Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg har siden ungdommen klødd i skjedeområdet, dvs i det sensitive området mellom de store og små kjønnsleppene. Det fører til store furer/rifter i området. Den ene store kjønnsleppen er også arrete som følge av mye kløing i flere år.De åpne sprekkene i huden er naturligvis vonde, spesielt når jeg tisser og har sex. I tillegg til å klø endel, så er det også "godt" å ta i sprekkene, det antar jeg er fordi det er så mange nerver der. I perioder forsvinner furene, sist de forsvant var de borte ca 6 mnd før jeg dro på bade ferie, etter det kom de tilbake igjen, og slik er det nå. Når jeg har mensen så klør jeg ikke der nede, og riftene gror igjen, men når mensen er borte så går det ikke lenge før jeg klør igjen. Dvs jeg kan bare lett ta på den tynne huden mellom kjønnsleppene og det begynner straks å klø, som om huden er klar til å sprekke. Jeg har ikke sopp, for jeg har tatt utallige soppkurer uten at det har forsvunnet, og vært hos legen med det. Jeg har heller ingen kjønnssykdommer, hadde klamydia som ung, men var hos legen og fikk fikset det. Legen selv vet ikke hva det kan være og sendte meg til en spesialist, han visste heller ikke hva det kunne være, og ville ta en biopsi. Det fikk han ikke lov til for jeg er livredd for slike ting. Så da sitter jeg igjen og lurer på hva det er. Kan det være eksem? Jeg er ikke plaget med det andre steder på kroppen, annet enn når jeg var yngre så hadde jeg lett for å klø meg bak hasene på knærne hvis jeg svettet der, og få litt eksem, min bror har atopisk eksem og min far har også eksem enkelte steder. Er dette arvelig? Og er det vanlig å ha det i underlivet? Hva kan en gjøre med det, dvs bruke av reseptfri kortison som kan brukes der osv? Jeg orker ikke å gå til legen igjen med det, for da vet jeg det blir til at jeg må ta biopsi og det tør jeg bare ikke. Jeg bruker truseinnlegg, men svetter endel der nede, kan det også være en årsak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er meget vanskelig å uttale seg om hudforandringer uten å se dem. Det kan være det som betegnes fissurer, en svakhet i huden så den sprekker, for eksempel ved samleie. Jeg tror ikke at det er allergi eller infeksjon. Det kan også være en hudlidelse, men da er det helt nødvendig å foreta biopsi. Noen sjeldne hudlidelser kan med årene utvikle seg til noe mer ondartet, så det kan være en trygghet en gang for alle å få det avklart. Ved biopsi får du lokalbedøvelse og det er bare et lite stikk med en tynn nål. Ikke noe å grue seg for. Hvis det er fissur, kan du forsøke å smøre på for eksempel Scheriproct salve som kan kjøpes uten resept. Er det eksem eller en annen kronisk hudlidelse, kan du forsøke hydrokortison salve som kan kjøpes uten resept. Ikke bruk den mer enn en uke om gangen og da ta en hvilepause. Jeg håper at det kan hjelpe. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er meget vanskelig å uttale seg om hudforandringer uten å se dem. Det kan være det som betegnes fissurer, en svakhet i huden så den sprekker, for eksempel ved samleie. Jeg tror ikke at det er allergi eller infeksjon. Det kan også være en hudlidelse, men da er det helt nødvendig å foreta biopsi. Noen sjeldne hudlidelser kan med årene utvikle seg til noe mer ondartet, så det kan være en trygghet en gang for alle å få det avklart. Ved biopsi får du lokalbedøvelse og det er bare et lite stikk med en tynn nål. Ikke noe å grue seg for. Hvis det er fissur, kan du forsøke å smøre på for eksempel Scheriproct salve som kan kjøpes uten resept. Er det eksem eller en annen kronisk hudlidelse, kan du forsøke hydrokortison salve som kan kjøpes uten resept. Ikke bruk den mer enn en uke om gangen og da ta en hvilepause. Jeg håper at det kan hjelpe. Vennlig hilsen Mette H Moen Jeg så litt på hva du skrev ang fissurer, og de bildene jeg har sett av det er AKKURAT slike jeg får i vulva området. Hva kan jeg gjøre med dette da? Det er ikke eksem? Så hva kan jeg bruke, kortisonsalve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det er meget vanskelig å uttale seg om hudforandringer uten å se dem. Det kan være det som betegnes fissurer, en svakhet i huden så den sprekker, for eksempel ved samleie. Jeg tror ikke at det er allergi eller infeksjon. Det kan også være en hudlidelse, men da er det helt nødvendig å foreta biopsi. Noen sjeldne hudlidelser kan med årene utvikle seg til noe mer ondartet, så det kan være en trygghet en gang for alle å få det avklart. Ved biopsi får du lokalbedøvelse og det er bare et lite stikk med en tynn nål. Ikke noe å grue seg for. Hvis det er fissur, kan du forsøke å smøre på for eksempel Scheriproct salve som kan kjøpes uten resept. Er det eksem eller en annen kronisk hudlidelse, kan du forsøke hydrokortison salve som kan kjøpes uten resept. Ikke bruk den mer enn en uke om gangen og da ta en hvilepause. Jeg håper at det kan hjelpe. Vennlig hilsen Mette H Moen Oi, så du svarte på det med fissurer Men hvordan kan jeg unngå å få fissurer tilbake igjen etter å ha brukt en slik salve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest scheriproct Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg så litt på hva du skrev ang fissurer, og de bildene jeg har sett av det er AKKURAT slike jeg får i vulva området. Hva kan jeg gjøre med dette da? Det er ikke eksem? Så hva kan jeg bruke, kortisonsalve? Hun skriver at du kan bruke scheriproct hvis det er fissurer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hun skriver at du kan bruke scheriproct hvis det er fissurer. Jepp, så det etterpå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hun skriver at du kan bruke scheriproct hvis det er fissurer. Ser det står at den brukes typisk rundt analområdet for hemorrider da? Kan den brukes på fissurer i vagina området altså? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328649-store-rifterfurer-i-skjeden/#findComment-2747347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.