Gå til innhold

Langvarige øyeproblemer med ukjent årsak.

Anbefalte innlegg

Gjest besværlig

Hei! Jeg er en jente på 20 år som i over ett år nå har slitt mye med øynene mine. Det begynte med at det venstre øyet mitt begynte å "renne" litt. I løpet av 2-3 måneder utviklet det seg slik at det hele tiden sto tåreveske høyt opp på øyet, og jeg tørket tårer dagen lang. Ingen puss. Det var også hevelser i øyelokk både oppe og nede. Jeg fikk legetime hos en sommervikar på legesenteret mitt og ble satt på maxitrol i 5 dager pluss tåreveske. Øyet ble helt bra, jeg slapp å tørke tårer og trodde det var det. I løpet av noen dagen etter at jeg avsluttet behandlingen begynte tårene å samle seg igjen. Jeg dro tilbake til legen og fikk en ny kur med fucithalmic, ti dager. Ble bedre, men før kuren var ferdig begynte symptomene å bygge seg opp igjen. Jeg dro igjen tilbake til legen og fikk henvisning til øyelege på sykehus. Dro dit, øyelegen prøvde å stikke opp tårekanal på det venstre øyet, men hverken han eller jeg trodde det var problemet ettersom tårefloden stopper hver gang jeg går på øyedråper. Jeg syntes stikkingen var ubehagelig, og han lot det etterhvert være da han ikke fikk det helt ti. Men gav meg en to ukers kur med spersadex, og beskjed om at jeg antakeligvis hadde øyelokkskatarr. Ble helt bra av kuren, men i løpet av en uke eller to etter den var avsluttet begynte øyet å renne igjen. Symptomene ble verre og nå begynte også høyre øye å følge etter. Jeg ringte sykehuset men fikk beskjed om at jeg trengte en ny henvisning fra fastlege, så dro tilbake til legekontoret og fikk time. Denne gangen kom jeg til min egen fastlege. Hun henviste meg etter mye om og men tilbake til sykehuset igjen, og jeg fikk time der. Denne gangen ble det tatt prøver fra øyet for å se etter bakterie- og virusinfeksjon. det ble også tatt en chlamydiaprøve fra øyet. Jeg fikk en ny kur med spersadex, denne gangen tre uker. Alle prøvene kom tilbake negative, og øynene mine begynte å renne og øyelokkene hovnet opp igjen etter avsluttet kur. Tilbake til sykehuset. Øyelegen begynte å bli litt oppgitt over mangelen på framgang, tok nye prøver (samme som sist) og ba meg også ta en "ordentlig" chlamydiaprøve ettersom han mente de han tok direkte fra øyet ikke var sikre. Fikk nye øyedråper, denne gangen tobrasone. Alle prøvene tatt fra øyet kom tilbake negative igjen. Tok chlamydiatest, kom tilbake positiv. Tok behandling, prøvde å slutte med øyedråpene, men da kom symptomene tilbake med en gang. Dro derfor for å ta en kontrolltest på chlamydia og var ganske sikker på at den ville være positiv. Det var den ikke. Øynene ble ikke bra, så jeg dro enda en gang tilbake til øyelegen. Han sendte meg hjem med allergimedisin, og beskjed om å ikke bruke øyesminke til han ringte meg tilbake. Han ringte, jeg hadde ikke merket noen bedring på øynene, sluttet med allergimedisinen, fikk allergiøyedråper i engangsampuller. Brukte de til øyelegen ringte igjen. Ingen bedring, så sluttet med de og. Øyelegen sa han hadde snakket med kolleger og lest i oppslagsverk, og hadde funnet ut at symptomer etter chlamydia kunne sitte igjen noen uker på øynene (det var da to måneder siden jeg var behandlet for chlamydia). Han ba meg vente to uker til, og så dra tilbake til fastlegen for å ta en ny antibiotikakur, azitromax, 1gram i 3 dager hvis øynene ikke var bedre. Øynene ble ikke bedre, jeg dro til fastlegen, tok antibiotikakuren, og øynene var fremdeles ikke bra. Dro tilbake til fastlegen, igjen, og ba om å få ta noen blodprøver. Blodprøver ble tatt og vi ble enige om å se ann øynene litt til. Har nå fått beskjed om at blodprøvene var fine, bortsett fra lave jernlagre. Legen så ingen grunn til å prøve enda en antibiotikakur. Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre videre. Hverken øyelegen eller fastlegen har noen forslag til hva som kan være årsaken til at øynene mine er som de er, og jeg er både sliten og lei av å kjempe meg fram i systemet. Den store vannmengden gjør at synet er betydelig svekket, jeg har ikke brukt linsene mine på nesten ett år, jeg skal begynne på skole til høsten og frykter å ikke klare meg gjennom studiet på grunn av øynene mine. Jeg savner å se klart, kunne ta på sminke som ikke renner bort, kunne bruke linser, og å slippe å bli spurt om hvorfor jeg er lei meg. Jeg tørker tårer dagen lang og blir sår og rød rundt øynene. Tårevesken er klar, ikke noe puss. De første 3-4månedene var jeg kun plaget på venstre øye. Både øyelegen min og fastlegen har gitt meg opp, og er ikke veldig behjelpelige med å finne noen vei videre. Jeg har prøvd å se på fritt sykehusvalg, men vet ikke hva jeg skal basere valget mitt på. På nettsidene må man søke på ønsket behandling, og jeg vet ikke hva jeg ønsker å behandles for. Jeg har ingen diagnose, og derfor ingen behandling eller lindring. Jeg får ikke lenger øyedråper fordi øyelegen var redd for den øvrige helsen til øynene mine ift konserveringsmidlene i dråpene, osv. Jeg er desperat etter noen som kan hjelpe, komme med forslag, nye synspunkter, noe. Det plager meg litt at ingen av prøvene tatt fra øynene mine har vært positive. Har prøvd å foreslå for legene at det kanskje er noe annet som er årsak til plagene, at øynene er sekundære, bare et symptom. Men da spør de hva det skulle være, og jeg vet ikke. Jeg føler at tiden løper fra meg, og tålmodigheten er for lengst slutt. At jeg har gått plaget så lenge fysisk sliter meg ut psykisk, og jeg føler tidspresset i forhold til studier og jobb. Jeg er rådvill.

Fortsetter under...

Hei. Jeg har ikke noe konkret råd og komme med ang. øynene dine, men hva om du dro til en optiker som da kan henvise deg til en annen øyelege direkte? Så slipper du å gå via fritt sykehusvalg og begrunnelsene der?

Sa øyelegen det kunne være tørre øyne samt dårlig drenasje av tårevæske? Har de sjekket passasjen/(trabekelverket) og forkamrene i øyet? Enn tårefilmen din? Vet du hvordan kvaliteten på denne er? Er denne for tynn, og øynene blir fort tørre, vil øyet overprodusere tårevæske.

Nei, jeg ville ha kommet meg til en annen øyelege, jeg. Dette skal ikke være håpløst og jeg kan ikke skjønne at øyelegen bare ga deg opp.

Lykke til videre og stå på!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Noen ganger kan tåreflod være forårsaket av at tårevæsken perioder i døgnet er nedsatt, f.eks om natten. Synes du skal bruke kunstig tårevæske fast over tid. I tillegg bør du hindre luft mot øynene, gjerne tettsittende solbriller. Utover dette har jeg ingen konkrete råd. men synes du bør ha kontroller hos øyelege jevnlig.kanskje kan det være verdt å prøve en langtidskur med Spersadex/kloramfenikol; som er en kombinasjon av antibiotika og kortison. Det finnes også en øyedråpe som heter Voltaren. Denne hindrer rødhet og irritasjon, og vil derigjennom kunne redusere tåreproduksjonen. Sistnevnte kan kombineres med de andre øyedråpene, elelr brukes alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...