Gå til innhold

er det vanlig med "barnslige" tanker?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg har så mange barnslige og umodne tanker, tanker som ikke blir til virkelighet men som jeg leker meg med. Jeg kan feks fantasere om å være alvorlig syk bare for å få omsorg av noen, og når noen i gruppeterapien får mye oppmerksomhet så får jeg så lyst til å smelle til med en enda verre historie så jeg kan få oppmerksomhet og trøst jeg også.

Jeg føler ofte at jeg er fem år inn i hodet mitt. men når det kommer til virkeligheten så er jeg voksen. Men hvorfor har jeg alle disse barnslige tankene, er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vell bare ditt "id" som lar tankene/reaksjonene ta overhånd innimellom, men som ditt "superego" allikevel sørger for ikke tar overhånd:-)

Tror dette er ganske vanlig blant de fleste mennesker:-)

Gjest xbellax
Skrevet

Det der er veldig vanlig. Det som faktisk er ganske viktig her er det du gjør nå -du tar et skritt tilbake, reflekterer over situasjonen og deg selv, istede for å handle impulsivt og automatisk. Det er den modne og kloke siden av deg.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det å smelle til med en historie som er verre, er alt for vanlig. Jeg har noen rundt meg som er sånn, de kan aldri ha medfølelse med andre, de bare MÅ fortelle hvor mye verre de enten har eller har hatt det selv.

Det er minst en av det slaget på dette forumet også.

Skrevet

Det å smelle til med en historie som er verre, er alt for vanlig. Jeg har noen rundt meg som er sånn, de kan aldri ha medfølelse med andre, de bare MÅ fortelle hvor mye verre de enten har eller har hatt det selv.

Grøss..ja. De menneskene er det mer en nok av. De som alltid må overgå andre med sine egne beretninger om hvor ille de har/har hatt det, til enhver tid. Gud hjelpe meg...så trøtt en kan bli av de menneskene :-(

Gjest lykke til!
Skrevet

Dette trenger ikke være et stort problem. Hvis jeg var deg ville jeg angrepet dette på en god måte, og en lite infantil måte. Gruppeterapi er til for nettopp slikt. Fortell hvordan du tenker og føler til gruppen og terapeutene, og legg det alt på bordet. Det videre skrittet blir nok å normalisere det slik som vi gjør her, så blir det neste å jobbe med det som ligger bak. Den utfordringen som ligger bak dette.

Dette handler om å bli sett. Ta plass, ha verdi. Vanlige tema i gruppesammenheng. Du kan anerkjenne disse lengslene men ta kontroll over hvordan de får spille seg ut slik at du og de rundt deg får det bra med deg. Og i etterkant av dette har du vært fruktbar og vil ganske sikkert oppleves av de andre som det motsatte av infantil.

Det er på grunn av slikt som dette en går i terapi. Du er bare menneskelig, men dette trenger en å jobbe med. Sammen finne andre måter å ta plass på som fører fremover.

Skrevet

Det er ikke normalt i en voksen alder, hvis du har hatt en god og omsorgsfull oppvekst. Men det er tydeligvis en del av deg som ikke er blitt voksen mentalt og følelsemessig. Hvorfor, det må du prøve å finne ut av.

Gjest en dolerinne
Skrevet

man han er jo ikke her lenger da!???

Gjest Ulvinnen
Skrevet

man han er jo ikke her lenger da!???

Han?

Hvem er det du tror jeg mener? Den doleren jeg først og fremst tenker på, er en kvinne.

Gjest Uten nick i dag og i morgen
Skrevet

Han?

Hvem er det du tror jeg mener? Den doleren jeg først og fremst tenker på, er en kvinne.

Jeg kjenner at jeg synes det er ubehagelig med slike hintende kommentarer. Har en tendens til å tenke at det handler om meg, noe som sikkert er selvsentrert, men. Slike kommentarer skjønner jeg ikke helt at trengs å skrives. Det er sikkert flere med meg som tenker at det sikkert handler om dem.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kjenner at jeg synes det er ubehagelig med slike hintende kommentarer. Har en tendens til å tenke at det handler om meg, noe som sikkert er selvsentrert, men. Slike kommentarer skjønner jeg ikke helt at trengs å skrives. Det er sikkert flere med meg som tenker at det sikkert handler om dem.

Vet du, det må du så gjerne tenke. Jeg aner ikke hvem du er, siden du svarer anonymt. Og om du da frykter at jeg ser på deg som selvsentrert, så må du så gjerne det.

Jeg akter ikke å henge ut noen bare for at du skal få slippe å lure på om det er deg jeg mener.

Gjest Uten nick i dag eller i morgen.
Skrevet

Vet du, det må du så gjerne tenke. Jeg aner ikke hvem du er, siden du svarer anonymt. Og om du da frykter at jeg ser på deg som selvsentrert, så må du så gjerne det.

Jeg akter ikke å henge ut noen bare for at du skal få slippe å lure på om det er deg jeg mener.

Jeg mente ikke at du skulle henge ut noen. Tvert i mot mener jeg at slike kommentarer ikke bør forekomme.

Hvis de skal gjøre det, så er det bedre å ikke hinte, men si ting direkte. Sånn hinting er bare ufint.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg mente ikke at du skulle henge ut noen. Tvert i mot mener jeg at slike kommentarer ikke bør forekomme.

Hvis de skal gjøre det, så er det bedre å ikke hinte, men si ting direkte. Sånn hinting er bare ufint.

Vel, så syns du jeg er ufin. Og jeg syns du er overmåte hårsår. Og her setter jeg strek for denne diskusjonen.

Gjest Uten nick i dag og i morgen.
Skrevet

Vel, så syns du jeg er ufin. Og jeg syns du er overmåte hårsår. Og her setter jeg strek for denne diskusjonen.

Det handler om hvordan man sier ting, og jeg har fått sagt hva jeg mener. Hvis man skal mene noe om andre, får man mene det direkte.

Så mener du er jeg i overmåte hårsår. Det er greit :-) Jeg setter også strek her. Det var ikke meningen å lage en krangel, bare si fra om hva jeg synes om slike kommentarer.

Gjest Sonja Sol
Skrevet

Det handler om hvordan man sier ting, og jeg har fått sagt hva jeg mener. Hvis man skal mene noe om andre, får man mene det direkte.

Så mener du er jeg i overmåte hårsår. Det er greit :-) Jeg setter også strek her. Det var ikke meningen å lage en krangel, bare si fra om hva jeg synes om slike kommentarer.

Jeg er helt enig med deg!

Gjest kahloli
Skrevet

Vet ikke om det er normalt, men jeg er også slik.

Mangler du noe omsorg, eller har det kanskje manglet i oppveksten? Eller kanskje er du et omsorgsfullt menneske, som gir så mye uten å få tilstrekkelig tilbake.

Det er lov å tenke hva man vil. men det er kanskje ikke så sunt med slike tanker?

Gjest vi er alle anonyme
Skrevet

Jeg tror du har glemt at du er på forum for psykiatri. Alle er anonyme her og de fleste har problemer. Jeg er enig i den kritikken som kommer frem selvom jeg ikke føler meg engstelig for at det er meg du mener.

Jeg bryr meg ikke hva du mener om oss "anonyme", men jeg synes du skal holde slik "kritikk" utenfor psykiatriforum.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tror du har glemt at du er på forum for psykiatri. Alle er anonyme her og de fleste har problemer. Jeg er enig i den kritikken som kommer frem selvom jeg ikke føler meg engstelig for at det er meg du mener.

Jeg bryr meg ikke hva du mener om oss "anonyme", men jeg synes du skal holde slik "kritikk" utenfor psykiatriforum.

Når jeg snakket om "dette forumet" mente jeg hele dol, ikke psykiatriforumet. Det burde jeg ha spesifisert, beklager.

Skrevet

Jeg synes også det er ufint med slik hinting. Hva er poenget?

Det minner meg litt om ungdomsskolen. Enten får man stå for det man sier, ellers så får man holde munn. Hva ønsker du å oppnå med slik hinting? Du burde også vurdere hvilket forum du svarer på.

Nei, ærlig talt. Jeg forstår virkelig ikke hva du ville med dette.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes også det er ufint med slik hinting. Hva er poenget?

Det minner meg litt om ungdomsskolen. Enten får man stå for det man sier, ellers så får man holde munn. Hva ønsker du å oppnå med slik hinting? Du burde også vurdere hvilket forum du svarer på.

Nei, ærlig talt. Jeg forstår virkelig ikke hva du ville med dette.

Beklager så mye. Jeg har vært så lite på dol i det siste at jeg hadde glemt at dette er stedet folk er så hårsåre at man må veie sine ord på gullvekt. *Ironisk*

Tåler man ikke å høre at det finnes folk også på dette nettsamfunnet som er veldig selvsentrert (ikke bare i RL), så må man virkelig pakkes inn i bomull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...