Gå til innhold

FU: til dere som er psykisk friske

Anbefalte innlegg

Det er vel veldig forskjellig hvordan de er psykisk syke. Jeg irriterer meg litt over en slektning som har vært psykisk syk lenge. Hun må jo forstå at det ikke er hun som har rett men psykologene. Det virker ikke som om hun vil bli frisk for hun nekter å tro på de de forteller henne. Jeg hadde vært litt mer ydmyk og prøvd å forstå litt mer av hvordan verden rundt meg faktisk virker. Og ikke tro at alt dreier seg om meg!

''Hun må jo forstå at det ikke er hun som har rett men psykologene.''

Denne setningen viser at du ikke forstår deg på psykiske problemer og at du heller ikke vet mye om hvordan terapi er...

Det er ikke slik at psykologen gir fasiten og det er bare å høre etter så ordner alt seg. Det kan være en lang prosess å forandre ens måte å tenke på....

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

7

• hidi, the scorpion

5

• mumitrollet

3

• Helmi

3

hidi, the scorpion

Det er en persons adferd som er avgjørende for meg. Om han/hun har en diagnose er likegyldig (unntatt når jeg er vedkommendes psykiater).

Ja, for Gud fri meg fra menneske som ikke kan oppfører seg...!

Menneskets beste venn for tiden: egoismen!

Og mennskenes "beste håp" psykiatrikere, fører an i denne egoismens tidsalder...(

Fy flate, sier jeg:((((

Gjest Villniss

Ja, for Gud fri meg fra menneske som ikke kan oppfører seg...!

Menneskets beste venn for tiden: egoismen!

Og mennskenes "beste håp" psykiatrikere, fører an i denne egoismens tidsalder...(

Fy flate, sier jeg:((((

???

Hvorfor ble du sur på NHD`s svar?

mumitrollet

Som andre sier så kommer det mer an på oppførselen enn diagnosen.

En venninne av meg jobber med menesker som er tvangsinnlagt og hun opplever stadig drapstrusler.

Av den grunn tør hun ikke være på facebook f.eks. Hun er nå på jakt etter ny jobb.

Jeg synes også det er slitsomt med folk som bare prater om seg selv og sitt følelsesliv, alternative interesser osv.

Det er nok ikke vanlig, det venninnen din opplever. Mannen min jobber også med slike, og har ingen problemer på facebook osv.

Annonse

Ikke alle med psykiske lidelser klarer å oppføre seg alltid, det er rom for medmenneskelighet, det viser NHD lite av, dessverre:(

Å kjære vene, nå er du ute å kjører - virkelig. Det er klart at det er ens persons atferd som er avgjørende for hvordan andre mennesker ser på dem, både om de er psykisk syke eller ikke. Herre jemini for en overreaksjon!

mumitrollet

Kommer an på. Ville nok forsøkt å vise forståelse osv i lang tid, men om det blir slik at skal dreie seg om vedkommende, ville jeg nok blitt litt lei. På samme måte som med andre sykdommer.

Jeg har forresten en nær slektning som til tider sliter tungt psykisk. Forholdet vårt har ikke endret seg, egentlig, men hun evner å se at verden ikke bare dreier seg om henne.

Gjest Villniss

Ikke alle med psykiske lidelser klarer å oppføre seg alltid, det er rom for medmenneskelighet, det viser NHD lite av, dessverre:(

Ok. Du tolket svaret hans negativt. Det gjorde ikke jeg. Jeg fikk ikke inntrykk av at han har/viser lite medmenneskelighet pga sitt svar her.

Gjest Villniss

Å kjære vene, nå er du ute å kjører - virkelig. Det er klart at det er ens persons atferd som er avgjørende for hvordan andre mennesker ser på dem, både om de er psykisk syke eller ikke. Herre jemini for en overreaksjon!

Ja, jeg stusset også over denne voldsomme reaksjonen til hidi.

Gjest Det kommer an på

Som andre sier så kommer det mer an på oppførselen enn diagnosen.

En venninne av meg jobber med menesker som er tvangsinnlagt og hun opplever stadig drapstrusler.

Av den grunn tør hun ikke være på facebook f.eks. Hun er nå på jakt etter ny jobb.

Jeg synes også det er slitsomt med folk som bare prater om seg selv og sitt følelsesliv, alternative interesser osv.

Hvor vanlig det er kan ikke jeg uttale meg om, bare at det er vanlig på den avdelingen hun jobber. Hun sier hun opplever det stadig vekk og nå er hun på utkikk etter ny jobb pga. dette.

Hun er heller ikke av den mest skvetne typen, men dette opplever hun som såpass ubehagelig at hun ikke ønsker at de innlagte skal vite noenting om henne.

Annonse

Ok. Du tolket svaret hans negativt. Det gjorde ikke jeg. Jeg fikk ikke inntrykk av at han har/viser lite medmenneskelighet pga sitt svar her.

Ikke jeg heller, det jeg leser ut fra det han skriver er at han ikke bryr seg om mennesker har diagnoser eller ikke, og i så fall hvilke diagnoser - kun hvis han har dem som pasienter, og da bør han vel nesten tenke over dem:-)

Gjest Villniss

Ikke jeg heller, det jeg leser ut fra det han skriver er at han ikke bryr seg om mennesker har diagnoser eller ikke, og i så fall hvilke diagnoser - kun hvis han har dem som pasienter, og da bør han vel nesten tenke over dem:-)

Ja, synes han virker raus jeg da! :-) ;-)

Gjest MayLynn

"Hun må jo forstå at det ikke er hun som har rett men psykologene. Det virker ikke som om hun vil bli frisk for hun nekter å tro på de de forteller henne. Jeg hadde vært litt mer ydmyk og prøvd å forstå litt mer av hvordan verden rundt meg faktisk virker. Og ikke tro at alt dreier seg om meg!"

Men mye av problemet er o at en ikke nødvendigvis går rundt og tenker/tror/vet at en er psykisk syk. Da har man en egen virkelighet som er like virkelig som din verden er for deg. Jeg tenker heller, ironisk nok, at _du_ kanskje må være mer ydmyk for at dette er en del av psykdommen hennes.

Har du aldri vært psykisk syk vil du aldri kunne forutsi hvoirdan du vi reagere eller oppføre deg.

Vi har snakket mye om dette og jo hun VET at hun er psykisk syk. Men hun klarer ikke å tro på de som skal hjelpe henne. Dermed blir hun jo aldri frisk. Frustrerende å være vitne til.

Gjest MayLynn

''Hun må jo forstå at det ikke er hun som har rett men psykologene.''

Denne setningen viser at du ikke forstår deg på psykiske problemer og at du heller ikke vet mye om hvordan terapi er...

Det er ikke slik at psykologen gir fasiten og det er bare å høre etter så ordner alt seg. Det kan være en lang prosess å forandre ens måte å tenke på....

Nei det gjør den ikke - du vet ingenting om hva jeg vet om psykiske problemer på bakgrunn av EN setning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...