Gå til innhold

Hender det at dere tar en hvit løgn?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Jeg synes temaet er litt interesant.

Jeg ser på meg selv som et noenlunde ærlig menneske, men det hender jeg tar en hvit løgn, hvis jeg _tror_ at ærlighet kan såre.

F.eks hvis noen med dårlig selvtillit spør om hva jeg synes om nye klær o.l.

Synes av og til det være litt for brutalt å være ærlig og bør man være ærlig i alle sammenhenger?

Kanskje jeg burde vært det i tråden nedenfor (selv føler jeg ikke det), men sånn generelt sett er det ikke ok å komme med en hvit løgn innimellom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328697-hender-det-at-dere-tar-en-hvit-l%C3%B8gn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg er helt elendig til å lyve, og lyver svært sjelden, for de gangene jeg har prøvd, har det ikke vært særlig vellykket.

Men det spørs jo litt hva som menes med hvit løgn. Mulig jeg tok en hvit løgn da jeg så min vakre mørkhårete niese kom med helt kritthvitt hår etter å ha bleket det - og jeg sa at hun var fin. Det var vel en HVIT løgn kanskje?

Ellers - gi noen eksempler på hvite løgner, så skal jeg se om jeg har som vane å lyve.... Tror nemlig ikke jeg har det, men kanskje jeg gjør det likevel når det kommer til konkrete eksempler?

Gjest Nickløsheletia

Jeg er helt elendig til å lyve, og lyver svært sjelden, for de gangene jeg har prøvd, har det ikke vært særlig vellykket.

Men det spørs jo litt hva som menes med hvit løgn. Mulig jeg tok en hvit løgn da jeg så min vakre mørkhårete niese kom med helt kritthvitt hår etter å ha bleket det - og jeg sa at hun var fin. Det var vel en HVIT løgn kanskje?

Ellers - gi noen eksempler på hvite løgner, så skal jeg se om jeg har som vane å lyve.... Tror nemlig ikke jeg har det, men kanskje jeg gjør det likevel når det kommer til konkrete eksempler?

Dette er en typisk hvit løgn ja:-)

Annonse

Ja, hvite løgner tar jeg (heldigvis) hele tiden, f eks hvis en venninne kommer rett fra frisøren med en frisyre som hun er veldig fornøyd med men som jeg ikke synes noe særlig om.

Det får da være måte på å være dønn ærlig;-) Selv prester tyr til hvite løgner.

Gjest Kayia

Drar hvite løgner ja, som regel i form av kreativ oversettelse der "så fin du er på håret, dette kledde deg skikkelig godt" blir til "så frisk og fin farge" - som jo sier nada om personen kledde det elller ikke.

Sier jeg "dette kledde du kjempegodt!", eller "så fin du ble!" så er det alltid sant.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...