Gå til innhold

Må alle søknader til Modum gå gjennom DPS?

Anbefalte innlegg

Gjest spm om Modum

Jeg leste det på nettsiden deres at det var sånn. Men så har en venninne av meg kommet inn på spiseforstyrrelselsprogrammet uten å ha kontakt med DPS. Hvis jeg ikke har misforstått noe så er det moren som har kontaktet Modum og fått datteren innlagt.

Hun har riktignok vært på Modum en gang tidligere, for flere år siden, men oppholdet ble avbrutt. Kan det være grunnen til at hun får plass igjen uten å ha kontakt med DPS?

Jeg vil gjerne inn på Modum men jeg er for frisk til DPS, har jeg da noen sjanse?

Fortsetter under...

Jeg rettet en henvendelse til Modum Bad for noen uker siden med spørsmål om inntak. Svaret jeg fikk at jeg MÅTTE søke via DPS eller psyk sykehus. Ergo jeg har ingen sjanse til å komme inn, er heller ikke dårlig nok for å få plass på DPS

Annonse

Gjest spm om Modum

Jeg rettet en henvendelse til Modum Bad for noen uker siden med spørsmål om inntak. Svaret jeg fikk at jeg MÅTTE søke via DPS eller psyk sykehus. Ergo jeg har ingen sjanse til å komme inn, er heller ikke dårlig nok for å få plass på DPS

Det virker som et paradoks at at man skal være ganske velfungerende for å komme til Modum. Det var spørsmål om inntak til Modum her på forumet for en tid siden, og NHD sa at det ikke handlet om hvor psyk man var for å få plass, men hvor frisk man var.

Så man skal være velfungerende, men ikke så velfungerende at man blir skrevet ut av DPS og henvist til privatpraktiserende. vanskelig balansegang dette her.

Det at søknaden må vurderes av DPS betyr neppe at du må gå i behandling på DPS for å kunne bli vurdert for inntak på Modum. Jeg antar at det kun betyr at dersom du går i behandling hos privatpraktiserende terapeut, så må vedkommende drøfte med DPS hvorvidt de kan vurdere en søknad på grunnlag av opplysninger fra din behandler, eller om DPS evt. må gjøre en selvstendig vurdering av deg med tanke på en søknad til Modum. Forutsetningen er selvfølgelig at din behandler mener at innleggelse på Modum er nødvendig/hensiktsmessig, og at andre enklere tiltak først er forsøkt.

Dersom _behandling_ på DPS skulle være en forutsetning for å kunne søke på Modum ville svært mange pasienter fra Oslo-området blir ekskludert, da flertallet av de aktuelle søkerne her sannsynligvis går i behandling utenfor DPS.

Gjest spm om Modum

Det at søknaden må vurderes av DPS betyr neppe at du må gå i behandling på DPS for å kunne bli vurdert for inntak på Modum. Jeg antar at det kun betyr at dersom du går i behandling hos privatpraktiserende terapeut, så må vedkommende drøfte med DPS hvorvidt de kan vurdere en søknad på grunnlag av opplysninger fra din behandler, eller om DPS evt. må gjøre en selvstendig vurdering av deg med tanke på en søknad til Modum. Forutsetningen er selvfølgelig at din behandler mener at innleggelse på Modum er nødvendig/hensiktsmessig, og at andre enklere tiltak først er forsøkt.

Dersom _behandling_ på DPS skulle være en forutsetning for å kunne søke på Modum ville svært mange pasienter fra Oslo-området blir ekskludert, da flertallet av de aktuelle søkerne her sannsynligvis går i behandling utenfor DPS.

Jeg har bare en fastlege for tiden. Tror du det er nok at han skriver en søknad og kontakter en DPS for å få den "godkjent" der?

Jeg har bare en fastlege for tiden. Tror du det er nok at han skriver en søknad og kontakter en DPS for å få den "godkjent" der?

Tror ikke det er nok med fastlegens vurdering. Annen behandling skal vel også være prøvd vil jeg anta, og da må du veien om en spesialist i psykiatri eller psykolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...