Gjest Bekymra hypokonder? Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hei. For ca. 1/2 år siden fikk jeg plutselig en ny føflekk på kinnet. Den så helt uskyldig ut, bitte liten brun (som en hvilken som helt føflekk). MEN det som fikk meg til å gå til legen var at den kom så fort. Den kom i løpet av 14 dager (det kan jeg si med sikkerhet, for jeg hadde et bilde av meg selv som var 14 dager gammelt og da var den ikke der til min datter oppdaget den). Først sa legen da han så føflekken at den så helt ufarlig ut! Men da jeg forrtalte hvor fort den var kommet, vill han ta den bort og sende den til laboratoriet. Etter en stund fikk jeg svar at det var Solar Keratose. (Det skal sies at jeg har canserofobi, litt hypkondoer med andre ord ;o)). Og har fått beskjed at jeg må hele tiden smøre meg med faktor 30 og unngå solen ! Det jeg stusser på, er at når jeg ser bilde av solar keratose på nettet - ligner det ikke på min lille føflekk. Kan de se helt uskyldge ut? ER det sånn at jeg nå må gå og bekymre meg for kreft hele tiden? Min hudterapeaut syntes også dette høres litt dramatisk ut, at jeg ikke behøver å bekymre meg så mye. Har du noe tips på hvordan jeg kan få fred i sjela? Jeg er 48 år ellers helt frisk, men begynner å merke overgangsalderen og syntes å merke at huden min generelt begynner å bli mer "flekkete" nuppete enkelte steder.Vente på svar )) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328664-solar-keratose-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei ! Den diagnosen du fikk passer med en flekk med litt ruglete ujevn mange ganger litt stikkende ocerflate som har med å gjøre at det er en celleforandring i hornalaget i huden. En vanlig føflekk pleier å være glatt . Så det du beskriver , høres lit rart ut. Patologene pleier ikke å ta feil av føflekk og solar keratose, det gjør heller ikke hudlegene når de ser disse forandringene på huden. Der du har flere føflekker som likner hverandre trenger du ike være redd for at en av dem er farlige. De solare keratosene i tidlige stadier kjennes godt som ujevnheter på huden , noen ganger før de sees tydelig. Solare keratoser er et resultat av mye soleksponering. De behandles gjerne med frysing med flytende nitrogen og kan da noen ganger etteralte en lys flekk i huden. Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328664-solar-keratose-eller-ikke/#findComment-2749477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.