

PS2: Det er påfallende hvordan påstått suicidale har en tendens til å gjøre handlinger slik at planene "tilfeldigvis blir oppdaget".

Hva med spiseforstyrra da som kan tvangsinnlegges pga. fare for livet, ses det på som psykose?? Håper du vil svare på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...