Gå til innhold

Schizofreni - Myter og sannheter

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i svært opplysende og nyttig informasjon om schizofreni som jeg gjerne deler med dere. Jeg er blitt lettet og optimistisk etter å ha lest heftet som jeg her angir utdrag fra.

Sju myter om schizofreni

1.) MYTE: Schizofreni er uhelbredelig. SANNHET: Selv alvorlige tilstander kan over tid behandles eller lindres i en slik grad at et fullverdig liv er mulig.

2.) MYTE: Schizofreni er schizofreni er schizofreni. Det vil si at man tror at alt om en person er sagt ved at man sier at vedkommende har schizofren diagnose. SANNHET: Det er like store individuelle forskjeller mellom mennesker som har schizofreni som mellom mennesker som ikke har det.

3.) MYTE: Rehabilitering kan bare starte når tilstanden er stabil. SANNHET: Rehabilitering bør starte fra første dag.

4.) MYTE: Psykoterapi virker ikke på schizofreni. SANNHET: Moderne tilpasset psykoterapi har god virkning på en rekke områder og øker sjansen for bedring.

5.) MYTE: Mennesker med alvorlig psykiske lidelser må bruke medisiner hele livet. SANNHET: Det er sannsynligvis bare en liten del som trenger livslang medisinering.

6.) MYTE: Mennesker med schizofreni kan bare utføre enkle arbeidsoppgaver. SANNHET: Mennesker med diagnosen schizofreni kan utføre arbeidsoppgaver på alle vanskelighetstrinn.

7.) MYTE: Familien er ofte medvirkende til at mennesker utvikler schizofreni. SANNHET: Familien er viktig samarbeidspartner som under sykdommen kan bidra til å bedre tilstanden og være til avgjørende støtte under rehabiliteringen.

(Kilde: Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning ”Schizofreni – For pasienter, pårørende, helsepersonell og andre”. Redigert av psykiater R-G. Bloch Thorsen og psykiater J. O. Johannessen).

Under min siste innleggelse, der jeg ble utredet svært grundig i forbindelse med TOP-prosjektet, ble jeg forklart fra behandlende psykiater at schizofreni ikke er én enkeltstående lidelse, men en samlebenevnelse for en rekke lidelser eller tilstander om en vil. Det gjorde godt å få vite nettopp dette da jeg, i likhet med mange andre, har en veldig grell oppfatning av hva det vil si å lide av schizofreni.

Etter div. informasjon fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning, jeg tenker bl.a. på heftet om ”Kognitiv svikt ved psykotiske lidelser”, så har det blitt mye lettere for meg å akseptere, og å ta innover meg, de faktiske forhold. Og så har det, i alle fall for meg, vært godt å ha noe på trykk som jeg kan kjenne meg igjen i.

Når jeg leser dette materialet som jeg er kommet over, kjenner også et tiltagende mot bygge seg opp inni meg. Jeg har begynt å føle på at det kanskje ville være en lettelse å fortelle enkelte andre i min nærhet hva det er jeg sliter med.

Vel, jeg ville nå bare dele noen sannheter omkring diagnose schizofreni med dere som er interessert.

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328724-schizofreni-myter-og-sannheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

*thumbs up* for bibben;-)

Tror mange av oss har et noe foreldet syn på schizofreni.. Bra å få litt oppdaterte kunnskaper om sykdommen(e), selv om jeg ikke har den selv. Hadde jeg hatt det, ville jeg funnet det veldig oppløftende å lese dette!

Tusen takk Ellipse for hyggelig hilsen fra deg! Det varmet godt og jeg tar den følelsen med meg ut i dagen!

Jeg ønsker deg alt godt :o)

Beste hilsener fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...